agrarszektor.hu • 2025. július 2. 13:33
A felgyorsult és változó világban nem könnyű mindennek és mindenkinek megfelelni, sőt, gyakorlatilag nem is lehet. Ez az élelmiszeriparban sincsen másként. Egyre több fogyasztói igényt kell kielégítenie a gyártóknak, közben pedig a környezetvédelemre is egyre jobban kell odafigyelniük. De akkor mitől marad versenyképes egy élelmiszermárka a mai, túlzsúfolt piacon? Hogyan lehet egyszerre kiszolgálni a hagyományos ízekhez ragaszkodó vásárlókat és a tudatos táplálkozás híveit? Ezt és sok minden mást is megtudott az Agrárszektor Nagy Ádámtól, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatójától.
A hazai élelmiszerpiac folyamatosan változik, az elvárásoknak pedig a Nádudvari Élelmiszer Kft. is próbál megfelelni: a megbízhatóság, a minőségi hazai alapanyagok és a hagyományos ízvilág képezik a vállalat stratégiájának gerincét. A 100%-ban magyar tulajdonban lévő márka célja, hogy olyan élelmiszereket kínáljon, amelyek egyszerre idézik meg a régi otthoni ízeket, és felelnek meg a tudatos, egészségtudatos vásárlók elvárásainak - ami ma nem könnyű feladat. További cél az is, hogy ezek az alternatívák ne kompromisszumot jelentsenek, hanem valódi élményt kínáljanak - akár tejtermékekről, húskészítményekről vagy akár mirelit ételekről van szó. Kérdés, hogy vajon mindezt hogyan lehet ma elérni?
Tudatos fejlesztések: válasz a fogyasztói igényekre
A különböző állatbetegségek tomboltak Magyarországon az elmúlt időkben, a legutóbbi száj- és körömfájás megjelenése azonban nem érintette közvetlenül a Nádudvari működését. A beszállítóink többsége 50 km-es körzeten belül található, így a logisztikai kockázat csökkentett volt. Bár a fertőzés főként az ország északnyugati részén okozott problémákat, a cég szigorú protokollt alkalmazott: a tejüzemet kiszolgáló járművek fertőtlenítése, az üzemek higiéniai szabályainak betartása alapvetés számukra.
Az utóbbi években egyre nagyobb teret nyert a tudatos táplálkozás, amit a Nádudvari termékfejlesztései is hűen tükröznek. A már több mint tíz éve adalékanyag-mentesen gyártott körözöttek, vaj- és sajtkrémek mellett egyre több E-mentes, laktóz- és gluténmentes, valamint vegán opció is elérhető a polcokon. Az E-mentes tejtermékek fejlesztése során azonban nem volt könnyű dolguk:
A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy olyan fűszereket találjunk, amelyek valóban mentesek az adalékanyagoktól. A cél mindig az, hogy a termékek ne csak megfeleljenek az elvárásoknak, de az ízélményük is megmaradjon.
- mondta Nagy Ádám.
Fókuszban az innováció és a környezetvédelem
Számunkra a minőség nem trend, hanem alapelv
- hangsúlyozta a cég ügyvezető igazgatója.
A mirelit termékek fejlesztésénél a gyorsaság mellett a praktikusság és az egészségtudatosság is kulcsszerepet játszik. A rántott zöldségek és sajtok például sütőben vagy airfryerben is elkészíthetők, többek között vegetáriánus vagy vegán változatban is. A cél, hogy ezek a kényelmi termékek teljes értékű étkezést jelentsenek, kompromisszumok nélkül. A fenntarthatóság ugyancsak kulcskérdés a vállalatnál, ezért csökkentette a csomagolások műanyagtartalmát, valamint újrahasznosított anyagok is bevezetésre kerültek, a gyümölcsjoghurtok pedig papírszélű poharakat kaptak.
Emellett 2023-ban átfogó környezettudatos fejlesztési programot indítottunk el, amelynek eredményeként évente jelentős energiamennyiséget sikerül a jövőben megspórolni. A beruházás meghatározó eleme a napelemrendszer bővítése volt, illetve új rendszerek telepítése a tej- és a húsüzemnél egyaránt. Ennek köszönhetően a korábbi üzemenkénti 50 kW-os kapacitás 200-200 kW-ra nőtt, de ide tartozik többek között a gyártási hőveszteség visszaforgatása melegvíz készítésre.
Elengedhetetlen a közös párbeszéd
A hazai piacon a mentes és kényelmi termékek fejlesztése továbbra is prioritás, de a vállalat nemzetközi tervei is ambiciózusak. A hosszú eltarthatóságú fagyasztott termékek exportja komoly lehetőséget jelent, és ennek érdekében egy új zöldmezős beruházással bővül is a mirelit üzem. A fejlesztések középpontjában a fogyasztók visszajelzései állnak. Kóstoltatásokon, kérdőíveken, közösségi média felületeken keresztül rendszeresen gyűjtik a véleményeket.
Fontos visszajelzés számunkra a kereskedelmi láncok beszerzőinek instrukciói, hiszen a legtöbb közvetlen vásárlói visszajelzés náluk csapódik le. Minden fejlesztés mögött ott áll a fogyasztó véleménye, mert hisszük, hogy az otthon ízei közös párbeszéddel születnek
- húzta alá Nagy Ádám.