Veres Virág Cintia • 2025. szeptember 24. 13:33
Több mint másfél évszázados hagyomány, megújult szakmai fókusz és soha nem látott nemzetközi jelenlét jellemezte a 82. alkalommal megrendezett Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásárt (OMÉK), amely idén nemcsak a nagyközönségnek, hanem a magyar élelmiszeripar jövője iránt elkötelezett szakmai partnereknek is valódi találkozási pontot jelentett. A Hungarian Food Summit révén 200 külföldi beszerző érkezett Budapestre, hogy 70 hazai élelmiszergyártóval tárgyaljon - ezrekben mérhető exportlehetőséggé formálva a kiállítást. „Ez a meccs itthon könnyebben megnyerhető, mert ilyenkor minden figyelem a magyar termékeken van” - fogalmazott Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, utalva arra, miért különösen eredményes, ha nemzetközi partnereket hoznak Magyarországra, ahelyett, hogy a cégek külföldön próbálnának piacot szerezni.
Ez egy másfél évszázados tradícióval rendelkező élelmiszeripari és agrárkiállítás, tehát kellő súlyt helyez az ember vállára egy ilyen esemény megszervezése
- mondta lapunknak Giczi Gergely.
Újra fókuszban a szakmaiság és a nemzetköziség
A korábbi évekhez képest a szervezők egyik legfontosabb célja az volt, hogy az OMÉK visszanyerje szakmai profilját, és újra hídként szolgáljon a hazai termelők és a nemzetközi piac között. Ennek keretében második alkalommal rendezték meg a Hungarian Food Summit exportfejlesztési konferenciát, amelyen 200 nemzetközi élelmiszeripari beszerző vesz részt - többek között kereskedelmi láncok és webshopok képviselői.
Az esemény hosszú távon is erősítheti Magyarország exportteljesítményét, és hozzájárulhat a hazai élelmiszeripar versenyképességének növeléséhez. A kétnapos üzleti program során több mint 2500 tárgyalás valósulhatott meg 70 magyar élelmiszergyártó részvételével. A cél: minél több magyar termék találjon utat a nemzetközi piacokra.
Ezt a meccset könnyebb itthon megnyerni, mint külföldön, mert, ha idehívod a beszerzőt, akkor a fókusz csak a magyar termelőkön van
- emelte ki az AMC ügyvezető-helyettese.
Pörög a magyar élelmiszeripar
Érdemes kiemelni, hogy az élelmiszeripar bevételeinek jelenleg 30-40 százaléka exportból származik. Az ágazat tavaly összesen több mint 5800 milliárd forint árbevételt ért el, melyből 2300 milliárd forint a külpiacokon realizálódott. A tapasztalatok szerint az export legnagyobb részét - mintegy 90 százalékát - a nagyvállalatok adják, ugyanakkor egyre nagyobb lehetőségek rejlenek a kisebb vállalkozásokban is. Az Agrárminisztérium szabályozással és forrásokkal támogatja őket a külpiacra lépésben. Technológiai fejlesztésekre eddig 275 milliárd forintot helyeztek ki, de a támogatási kérelmek elbírálása továbbra is zajlik.
Kistermelők, hungarikumok és élmények minden korosztálynak
Az OMÉK közönségprogramjai is kiemelten fontosak, hiszen a látogatók testközelből ismerhetik meg a magyar vidéket, a hazai mezőgazdaság mindennapjait, valamint a kistermelők kézműves portékáit. Több mint 200 termelő mutatkozott be a rendezvényen. A kiállítók kiválasztása nem bonyolult: egyszerű, jó minőségű termékekkel kell előállni. A részvétel költségbarát, a látogatottság pedig magas, így ez mindenki számára nyerő helyzet.
Az élelmiszer még mindig egy bizalmi termék. Jó látni azt, aki készíti, jó vele kezet fogni, jó belenézni a szemébe
- hangsúlyozta Giczi Gergely, hangsúlyozva az emberi kapcsolatok, a hitelesség és a bizalom szerepét az élelmiszeriparban.