Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A konferenciára idén először 0. nappal is készülünk!
Regisztráljon most még EARLY BIRD áron!
A pálmaolajat 2022 novemberében tonnánként 782 dollárral olcsóbban értékesítették a szójaolajhoz képest, jelenleg azonban drágábban adják. A szójával, a napraforgóval és a repcével ellentétben a pálmát egész évben be tudják takarítani és kevesebb földet igényel a termesztés, vagyis általában olcsóbb. A globális kínálat 85 százalékát adó indonéz és malajziai pálmaültetvények ugyanakkor kihívásokkal néznek szembe. Mint a Bloomberg írja:
A kistermelők vonakodnak az elöregedett fák kivágásától és újratelepítésétől, mivel az új fák termőre fordulása négy-öt évbe telhet, míg a szójabab esetében ez körülbelül 6 hónap.
A pálmaolaj-árak idén 10 százalékkal emelkedtek, míg a szója körülbelül 9 százalékkal csökkent bizonyos országokban a jobb terméskilátások miatt. Ennek ellenére rövid- és középtávon nem valószínű a szerkezeti elmozdulás a szója irányába.
A kulcsfontosságú felhasználók, például az indiai süteménykészítők, éttermek és szállodák valószínűleg nem fognak azonnal helyettesítőt keresni, még akkor sem, ha a pálmaolaj háztartási fogyasztásának egy része átterelődhet riválisaira
– mondta Aashish Acharya, a Patanjali Foods Ltd. alelnöke. A pálmaolaj szinte mindenben megtalálható. Állati takarmánygyártók összetevőként is használják, míg egyes országok a pálmából bioüzemanyagot készítenek. A pálmaolaj piaca alkalmazkodik a szezonális keresleti és kínálati tényezők hatásaihoz. A pálmaolaj-fogyasztás decemberben és januárban jellemzően visszaesik a legnagyobb importőr országokban, mivel alacsonyabb hőmérsékleten megszilárdul és ez arra készteti a fogyasztókat, hogy alternatívákat keressenek.
Amint az indiai igény visszaesik és a délkelet-ázsiai pálma termesztési szezonja fellendül, a profit visszaeshet – mondta Gnanasekar Thiagarajan, a Kaleesuwari Intercontinental kereskedelmi és fedezeti stratégiákért felelős vezetője. Ha ez nem történik meg, a pálma elveszítené hatalmas piaci részesedését a szója- és napraforgóolajjal szemben Indiában.