Jön a magyar agrárium kihagyhatatlan toprendezvénye, az Agrárszektor Konferencia | 2023. november 29-30., Siófok
A rendezvény az éves agráresemények összegzése és értékelése mellett hosszabb távú jövőképet is felvázól a résztvevők számára a megalapozott fejlesztési és beruházási döntésekhez. A konferencián a hazai államigazgatási, banki, vállalati és érdekképviseleti szféra csúcsvezetői nyújtanak első kézből származó, releváns információkat, amelyek az agrárgazdaság valamennyi szereplője – a termelők, az élelmiszergyártók és a kereskedők – számára egyaránt hasznos tájékoztatásul szolgálhatnak.
SZAKTANÁCSADÓK FIGYELEM! - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA ÁLTAL AJÁNLOTT RENDEZVÉNY! 4-4 pont kapható az eseményen való részvételért. (A kredit pont érvényesítéséhez mindkét nap külön regisztráció szükséges a helyszínen!)
Még zajlik a vita a 2022 utáni Közös Agrárpolitikáról (KAP), amire hatással lehet az a tanulmány is, amit most júliusban jelentetett meg a Bizottság a jelenlegi költségvetési ciklusról - írja a farm-europe.eu. Ebből az derül ki, hogy a gazdák adminisztrációs terhei nem növekedtek szignifikánsan a 2013-as KAP-reform óta. A tanulmány számszerűsíti is a kedvezményezettekre, illetve az egy hektárra jutó adminisztrációs költségeket. Eszerint a gazdáknak éves szinten átlagosan 236 eurójába (76 ezer forint) kerül a támogatások igénylése és a megfelelés igazolása, de ez az érték országonként szélsőségesen eltér. Máltában egy év adminisztrálási költsége mindössze 12,5 euró (4 ezer forint) gazdánként, míg Németországban 10.308 euró (3,3 millió forint!).

Szebb a kép, ha a teljes mezőgazdasági termelés költségoldalához viszonyítják a KAP-pal kapcsolatos adminisztrációs kiadásokat: ez nagyjából az összes ráfordítás 0,4 százalékát teszi kedvezményezettenként.
- írja a tanulmány. Eszerint egy 300 hektáros gazdaságban több mint egy millió forintot kell dokumentálási kiadásokra fordítani.
A KAP-val kapcsolatos adminisztratív feladatokra fordított átlagos medián idő pedig 15 órának adódott egy év alatt, amit a megkérdezett gazdálkodók a "munka részeként" jellemeztek. A Bizottság ezt nem érzi soknak annak tükrében, hogy például az európai strukturális és beruházási alapok esetében - amely a közkiadások 4% -át teszi ki - az adminisztratív költségek általános mértéke a teljes költségvetés mintegy 6% -ára tehető.

A Bizottság hozzáteszi, a legnagyobb problémát az okozza, hogy az adminisztrációs kiadások országonként nagyon nagy mértékben eltérnek, ami részben az adott ország agrárszektorának szerkezetével, az állam bürokratikus berendezkedésével vagy akár informatikai rendszerével magyarázható. Mivel a készülő új kAP nagyrészt a tagállamokra bízza, hogy azok hogyan alakítják ki támogtási rendszerüket és a kifizetések ellenőrzését, nem valószínű, hogy azokban az országokban, ahol most is nagy adminisztrációs terhet cipelnek a gazdák, javulna a helyzetük a következő ciklusban. Ezen javíthat, ha a gazdaságokban elterjed az automatizálás, a digitalizálás, valamint olyan új irányítási technikák, amelyek hozzájárulhatnak a KAP-költségek enyhítéséhez - véli a tanulmány.