Berágtak a tejesek: aki profitál, ezután fizessen is!

agrarszektor.hu
Február 15-től azoknak a tejpiaci szereplőknek is kötelező lesz pénzügyi hozzájárulást fizetniük a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TT) közösségi marketing alapjába, akik nem tagjai a szervezetnek. A döntés lényege, hogy ezentúl azoknak is hozzá kell járulniuk a közösségi marketinghez, akik eddig csak haszonélvezői voltak az intézkedéseknek, de "külső piaci szereplőként" nem fizettek. A kasszába több olyan nagy multicégnek is be kell szállnia, amely mostanáig távol maradt. Számítások szerint a döntéssel rövid időn belül 100 millió forintra duzzadhat a terméktanácsi éves marketingalap, amelyből több fogyasztásösztönző akciót finanszírozhatnak.

A földművelésügyi miniszter hozott döntést arról, hogy a tejmarketinges járulék fizetési kötelezettségét kiterjeszti azokra a piaci szereplőkre is, akik nem tagjai a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsnak - áll a TT közleményében. A piacszabályozási feladatokat is ellátó szervezet ugyanis csak saját tagjaira nézve hozhat döntéseket, ezért volt szükség az agrártárca kiterjesztő intézkedésére.

A döntés lényege, hogy február 15-től a nem TT-tag, külső piaci szereplőknek is fizetniük kell az évek óta működő terméktanácsi marketingalapba. A terméktanács a termelőket, a feldolgozókat és a kereskedőket tömöríti, de a szervezetben nem minden piaci szereplő tag. A marketing járulék kiterjesztése tehát éppen arra irányul, hogy azok is vállaljanak szerepet a kassza finanszírozásában, akik eddig nem kívántak részt venni a TT közös piacszervezési munkájában, de a fogyasztásösztönző közösségi marketingprogramok piaci előnyeit mégis élvezhették.

 

Kiknek kell marketing járulékot fizetniük?
A miniszteri kiterjesztés a következő piaci szereplőkre terjed ki:
- a nagykereskedelemmel foglalkozó tejágazati szereplőkre (tejjel és tejtermékkel a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 18. pontja szerinti tevékenységet végző természetes vagy jogi személy)
- a tejfeldolgozókra: (tejet és tejterméket előállító és azt bel- vagy külpiacra értékesítő természetes vagy jogi személy, aki vagy amely megfelel az élelmiszerhigiéniáról szóló 852/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint az állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról szóló 853/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásainak, a tejet és tejterméket engedélyezett üzemben állította elő, és szerepel a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által közzétett engedélyezett létesítmények nyilvántartásában)
- a tej-kiskereskedőkre (tejjel és tejtermékkel a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 13. pontja szerinti tevékenységet végző természetes vagy jogi személy, illetve közös beszerzés esetén a beszerzési szövetséget alkotó vállalkozások összessége).

A terméktanács az agrárszektor.hu-t úgy tájékoztatta, hogy a tejfeldolgozók közül ezentúl többek között a Danone Kft.-nek, a Pannontej Zrt.-nek , az Egertej Kft.-nek, a Kőröstej Kft.-nek, a Fuchs Tej Kft.-nek, a Drávatej Kft.-nek, a Bábel Sajt Kft.-nek és a Győrvártej Kft.-nek kell fizetnie. A kiskereskedők közül pedig a fizetési kiterjesztés elsősorban a Lidlre, az Aldi-ra , Reál-ra, a Metro-ra, az Intersparra, a Groby-ra és a One Euro Market Kft-re vonatkozik majd. E vállalatok tehát - amelyek közül többnek multinacionális cég a tulajdonosa - jelenleg nem tagjai a TT-nek, így marketing hozzájárulást sem fizetnek.

A közlemény szerint a járulékrendszer kiterjesztése arra irányul, hogy a hazai tejágazati szereplők minél jobban felkészülhessenek az uniós kvótaszabályozás április elseje utáni megszűntetésére, amely a verseny jelentős növekedésével jár majd az EU-piacon. A TT tagjai ma a hazai tejtermelés 70 százalékát, a tejfelvásárlás 85 százalékát és a kiskereskedelmi forgalom 60 százalékát képviselik, de a még jobb együttműködés tovább javíthatja a termékpálya szervezettségét, kiszámíthatóbbá és kiegyensúlyozottabbá teheti a tejpiaci környezetet, illetve népszerűsítheti és növelheti a tej- és tejtermékfogyasztást - hangsúlyozza a szervezet.

A piacszervezési hozzájárulás éves mértéke a befizető vállalatok tej-és tejtermék forgalmazásból származó, tárgyévet megelőző éves nettó árbevételének fél ezrelékét teszi ki. A járulék megfizetése helyett a szakmaközi szervezet védjegycsaládjának jogszerű használatát is választani lehet védjegyhasználati díj megfizetése mellett, amelynek éves összege nem haladja meg az 5 millió forintot - fogalmazott közleményében a TT.

Marketing járulék és védjegyhasználat címén az elmúlt években átlagosan évi 40 millió forint folyt be a terméktanács közösségi marketing alapjába. A kiterjesztés utáni becslést nehezíti, hogy tejfeldolgozással ma csaknem 100 cég foglalkozik, amelyek közül 75 mikro-, 10 kicsi, 8 közepes, 7 pedig nagy vállalkozásnak minősül. Emellett pontosan nem ismert a tejnagykereskedők köre sem, de a TT szerint a hatósági ellenőrzések növelhetik a fizetési hajlandóságot, így arra lehet számítani, hogy a terméktanács a három évre meghirdetett új rendszer első évében 100 millió forint feletti marketing járulékbevételre tehet szert.

A kassza bővülése lehetőséget nyújthat arra, hogy a fogyasztókat több, gyakoribb és tudatosabb tej és tejtermék fogyasztásra lehessen ösztönözni. A keretből támogatni lehet a gyermekek és a fiatalok tej és tejtermék fogyasztását (iskolatej) is, illetve segítséget lehet nyújtani az egészségtudatos táplálkozáshoz. A programokat úgy alakítják ki, hogy azokban ne csak a nagyvállalatok, hanem például a hazai kézműves sajtkészítők szempontjai is érvényesüljenek - szögezte le a terméktanács.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Sustainable World 2024
Egy konferencia a jövő vállalatainak
Fókuszban a KKV versenyképesség - Herceghalom
Ingyenes KKV rendezvény Herceghalmon
EZT OLVASTAD MÁR?