Májusban ismét AgroFood 2025 és AgroFuture 2025 konferencia!
Május 20-án a hazai élelmiszeripart érintő legfontosabb témák lesznek terítéken a Portfolio AgroFood 2025 konferencián, május 21-én a Portfolio AgroFuture 2025 konferencián pedig a mezőgazdasági fenntarthatóság és innováció lesz kulcsszerepben.
AGROBÉRLETTEL most az egyik konferenciára 50% kedvezménnyel regisztrálhat!
Mezőgazdasági termelők és fiatal gazdák fix 30 000 Ft-ért regisztrálhatnak!
NAK-tagok és NAK-szaktanácsadók 35% kedvezménnyel regisztrálhatnak!
Novemberben 22,5%-os volt az infláció Magyarországon, a legmagasabb az Európai Unióban. A legjobban dráguló tételek között rengeteg élelmiszer van, köztük több hazai előállítású tejtermék is - írta meg a HVG.hu az rtl.hu értesülései alapján. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adatai alapján idén októberben az előző év azonos időszakához képest a trappista sajt értékesítési ára 91%-kal, a tehéntúróé 81%-kal, a kefiré és a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós tejé 78%-kal, a natúr joghurté 77%-kal, az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 76%-kal, az adagolt vajé 74%-kal, a tejfölé 73%-kal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 71%-kal, a gyümölcsös joghurté 64%-kal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 61%-kal, az ömlesztett sajt 57%-kal, a natúr vajkém ára pedig 37%-kal nőtt, amint arról az Agrárszektor is beszámolt.
Raskó György agrárközgazdász szerint azzal magyarázhatók az áremelések, hogy beütött az inflációs pszichózis: vagyis azok is árat emelnek, akiknek ez egyébként eszükbe sem jutott volna, vagy nem lett volna rá lehetőségük. A szakértő szerint most az történt, hogy az alacsony jövedelmezőség miatt sok feldolgozó úgy gondolta, hogy azonnal árat kell emelniük, mert az infláció ebbe az irányba sodor minden árat. Ezek a vállalkozások arra jutottak, hogy ha most nem emelnek, akkor utána ismét évekig nem lesz rá lehetőségük.
Az agrárközgazdász úgy gondolja, hogy ezzel ellentétben a következő időszakban, tavasszal az áremelés már teljesen jogos lesz a durván megemelkedett termelési költségek miatt. A rendkívül gyenge forint miatt pedig az importból származó sajtok, tejtermékek ára is megemelkedett, a magyar előállítók így hozzájuk igazították áraikat. Raskó György elmondta, hogy ha egy termék ára átlépi a lélektani határt, azt a vásárlók már csak leértékelve veszik meg - szerinte ez jöhet a tejtermékeknél is januártól - a karácsony miatt az emberek most még kifizetik a magasabb árakat. A szakember ugyanakkor nem számít arra, hogy újabb tejtermékekre vezetne be árstopot a kormány.
Míg az infláció Európában másutt már tetőzött, és csökken, addig Magyarországon még mindig nőnek az árak. Ennek Raskó György szerint csak az szabhat határt, ha lesz egy komolyabb recesszió, amikor az élelmiszerinfláció növekvő üteme lassulásba vált, talán el is tűnik. A szakértő szerint június, július környékén lehet erre számítani.