Váratlan hírek érkeztek az élelmiszerárakról: ezt sokan nem hitték volna

Váratlan hírek érkeztek az élelmiszerárakról: ezt sokan nem hitték volna

MTI
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert. Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat.

UTOLSÓ HELYEK, UTOLSÓ PILLANATOK! 

Döntéshozók, véleményformálók, vállalati csúcsvezetők, államigazgatási topvezetők, gazdálkodók, kistermelők, agrárszakértők egy helyen, egy időben az Agrárszektor 2023 konferencián! Előad Nagy István, Éder Tamás, Soltész Gergő, Dobai Tibor, Győrffy Balázs és Andréka Tamás is!

150+ előadó, 40+ óra szakmai program, 25+ kiemelt téma, 2 nap szakma, élmény, networking.

A GFM pénteki közleményében arról tájékoztatott, hogy az adatok már kezdetben is az árfigyelő hatékonyságáról tanúskodtak, a rendszer elindulását követően az érintett áruházláncok számos termék esetében határozottan csökkentették áraikat. Ezt a hétről-hétre szolgáltatott napi áradatok rendre megerősítik. Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak: leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma árai csökkentek.

2023. július 1. és július 26. között 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4%-kal mérséklődtek, amelynek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve. Az árfigyelő elindulása óta a legnagyobb mértékben, közel 14%-kal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20%-ot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3%-kal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20%-kal mérséklődött. A margarin és spagetti ára 12-13%-kal, a sertészsír, kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9%-kal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején. A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10%-kal. Az árak csökkenését a kormány által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta.

Az online platform népszerűségének bizonyítéka, hogy alig egy hónap alatt 684 ezer látogatója volt, és összesen közel 47 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 264 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tojás szavakra kerestek. Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert. A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában. Az élelmiszerárak alakulása alátámasztja a kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2023
Az év legkiemelkedőbb 2 napos agrárgazdasági eseménye Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?