Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A rendezvényre idén először konferencia előesttel is készülünk!
Regisztráljon most még EARLY BIRD áron!
A magyar agrárpolitika elkötelezett a hazai tejtermelés és a tejfeldolgozás fejlesztése iránt, ehhez az idén minden eddiginél több forrást biztosít - mondta Dr. Nagy István agrárminiszter kedden Budapesten, a tej világnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón. A tárcavezető versenyképességi feltételnek nevezte az uniós előírásoknak megfelelő, magas technológiai színvonalú állattartó telepeket, és üdvözölte, hogy a fejlesztésükre meghirdetett keretösszeget a jelentős érdeklődés miatt 50 milliárd forintról 260 milliárd forintra kellett emelni.
- tette hozzá Nagy István.
Az agrárminiszter várakozása szerint a szarvasmarhatartásban csaknem 40 ezer férőhely létesülhet, korszerűsödhet, és összesen 400 ezer négyzetméter építmény jöhet létre, vagy újulhat meg a pályázatoknak köszönhetően. A tárcavezető a rendkívüli mértékű támogatást azzal indokolta, hogy a tej rengeteg embernek jelent biztos megélhetést, és nélkülözhetetlen az egészséges táplálkozáshoz. A tejtermelés értéke tavaly 5%-os éves növekedéssel meghaladta a 207 milliárd forintot, míg a tejtermékgyártás csaknem 354 milliárdos termelési értéke az élelmiszeripari termelésnek majdnem a tizedét tette ki. Magyarország tejből önellátó, a termelés mennyisége 2010 óta több mint 16 százalékkal bővülve elérte az évi 1,9 milliárd litert, miközben a fogyasztói tej behozatala a harmadára esett vissza - sorolta Nagy István, aki hozzátette, hogy a termeléstől eltérően a fogyasztás még nem érte el az európai élmezőnyt, de az elmúlt években mind a tej, mind a tejtermékek fogyasztása nőtt, tavaly például fejenként átlagosan 6%-kal. A tárcavezető úgy vélte, hogy a keresletet a fogyasztói szemlélet formálásával tovább lehetne emelni, és üdvözölte, hogy a boltok kínálatában nő a magyar tej aránya. A miniszter a kiskereskedelmi láncokat arra kérte, hogy minél több belföldi tejterméket kínáljanak, a magyar fogyasztókat pedig arra, hogy ezeket vásárolják. A tej semmivel nem pótolható, teljes értékű, egyedülálló, mindenki számára értékes táplálék - hangsúlyozta Nagy István.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke kiemelte, hogy a tejtermelők és -feldolgozók számára komoly lehetőséget teremt, hogy 2027-ig - részben a NAK kezdeményezésére - történelmi léptékű forrás, 4265 milliárd forint jut a Vidékfejlesztési Programon keresztül beruházásokra, a versenyképesség javítására. Ahhoz, hogy ezek a fejlesztések elérjék céljukat, és gyarapítsák a magyar gazdaságot, a kiskereskedelmi szereplők felelősségteljes magatartására lenne szükség. Győrffy Balázs hozzátette, hogy az Agrárkamara támogatja a Tej Terméktanács azon törekvését, hogy egyértelműek legyenek a termékelnevezések, megakadályozva ezzel a fogyasztók megtévesztését: a "tej" legyen tej!
Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke megköszönte az agrárminiszternek az elmúlt években meghirdetett beruházási programokat és fejlesztési lehetőségeket. A szakember köszönetet mondott azért is, hogy az Agrárminisztérium szakmai együttműködő partnernek tekinti a Terméktanácsot. Istvánfali Miklós elmondta, hogy a Terméktanács szeretné egy, a Terméktanácson belüli törvénymódosítási csomag megfogalmazását, hogy a szerződéses viszonyok a tejtermelő/feldolgozó viszonylat után a feldolgozók és kereskedők között is kerüljenek a jelenleginél mélyebben szabályozásra. A terméktanács elnöke kérte, hogy az agrárminiszter támogassa a szervezet működését, azaz az ágazati önszabályozást, továbbá fontolja meg a rövidesen benyújtásra kerülő törvénymódosítási javaslatokat.
Szautner Péter, a Tej Terméktanács társelnöke elmondta, hogy a Tej Világnaphoz kapcsolódó aktivitások a tavalyi évhez hasonlóan idén is online keretek között kerülnek megrendezésre. Ennek keretén belül Ki fut? A tej! - avagy A Nagy Tejszív Futam címmel országos online futóverseny és nyereményjáték kerül megrendezésre 2021. június 1-4. között. Ezen felül influencerek, gasztrobloggerek és életmódtanácsadók különböző édes és sós ételek receptvideóival jelentkeznek saját közösségi felületeiken. "A tej? Az tej!" elnevezéssel integrált proaktív kommunikációs kampány veszi kezdetét, melynek célja, hogy a médiában az erre fogékony fogyasztók kiegyensúlyozott tájékoztatást kapjanak. Fontos cél a fogyasztók szemléletformálása, valamint hiteles tájékoztatása a tej és tejtermékek egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről. A tej? Az tej!" kampány során a Tej Terméktanács együttműködő partnere a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.