Koronavírus: a tejtermékeknek és a sörnek is betett a járvány Kínában

Koronavírus: a tejtermékeknek és a sörnek is betett a járvány Kínában

agrarszektor.hu
Az alapvető fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok számára küzdelmesen indult az elmúlt év, amikor a kínai kormány szigorú lakhely-elhagyási és utazási tilalmat vezetett be. A szupermarketeken kívül minden vállalkozás megérezte ezt, mivel rengeteg üzletnek be kellett zárnia, a többinek pedig lerövidítették a nyitva tartási idejét. Az első negyedévben komoly raktárkészletek halmozódtak fel, a kiskereskedőknek pedig látványos árengedményeket kellett adniuk, sőt a forgalmazókat is támogatniuk kellett, hogy nagy nehezen megszabaduljanak a feleslegtől.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A nem alapvető cikkeket és szolgáltatásokat forgalmazó cégeknek súlyos csapás volt a járvány. Nem meglepő módon a szállodák és idegenforgalmi cégek szenvedték a legnagyobb károkat, de Kínában számos alapvető fogyasztási cikkeket árusító cég is inkább úgy működik, mint a "luxuscikkeket" árusító társaik, és nagyban támaszkodik az ajándékvásárlókra, valamint az éttermekben és bárokban zajló sör- és alkoholfogyasztásra - írja a Fideltity International közleményében. Ebből adódóan a kijárási tilalom ezeket is kedvezőtlenül érintette.

EZ IS ÉRDEKELHET

A járvány első szakasza egybeesett a kínai újévvel. A tejipari vállalatoknak hatalmas forgalmat jelent a prémium folyékony tejtermékek iránt ilyenkor megélénkülő kereslet, mivel ezeket sokan ajándékba adják egymásnak. Az elmúlt évben a forgalom gyenge volt, a raktárkészletek pedig egyre nőttek, mivel az emberek kénytelenek voltak otthon maradni. A kínaiak által banketteken és nagyobb összejöveteleken előszeretettel fogyasztott és ajándékba is vásárolt pajcsiu (baiju) gabonapárlat forgalma szintén megcsappant. A sörfogyasztás fele szintén bárokban és éttermekben történik, ezért a vendéglátóhelyek bezárását a sörgyártók is megsínylették.

A második negyedévben elkezdett magához térni a gazdaság, és úgy tűnt, a járványt is nagyrészt sikerült megfékezni. A fogyasztás az év hátralevő részében lassan normalizálódott, az éttermek, az utazási és idegenforgalmi vállalkozások felpörögtek, bár csak a járvány előttinél alacsonyabb szintre jutottak vissza. A tél során némileg megnőtt a Covid-megbetegedések száma, és néhány városban kijárási tilalmat rendeltek el. Erre a 2021-es kínai újév környékén került sor, és az utasforgalom 60-70%-kal alacsonyabb volt, mint 2019-ben, mivel a kormány arra próbálta rávenni az embereket, hogy ne utazzanak haza a szülővárosukba. Egyes városokban betiltották a nagyobb ünnepségeket is, ami hátrányosan érintette a tejipari és pajcsiu-gyártó vállalatokat.

Bár az emberek kevesebben utaztak, azért abban a városban, ahol dolgozik, mindenki kimozdult és költötte a pénzét. A főleg nagyobb városokban működő cégeknek még jól is jöhetnek az utazási korlátozások. A vírus újbóli felbukkanását gyorsan megfékezték, és az országban most szinte nincs is megbetegedés. A helyzet jobb, mint egy évvel korábban, amikor átfogó kijárási tilalom volt érvényben. A járvány hatására az emberek kénytelenek voltak új dolgokba is belekóstolni, mint a távoktatás, az online orvosi rendelés és az étel- és bevásárlás-házhozszállítás, ami nagy lökést adott az online üzleti modelleknek. A cégek mára már rendelkeznek az ehhez szükséges technológiával, és a felhasználók általi elfogadottság is sokat javult.

Bár nem minden fogyasztói tevékenység tért vissza a járvány előtti szintre, arra számítunk, hogy 2021-ben a fogyasztás nőni fog és a növekedés egyik motorját jelenti majd. A tavalyi gazdasági összeomlás után a GDP az idei első negyedévben több mint 15%-kal nőhet, bár ennek üteme a későbbiekben valószínűleg csökkenni fog. A talpra állás Kínában megkezdődött, de nyilván némi időre lesz még szükség, míg a dolog visszatérnek a normális kerékvágásba

- tette hozzá Al-Hilal István, A Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?