Alig eszik az európaiak ezeket az élelmiszereket: pedig igazi csodaszerek

Alig eszik az európaiak ezeket az élelmiszereket: pedig igazi csodaszerek

agrarszektor.hu
A friss gyümölcs- és zöldségfogyasztás kilátásai továbbra is kedvezőtlenek az Európai Unióban. A legfrissebb fogyasztási tendenciákra alapozott következtetések - amelyeket a Freshfel Europe a tagállamok tendenciáinak áttekintése révén vitatott meg - az EU lakosságának 75%-át lefedik. A fogyasztás növekedésének nagyon pozitív lendülete ellenére számos akadály súlyosan befolyásolja az európai fogyasztók egészségesebb és fenntarthatóbb étrend felé való elmozdulását.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A Freshfel Europe fogyasztási megfigyeléseinek legfrissebb megállapításaiból kiderül, hogy a friss termékek átlagos fogyasztása 2021-ben átlagosan 364 g/fő/nap, ez a szám akár 10%-kal csökkenhet amint a tavalyi év végleges adatai ismertté válnak. Ez különösen aggasztó, mivel jóval a WHO által javasolt 400 grammos minimum ajánlás alatt marad. Ezeket a számokat az ezredfordulósok és a legfiatalabb generációk - a jövő fogyasztóinak - alacsony fogyasztása határozza meg. A nehéz gazdasági körülmények között az alacsony jövedelműek fogyasztása is különösen aggasztó. A fogyasztók tájékoztatása és bevonása az egészséges, megfizethető és fenntartható étrend választása érdekében nemcsak a Freshfel Europe, hanem az EuroCommerce (kis- és nagykereskedelmi ágazatot képviselő szervezet) és a BEUC (fogyasztói szervezet) is prioritásként határozta meg - írja a NAK.

EZ IS ÉRDEKELHET

Az ukrajnai háborút követő, valamennyi tagállamot sújtó gazdasági válság és a világban tapasztalható növekvő protekcionizmus súlyosan érinti a fogyasztók vásárlóerejét, valamint korlátozza az élelmiszerekre fordított kiadásaikat. Válság idején ezek a fogyasztók hajlamosak a kevésbé egészséges táplálkozás felé fordulni, amelyről úgy vélik, hogy energiatakarékosabb és olcsóbb élelmiszereket kínál. Philippe Binard, a Freshfel Europe általános küldöttje hangsúlyozta: "A fogyasztók alapvetően tévesen ítélik meg a szupermarketek polcain lévő gyümölcsök és zöldségek árát. A gyümölcsök és zöldségek a legolcsóbb termékek és vitathatatlan egészségügyi és környezeti előnyökkel rendelkeznek. A friss fogyasztásra szánt termékek ára és értéke egyaránt nagyon vonzó az élelmiszerkínálatban. Más élelmiszer kategóriákkal összehasonlítva a gyümölcs- és zöldségárak emelkedése alacsonyabb volt az átlagos inflációnál. A napi 5 adag gyümölcsöt és zöldséget tartalmazó étrend vagy a tányér felének gyümölcsökkel és zöldségekkel való megtöltése személyenként napi 1 vagy 2 euróval érhető el. Összehasonlításképpen, a társadalombiztosítási közkiadások tekintetében az egészségtelen táplálkozás költsége kétszerese a teljes élelmiszerpiaci értéknek, ami a Világgazdasági Fórum szerint 6 billió euró társadalombiztonsági kiadásnak felel meg az EU-ban."

Az ágazatnak át kell hidalnia a friss fogyasztásra szánt termékek előnyeivel kapcsolatos tudatosság és a hatóságok, valamint a fogyasztók által végrehajtandó konkrét intézkedések közötti szakadékot. Az Eurostat felmérése szerint az EU-ban a fogyasztók mindössze 12%-a éri el a napi 5 adagot és riasztó, hogy 33 százalékuk nem eszik minden nap gyümölcsöt és zöldséget. Fontos, hogy a COVID-19 járvány idején a fogyasztók megújult érdeklődésére építve időt szánjanak a gyümölcsök és zöldségek széles választékának előkészítésére, főzésére és fogyasztására. A friss termékek bizonyítottan az élelmiszerkínálat alapvető szegmensét képezik, továbbá részét képezik az Európai zöld megállapodás (hozzájárulás a szén-dioxid-semlegességhez és az alacsony CO2-kibocsátáshoz), a Farm to Fork (Termőföldtől az asztalig) stratégia és az Európai rákellenes terv (a gyümölcsök és zöldségek megelőző szerepe a nem fertőző betegségekben) célkitűzéseinek.

