Hihetetlen roham indult: rengeteg magyar vásárol most ezekben az üzletekben

Hihetetlen roham indult: rengeteg magyar vásárol most ezekben az üzletekben

agrarszektor.hu
A Valentin-nap és az anyák napja mellett a nőnap az az ünnep, amelynek során jellemzően robbanásszerűen meg szokott ugrani a kereslet a cserepes és a vágott virágok iránt, így ez az év egyik legjelentősebb virágforgalmat vonzó alkalma. Az elmúlt időszakban tapasztalható áremelkedés azonban ezt a piacot sem kerülte el.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A nőnap az az ünnep, amikor - a Valentin-nap és az anyák napja mellett - jellemzően jócskán megugrik a kereslet a cserepes és a vágott virágok iránt. Treer András, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének elnökségi tagja, a Flora Hungaria nagybani virágpiac szakmai tanácsadója szerint a tavaszi évelő, egynyári és balkonnövények szinte 100%-a a hazai kertészetekből kerül ki, erre az alkalomra mindenki kettőzött erővel készül, így a készletekben nincs hiány és a választék is jellemzően sokszínű - írta meg a 24.hu. A szakember szerint a szobai cserepeseknél már inkább az import a mérvadó, a vágott virágok tekintetében a kisebb kereskedőknél 20%-os, a nagyáruházakban pedig akár 50% körüli is lehet a külföldről behozott virágok aránya.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a virágok és dísznövények ára 2022 januárja és 2023 januárja között 22,6%-ot emelkedett, ugyanakkor piaci forrásaink szerint termékfüggően a fogyasztók ezt akár 30-40%-os drágulásnak is érezhetik az árusoknál a tavalyi nőnaphoz képest. Treer András szerint nehéz átlagot vonni a drágulás mértékéről, mert az egyrészt fajtafüggő, másrészt a kereskedők árazásán is múlik, ugyanakkor más termékekhez képest túlzónak nem nevezhető az emelkedés.

Nagyon sok és nagyon vegyes változás zajlott le a hazai és a nemzetközi termelésben is egyaránt, melyek többféleképp befolyásolták az árakat is. Vannak olyan termékek, melyeknek magasabb az energiaigénye, ilyenek például a kankalinok, ahol a termelők jelentősebb áremelést akarnak emiatt érvényesíteni. Mindeközben a hajtatott hagymásoknak alacsonyabb a hőigénye, ott mérsékeltebb korrekciót lehet látni. Az import esetében számít a kiindulási pont és az árfolyam is, tehát tényleg rengeteg mindentől függ, hogy mennyit kell fizetni egy-egy cserepes virágért vagy csokorért

- mondta Treer András.

A kisebb virágárusoknak erős konkurenciát jelent a nagy áruházak nyomott árú virágkínálata, valamint az is, hogy a koronavírus-járvány óta egyre többen rendelnek online virágot a jeles alkalmakra. A virágosok ezzel együtt is óvatosak az áremelésekkel, mert bár a legtöbben meg sem lepődnek már a dráguláson, szeretnék megtartani a vásárlóikat, a túlárazás ezért veszélyes.

Általánosságban ugyan nem jelenthető ki, de előfordul, hogy az árak miatt aki eddig 10 szál virágból készíttetett csokrot, már csak 6-8 szálból kéri. Vannak, akik a cserepes virágok felé fordulnak, mert időtállóak, és ár-érték arányban jobbnak tartják. Treer András beszélt arról is, hogy a nőnap népszerűsége töretlen nemcsak családokon belül, hanem a cégeknél is.

Egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a vállalatok vezetői ezt jó alkalomnak találják arra, hogy virág formájában fejezzék ki a hálájukat a női munkavállalóknak. Amellett, hogy ez egy remek gesztus, és a dolgozók értékelik is, különösebben nem is költséges, hiszen darabonként pár ezer forintos tételről beszélünk

- magyarázta Treer András.

Arra a kérdésre, hogy mely virágok a legnépszerűbbek március 8. környékén, a szakember úgy felelt, pontos választ erre nehéz lenne adni, mert rendkívül széles a skála. Szinte mindenki a virágzó termékeket viszi, és a tavaszi időszaknak megfelelően választanak. A cserepes növények közül a kankalinokat és a ciklámeneket veszik ilyenkor, a hagymások közül pedig a jácintokat, a tulipánokat és a nárciszokat vásárolják leginkább a férfiak, ezekkel nem lehet mellényúlni. Treer András azzal zárta szavait, hogy a virág mint ajándék mindig célba talál, és azt is látni, hogy a kiskereskedők igyekeznek minden vásárlórétegnek megfelelően készülni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?