Durva piacvesztést szenvedett el a magyar élelmiszer

agrarszektor.hu2024. március 19. 17:40

Vitathatatlan a magyar élelmiszeripar hátránya az uniós versenytársakhoz képest, az adódó exportlehetőségeket pedig csak ennek ledolgozásával lehet megragadni – ez derült ki a Portfolio Agrárium 2024 konferenciáján megtartott élelmiszeripari szekcióban. A helyzetértékelést tekintve az összkép nem jó: a termelékenységbeli lemaradás mellett a szabályozás sem segít a magyar élelmiszereken, amely 2023-ban nem csak a külpiacokon, hanem a magyar vásárlók kosarában is egyre kisebb helyet foglal el.

Az élelmiszeripar, elsősorban annak exportképessége volt a témája a Portfolio Agrárium 2024 konferencia délutáni szekciójának, amelyből kiderült: jó lehetőségeket tartogat a külpiac, de ehhez előbb a hatékonyságot kell növelni.

Az idő némileg eljárt a zöld megállapodás felett, az uniós választások után újrastrukturálásra lehet számítani – mondta el a 2024-es közvetlen uniós támogatások lehetséges élelmiszeripari kitörési pontjairól tartott előadásában a Portfolio Agrárium 2024 rendezvényén Bene Dániel, a Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) tanácsadója.

Új lehetőségek a közvetlen forrásokban

A szakember kifejtette: Magyarország elmaradása nagy a neki járó források lehívásában a közvetlen források tekintetében. Ezek a források szektorsemlegesek, a pályázóknak maguknak kell szektorális programokat kreálniuk és fontos az is, hogy stabilak legyenek, rendelkezzenek önerővel.

A Digitális Európa Programban találhatók olyan felhívások, amelyek az élelmiszeriparra vonatkoznak, ennek keretében jó lehetőséget jelentenek a IoT eszközök, amelyek biztonságában van még tér a fejlődésre.

A harmadik pillér kínálja ugyanakkor a legrugalmasabb lehetőségeket, itt a prototípustól a piacra jutásig lehet támogatni projekteket. Külön szót ejtett Bene Dániel az élelmiszerrendszerek átalakítását szolgáló, valamint a zöld átmenet és energia témakörét érintő, illetve az innovációs kiírásról is.

Nehéz, de érdemes megpróbálni

Hangsúlyozta: elsőre nem egyszerű nyeri közvetlen forrást, de sokat lehet tanulni belőle. Egyedül nem lehet pályázni, konzorciumokat kell alakítani, nemzetközi együttműködéseket kell kezdeményezni. Fontos a saját erőforrást is beletenni egy ilyen projektbe, hiszen a pályázatok meglehetősen erőforrásigényesek. Nem érdemes rögtön konzorciumot vezetni, a folyamaton érdemes végigmenni – tette hozzá.

Az EU a legfontosabb partner, de nem az egyetlen

Évente 70 millió fővel nő a világ lakossága, a népesség ellátását szűkülő erőforrások közepette kell megoldani, ami jó lehetőségeket jelent az élelmiszeripar számára - mondta el előadásában Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.

Közelebb Németország gazdasága az irányadó, Magyarország legfontosabb exportpartnere ugyanis nem teljesít jól. Hazánk kivitelének több mint 90 százaléka az Európai Unióban talál gazdára, emiatt nagyon fontos a kontinens teljesítménye is.

– fejtette ki Giczi Gergely, megjegyezve, hogy a nyugati országokat leszámítva a többi térség jelentős átalakulásokon megy át.

Van még hova fejlődni

Magyarországnak bőven van még hova felzárkóznia a fajlagos termelés terén, amely bőséges export-árualapot is biztosít. Az exportban ugyanakkor még mindig dominál a feldolgozatlan és elsődlegesen feldolgozott termékek köre. Ebben ugyan van előrelépés, de sok tennivaló is akad még.

A lehetőségekről szólva kijelentette: az önellátás stratégiai fontosságú, további 10-15 millió fogyasztó ellátása is reális cél. Ehhez a logisztika fejlesztésére is szükség van, és a tömegtermelés, valamint a minőségi termékek előállítása egyaránt követendő.

Az Agrármarketing Centrum által kidolgozott Hungarian Food Business Program már bizonyított az exportfejlesztésben, az online eszköz reprezentálja a magyar szereplők termékeit, és más, hagyományos eszközökkel is segítik a kivitel ösztönzését – tette hozzá.

Kemény visszaesés után

A szekció kerekasztal-beszélgetésében a jelenlegi helyzet értékelése és a kiút keresése is szóba jött.

- mondta el Éder Tamás a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke. Hozzátette ugyanakkor: a januári adatok meglepően jók az egy évvel korábbihoz képest, de a teljes visszaesést nem tudta kompenzálni.

Hátrányban az iparág

Ha az alapanyagárban nyugaton 1 százalékos emelkedés következik be, az idehaza 2-2,5 százalékos drágulást eredményez. Ez a versenyképességi hátrány miatt van – figyelmeztetett Giczi Gergely az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.

A kereskedelmi növekedés már decemberben minimálisan elindult, ez ad némi reményt arra, hogy trendfordulóról van szó – mondta el Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára. Az élelmiszeripar saját magához képest ugyan nőtt, de az ipar egészéhez képest nem.

- tette hozzá.

A beruházások később fordulnak termőre

A 2024-es problémákat még nem fogja megoldani az élelmiszeripai beruházások sora, remélhetőleg ez a következő években már segíteni fog az ágazaton. Az idei év a sokkból való visszatérés okozta fogyasztásnövekedést hozhat, amely ugyanakkor a strukturális kihívásokra nem ad választ – mondta el Varga Ákos, az UBM Csoport igazgatósági elnöke. Hozzátette:

A cél nem az, hogy lezárjuk a határokat, hogy a külföldi termék ne tudjon bejönni, hiszen a nyitott piac miatt ez nem lehetséges. Ehelyett a technológia eszközeivel kellene növelni a hatékonyságot.

Üdvözölte azt a filozófiát is, hogy megszületett az a felismerés: a nagyokat is támogatni kell, akik képesek magukkal húzni a többi szereplőt fejlődésük során.

A nagyok húzzák a kicsiket

Bár az értékesítési volumenek megmozdultak, az árak még nem, ezért az eddigiek alapján nem indokolt az optimizmus – mondta el Ruck János, a Gallicoop Zrt. vezérigazgatója. A hatékonyságban, a termelékenységben ugyanakkor még bőven van tér a fejlődésre, ezen a téren egyértelmű hátrányban van a magyar élelmiszeripar.

– vélekedett Ruck János, aki szerint a korábbi felhívások szétaprózottak voltak.

Nem segít a hazai szabályozás

Az alapanyagárak és mára a bérek tekintetében sincs nagy különbség, közel azonos árakon állítjuk elő a termékeket. A különbséget a magas áfa, a népegészségügyi termékadó, az EPR és más terhek jelentik.

Ennek fényében az a kérdés, hogy hogyan lehet az, hogy nem a magyar termék a legdrágább Európában. A válasz az, hogy a jövedelmezőség alacsonyabb, ebből pedig nehéz fejleszteni is

jelentette ki Éder Tamás.

A Portfolio Agrárium 2024 Konferenciáról eddig megjelent cikkeink:

Képek forrása: Agrárszektor

Címkék:
élelmiszer, élelmiszeripar, agrárium, konferencia, szabályozás, agrárszektor, magyarország, portfolio-csoport, agrárszektor.hu, élelmiszeripari, agrárium-2024,