A sportközvetítések fűtik az idei grillszezont

A sportközvetítések fűtik az idei grillszezont

Nyugat-Európában régi, Magyarországon újabb keletű megfigyelés, hogy a nagyszabású sportrendezvények jót tesznek a grilltermékek piacának. Az idei foci-Eb és az olimpia közvetítését várhatóan sokan összekötik majd egy kis sütögetéssel, amelyhez a hazai élelmiszeripar mára számos, erre a célra készített hús- és sajtterméket is kínál. A probléma az, hogy a nem alapvető élelmiszerek fogyasztása jelentősen visszaesett az utóbbi időben és egyelőre csak lassan, kisebb-nagyobb fennakadásokkal emelkedik a kereslet.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Ezekben a napokban kezdődik a grillszezon szerte Európában, így Magyarországon is, és ezen a téren várhatóan a nyár is erős lesz. Az utóbbi 10-15 évben idehaza is egy profibb grillkultúra pedig jó lehetőséget teremt a hazai feldolgozóknak is. Az élelmiszeripari trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre inkább kedvelik az előre fűszerezett, sütésre kész hústermékeket, legyen szó sertés- vagy csirkehúsról.

Bár általánosságban elmondható, hogy szinte minden sajt alkalmas grillezésre, számos gyártó a nyári szezonra különleges, grillezésre tervezett sajtokkal gazdagítja kínálatát, ezáltal tovább diverzifikálva az élelmiszerpiaci lehetőségeket.

Sportközvetítés sütögetéssel

A grillezésnek a nyugat-európai társadalmakban lényegesen nagyobb hagyománya van, mint nálunk. A magyarok inkább hagyományosan bográcsozók. Kétségtelen ugyanakkor, hogy az elmúlt évek során nőtt a népszerűsége a grillezésnek, erre pedig a húsipari szereplők reagáltak is, gazdagabb termékkínálattal jelentek meg a piacon – mondta el az Agrárszektornak Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke. Hozzátette:

az eddigi tapasztalatokból az látszik, hogy a húsiparnak ezen termékkör forgalmát tekintve azokon a nyarakon vannak igazán jó értékesítési eredményei Európában és azon belül Magyarországon, amikor nagy sportrendezvények vannak. Az ilyen alkalmakkor összejönnek az emberek és csoportosan néznek különböző sportrendezvényeket, ezeken az összejöveteleken pedig gyakran grilleznek. Az idei nyáron ezek adottak, labdarúgó Európa-bajnokság és olimpia is lesz.

Hagyományosan az ilyen nyarak tehát a húsipar számára megnövekedett forgalmat jelentenek a grillezésre alkalmas húsok és a kész grilltermékek esetében is. Az idei évvel kapcsolatban is pozitív várakozások vannak Magyarországon és Európa egészében egyaránt.

Mélyről jön vissza a fogyasztás

Éder Tamás hozzátette: az ugyanakkor egy nagy kérdés, hogy ez mekkora hatású lehet az egyébként még mindig nagyon visszafogott hazai fogyasztás fényében.

Látható, hogy januárban és februárban minimális kereskedelmi forgalomnövekedés volt az élelmiszerek tekintetében a tavalyi gyengébb eredményekhez képest. A márciusi és az áprilisi forgalmi adatot még nem látjuk, de a piaci szereplők előzetes jelzései szerint mindkét hónap gyengének bizonyult ebben a tekintetben.

Az élelmiszerforgalom tehát a szakember szerint mélyről, és egyelőre csak lassan indult el felfelé, az ágazati szereplők reményei szerint ugyanakkor a nyári, nagy sportrendezvények javíthatnak ezen azzal, hogy élénkebb kereslet mutatkozhat a grillezéshez kapcsolódó termékekre.

Ellentétes hatások jönnek

A nyár és a grillszezon jót tesz a baromfihúsoknak is, mivel a téli időszak inkább a zsírosabb húsoké, a grilltermékek esetében pedig inkább a baromfifélék játszanak főszerepet – mondta el az Agrárszektornak Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke. Ezért a grillszezon kezdetével a baromfiágazati szereplők is jobb piaci időszakot remélnek.

Az elnök kifejtette: két tényező fogja a piacot meghatározni az elkövetkező időszakban. Az egyik a beáramló ukrán termékmennyiség, amely többletkínálatot eredményez. A másik pedig az egyre terjedő, szigorú állatvédelmi trend, amely alapvetően csak a telepítési sűrűségre koncentrál.

Ezt bizony egyre több nyugat-európai vevő megköveteli. Ebből adódóan ott viszont egyfajta relatív hiány alakulhat ki emiatt a törekvés miatt, amely viszont piaci lehetőségeket biztosít az ágazati szereplőknek.

Itt tehát két egymásnak feszülő hatásról van szó, hiszen a beáramló import növeli, mennyisége, az elnök által eltúlzottnak tartott állatvédelmi törekvés pedig csökkenti a kínálatot.

A baromfiágazat is várja a nyarat

Csorbai Attila egyetértett azzal is, hogy a nagy sportrendezvények kedveznek a grillprogramoknak és így a termékkörbe tartozó produktumok forgalmának is.

Minden olyan alkalom, amely a társasági életet élénkebbé teszi, emelheti a grilltermékek fogyasztását. Azt gondolom, hogy a sportrendezvényekkel való összefüggés egy jó megfigyelés.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?