Döbbenetes dolog derült ki a német almáról: ezt sokan nem gondolták volna

agrarszektor.hu
Nagyszabású fogyasztásösztöző akcióba kezdenek a németek. A hírek szerint szeptember végén több mint 300 helyen kezdődik meg a “Német alma ideje - természetesen a szomszédból” kampány.

Új fogyasztásösztönző kampányt indít a Német Zöldség- és Gyümölcstermesztő Egyesületek Szövetsége, vagyis a BVEO (Bundesvereinigung der Erzeugerorganisationen Obst und Gemüse e.V.), azaz a Német Zöldség- és Gyümölcstermesztő Egyesületek Szövetsége. A szövetség a “Német alma ideje - természetesen a szomszédból” („Zeit der deutschen Äpfel - Natürlich von nebenan“) kezdeményezéssel szeretné felhívni a figyelmet a hazai termesztésű alma fogyasztásának előnyeire - olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) oldalán. Ezért 2022. szeptember 24-én több mint 300 frekventált helyen a “Németországban szüretelt” („Geerntet in Deutschland”) logóval ellátott almákat osztanak szét a gyümölcstermesztési szakcsoport tagjai és az ágazat más szereplői. A kampányt a résztvevő termelői szervezetek az élelmiszer-kiskereskedelmi egységekre is kiterjesztik.

A hangsúly a kampányban a logó ismertségének ösztönzésére helyeződik, hogy a fogyasztók figyelmét felhívják a hazai, német almaválasztékra. Amint Udo Hemmerling, a DBV (Deutsche Bauernverband, Német Gazdaszövetség) főtitkárhelyettese elmondta, "aki német almát vásárol, védi az éghajlatot és a környezetet, elősegíti saját egészségét és támogatja a helyi gyümölcstermesztő vállalkozásokat. Ezt szélesebb körben kell megismertetni a polgárokkal. Ezért a kampány nem egy szokásos PR-kampány, hanem fontos felvilágosító tevékenység."

Bertram Fleischer, a ZVG (Zentralverband Gartenbau, Német Kertészek Országos Egyesülete) főtitkára elmondta, hogy kampányt a fentebb már említett „Geerntet in Deutschland” logó viszi a hátán, amit szándékosan azért alkottak meg, hogy a fogyasztók vásárláskor a német árukra utaló jelzést kapjanak. Ahogy a szakember fogalmazott, a logó ismertségére támaszkodnak. Ideális esetben a fogyasztók a következő hetekben helyi árut vásárolnak, és ezzel támogatják a helyi termelőket.

Kampányunkkal azt akarjuk világossá tenni, hogy a fogyasztó a vásárlási magatartásával rendelkezhet arról, hogy lesz-e elegendő minőségi német termék a polcokon a jövőben is. Senki sem akarhatja, hogy a termelést külföldre helyezzék át

- tette hozzá Bertram Fleischer.

Dr. Henning Ehlers, a DRV (Deutsche Raiffeisenverband e.V., Német Raiffeisen Szövetség, vagyis a német agrár- és élelmiszeripari szövetkezetek érdekvédelmi szervezetének) ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy az alma óriási jelentőséggel bír a német gyümölcságazat számára, és jelentősen hozzájárul az egészséges táplálkozáshoz. Meg kell erősíteni a hazai termelést és támogatni kell a németországi termelőket. Ez rendkívül fontos, különösen a jelenlegi nehéz időkben. A szakember hozzátette, hogy a politikusoknak és az élelmiszer-kiskereskedőknek egyértelműen ki kell állniuk a “Made in Germany” élelmiszerek mellett, és ennek megfelelően kell cselekedniük.

A BVEO képviselői azt is elmondták, hogy az alma önellátottsági aránya Németországban jelenleg 61,2%, viszont a gyümölcsök esetében összességében mindössze 13,7%, a zöldségek esetében pedig 35,6%. A németországi önellátottsági fok tehát messze elmarad attól a szinttől, amely lehetővé tenné, hogy a szükségleteket teljes mértékben hazai termeléssel fedezzék. Bőven vannak viszont arra utaló jelek, hogy ezek a szintek tovább csökkenhetnek a jövőben, ugyanis a folyamatban lévő, politikailag irányított mezőgazdasági átalakulási folyamat, a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború igen súlyos, kedvezőtlen következményekkel jár a teljes zöldség-gyümölcs ágazatra nézve, elég csak az elszálló energiaárakat és a megszakadó ellátási láncokat említeni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2022
Jubilál a hazai agrárium hagyományos, év végi csúcsrendezvénye
EZT OLVASTAD MÁR?