Magyar agrártermékek, amelyek piacát megrengetheti a koronavírus

Magyar agrártermékek, amelyek piacát megrengetheti a koronavírus

Agrárszektor
A vámháború után most a koronavírus szolgál egy újabb fontos tanulsággal: nagyon kockázatos a túl egysíkú, pár célpiacnak kiszolgáltatott kereskedelem. A koronavírus gyorsabban lezárhatja a határokat, mint azt gondolnánk. Most a NAIK AKI segítségével sorra vesszük, melyek azok az agrártermékek, amelyek eladhatósága mindössze egy-két piac vásárlóerején és egészségén múlik.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Múlt heti cikkünkben arról szóltunk, hogy a mezőgazdasági termelés fontos inputanyagai javarészt Kínából származnak, és az olasz kikötőkön át veszik útjukat Magyarország felé. Csak futólag érintettük azt a kérdést, hogy magyar agrártermékek sokasága pedig fordított irányban mozogna, éppen Olaszország felé, ahol már településeket zártak le a koronavírus miatt. A kór már ott van Németországban, Franciaországban, Spanyolroszágban, Ausztriában, Romániában és Horvátországban is. Eddig 19 európai országban mutatták ki a jelenlétét.

Pedig már éppen elég volt az a hatás is, amit a vírus úgy általában a világgazdaságra gyakorolt. Németország a világ negyedik legnagyobb gazdasága, erősen exportfüggő, de már tavaly is csak egy hajszálnyival úszta meg a recessziót. Mivel kiemelt exportpiacunk, nekünk sem jó, ha válságba kerül. A német kormány most egy sor intézkedéssel készül a vészhelyzetre, amiben adócsekkentéstől kezdve a költségelszámolás átlakításán át a vírus károsultjainak címzett alap létrehozása is szerepel. A vírus tisztítótüze ennek ellenére alapos lesz, és át fogja rajzolni a kereskedelmi csatornákat, éppen úgy, ahogy azt a vámháború során is láttuk.

Most kiderül, hogy a beszerzési és értékesítési csatornáink mennyire kitettek egyetlen piac kénye-kedvének. A NAIK AKI segítségével sorra vesszük, hogy a magyar agrárium mely szegmenseiben túl nagy az exportkitettségünk. Kockázatosnak tekintettük azokat a piacokat, amelyek az adott termékből az exportunk több mint harmadát vették fel 2018-ban (euróban számítva), extrém kockázatosnak pedig azokat, ahol a kitettségünk meghaladja az 50 százalékot.

Mint látjuk, három legfontosabb piacunk Németország, Olaszország és Románia, mindhárommal szemben három-három termékből is extrém kitettek vagyunk. Látszólag a legerősebb a függésünk a keleti szomszédunktól az élő sertés és a sertéshús piacán, de ebben olyan "egyszeri hatások" is szerepet játszanak, mint az ottani afrikai sertéspestis. Az Olaszországba irányuló báránykivitel arányaiban lassú csökkenést mutat (nyugati irányba fordult a kereskedelem), de valljuk be, nagyon érzékenyen érintené a magyar juhászokat, ha a piac 70 százaléka egyik pillanatról a másikra kiesne. Németország egy tucatnyi termékből dominálja a magyar agrárexportot, ha ott eszkalálódik a járvány, és megáll a fuvarozás, az mérhetetlen károkkal járna ránk nézve.

A listát átböngészve feltűnhet, hogy egyes termékek feldolgozására a körülöttünk fekvő országok specializálódtak, de még a pulykatojások keltetését is a sógorokra bízzuk. Más áruféleségekből pedig képesek vagyunk prémium késztermékekkel lehengerelni egy piacot, ilyen a liba- és kacsamáj vagy a csiperkegomba. Akkor van baj, ha szinte egyetlen vásárlótól függünk. Kérdés az is, hogy a Brexit után mennyi áru juthat el majd Nagy-Britanniába a magyar csemegekukoricából (korábban az exportérték 43 százalékát adta ez a piac), és milyen feltételekkel találunk majd a visszamaradó árufeleslegre új vevőt. És ez a kérdés minden egyes esetben fel fog merülni, ha a koronavírus megbénítja az adott termék exportpiacát.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?