EZ IS ÉRDEKELHET

Binard úr megjegyezte: "Sajnálatos módon a politikai döntéshozók nem következetesek e stratégiák végrehajtásában, valamint nem elég célratörőek az intézkedéseikhez, amelyeknek a friss termékeket kellene a stratégiáik sikerének alapvető mozgatórugójaként használniuk." Az Y és Z generációra irányuló hatékony promóciós politika, valamint az alfa generáció számára az iskolai oktatási programok alapvető fontosságúak. Az ágazatnak fontos szerepet kell játszania abban, hogy a fogyasztókat támogassa a friss termékek egészségügyi előnyeivel kapcsolatos tudatosságukban, hogy konkrét étkezési magatartássá alakítsák. Emellett a fogyasztókkal való jobb kommunikáció a társadalmi aggodalmakkal, az árral és az imázs téves megítélésével kapcsolatos elvárásokról továbbra is kulcsfontosságú marad, miközben vonzó ízeket, változatos és elérhető termékeket kell kínálni. Ez az ágazat alapvető felelőssége a többi élelmiszerkategóriával való versenyben.

A legfrissebb fogyasztási tendenciák azt mutatják, hogy a fogyasztás szintje csökkenőben van. A fogyasztók vásárlóerejét az infláció és a magas háztartási energiaszámlák erősen befolyásolják. Ez megváltoztatja a vásárlási szokásokat a prémium minőségű és biotermékek helyett az akciók és az akciós árak keresése, valamint a vásárlási mennyiségek csökkenésének irányába. Binard úr hangsúlyozta: ebben a változó környezetben fontos, hogy továbbra is értéket teremtsünk termékeink számára, annak ellenére, hogy a fogyasztók számára az ár válik az egyetlen prioritássá. A friss termékek megfizethetőségére emlékeztetni kell a fogyasztókat, más élelmiszerekhez viszonyítva olcsó és egészséges opcióként kell őket kínálni. A fogyasztóknak is ki kell venniük a részüket a termelők és az ellátási lánc más szereplőinek növekvő költségeiből, hogy garantálni lehessen az alapvető fontosságú gyümölcs- és zöldségágazat jövedelmezőségét és túlélését.

EZ IS ÉRDEKELHET

2021-ben a friss gyümölcs- és zöldségpiac mérete 75 millió tonna volt, amelyből 11,6 millió tonna Olaszországban, 11 millió tonna Németországban, 10 millió tonna Franciaországban, 9 millió tonna Spanyolországban és 7,2 millió tonna Lengyelországban került termelésre. Európában a leginkább fogyasztott gyümölcsök az alma, a banán, a narancs, a csemegeszőlő és az őszibarack/nektarin, míg az áfonya az a szegmens, amely a legdinamikusabban növekszik számos tagállamban, például Németországban és Lengyelországban. A zöldségek esetében a paradicsom, a káposztafélék, a sárgarépa, az uborka és a paprika a leginkább fogyasztott termékek.

A Freshfel Europe tagjai a fogyasztás legfrissebb mozgatórugóinak áttekintése során megerősítették, hogy az elmúlt hónapokban Európa-szerte az ár befolyásolta a fogyasztók döntését és a fogyasztók kevesebb élelmiszert vásárolnak. Binard úr tovább pontosította: Ez a tendencia hatással van a vásárlás gyakoriságára és helyére, ahol a vásárlás koncentrációja a hónap elejére esik, a vásárolt összetevők és tételek csökkenésével együtt. A prémium márkák és a biotermékek értékesítései azok a szegmensek, amelyekben nagyobb a visszaesés. Emellett a szövetség tagjai azt is megerősítették, hogy a fogyasztók továbbra is ragaszkodnak a helyi és szezonális termékek vásárlásához, szívesen tájékozódnak az eredetről, a fajtáról, a termelési módról, a fenntartható gyakorlatról és adott esetben az elkészítési vagy fogyasztási tanácsokról.

EZ IS ÉRDEKELHET

A Freshfel Europe tagjai továbbra is bíznak abban, hogy a friss termékek fogyasztása az elkövetkező hónapokban ösztönözhető azáltal, hogy az ellátási lánc valamennyi szereplőjével partnerséget alakítanak ki, minőségi és megfizethető termékeket kínálnak. Valamint bizalmat adnak a kiskereskedőknek, hogy 2023-ban az európai fogyasztók számára a fenntartható és egészséges táplálkozás alapvető részeként növeljék a szegmens részesedését.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?