Magyar céget vett a világ legnagyobb tejmultija

agrarszektor.hu
Megvásárolta a tiszafüredi Kuntej Zrt.-t a belgiumi székhelyű BSA International SA, amely mögött a világ legnagyobb tejtermékgyártó vállalata, a francia Lactalis Csoport áll. A Lactalis eddig nem volt jelen a magyar tejfeldolgozásban, mivel itt csak kereskedelmi céget működtetett. Az akvizíció része lehet a csoport folyamatos terjeszkedő politikájának, de a Kuntej megvételével most olyan céghez jutottak, amely a hazai tejpiacon is kisebb méretűnek számít.

HOLNAP JÖN AZ AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA 

Fenntarthatóság és innováció az agráriumban

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is! Még nem késő regisztrálni!

Belépett a magyar tejiparba a francia Laktalis, miután a csoportot tulajdonló, belgiumi központú BSA International SA megvásárolta a tiszafüredi Kuntej Zrt.-t. A tulajdonosváltás már március elején megtörtént, de a tranzakcióról nem nyilatkoznak a felek. A mintegy 5,5 milliárd forint éves árbevételű, eddig magyar családi kézben lévő Kuntejet a tulajdonosok azután értékesítették, hogy Kovács István tulajdonos-vezérigazgató nyugdíjba vonult.

A francia Lactalis 2011-ben vált a világ legnagyobb tejpiaci szereplőjévé, miután - már meglévő érdekeltségei mellé - meghatározó tulajdonrészt szerzett az olasz Parmalatban. A BSA International, illetve a Lactalis végső soron családi vállalkozásként, a francia Besnier család irányításával működik. A csoport évente 15 milliárd liter tejet dolgoz fel, csaknem 70 országban 61 ezer munkavállalót foglalkoztat, éves forgalma pedig eléri a 16 milliárd eurót.

A Lactalis az elmúlt években folyamatos akvizíciós politikát folytatott, így a Kuntej megvásárlása hazai tejpiaci szakértők szerint e stratégiába illeszkedhet. A régiós országok közül ugyanis a csoportnak "szinte már csak Magyarországon" nem volt tejfeldolgozója, mivel nálunk eddig csupán egy kereskedelmi céggel, a Lactalis Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel képviseltették magukat.


MTI-fotó: Mohai Balázs

A csoport a Kuntej Zrt. megszerzésével most olyan hazai tejfeldolgozóhoz jutott, amely a tejfelvásárlásban regionális szereppel bír, de a tejtermék-értékesítésben az első tíz, országos jelentőségű cég között van - vélik iparági szakértők. A Kuntej többek között a Kunsági tejtermékmárkát gyártja, de például a Tesco-Global Áruházak Zrt.-nek is készít saját márkás tejtermékeket. Méretével ugyanakkor elmarad a termelői tulajdonban lévő székesfehérvári Alföldi Tej Kft.-től és a Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgató érdekeltségébe tartozó szegedi Sole-Mizo Zrt.-től, amelyek 35-40 milliárd forint körüli éves árbevétellel a hazai tejfelvásárlásban vezető szerepet töltenek be.

A magyar tulajdonosok kiszállását tejpiaci vélemények szerint az is motiválhatta, hogy április elsejétől az unióban megszűntek az úgynevezett tejkvóták, így fokozódhat a verseny, amely a kisebb cégek számára hátrányos lehet. A haza piaci szereplők - 1,7-1,8 milliárd literes éves termeléssel - nem használták a ki a 2 milliárd literes éves magyar országkvótát, de több nyugat-európai cég, amely viszont eddig is kimerítette lehetőségeit, a kvóták eltörlésével termelését és exportját is bővítheti. A többlettermékek pedig időszakosan a magyar piacon is megjelenhetnek, növelve ezzel a sokszor árletörő kínálatot. A kvóta-megszüntetés várható hazai hatásairól azonban megoszlanak a vélemények, mivel egyes szakértők szerint a változtatások a magyar cégek exportpozícióit is javíthatják, így számukra is új piacok megszerzésére adhatnak lehetőséget.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?