Ezek most a világ csúcskombájnjai: óránként száz tonnákat hoznak le a tábláról

Ezek most a világ csúcskombájnjai: óránként száz tonnákat hoznak le a tábláról

agrarszektor.hu
A mai gabonakombájnok elképesztő hatékonysággal, tárolásra alkalmas tisztasággal, minimális szemtöréssel takarítják be a szemesterményeket. Alábbiakban a világ öt szériában gyártott, legnagyobb teljesítményű gabonaarató-cséplő gépét mutatjuk be, köztük a betakarítási világrekordot tartó típust is.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az arató-cséplő gépek megjelenése óta eltelt mintegy 80 év alatt a gabonakombájnok konstrukciója, teljesítménye és a szemkezelés minősége óriásit változott. Több mint tízszeresére nőtt a motorteljesítményük (70-700 LE), a vágóasztalok munkaszélessége (1,5-14 m) és a magtartályok befogadó képessége (2-18 m3), eközben százszorosára emelkedett a szemteljesítményük (búzabetakarításban 1,3 t/h-ról 135 t/h-ra).A mai gabonakombájnok tárolásra alkalmas tisztasággal (1% körüli szennyezettséggel) és minimális (0,5% körüli) szemtöréssel takarítják be a szemesterményeket.

A kombájnok teljesítményét kezdetben a hagyományos keresztdobos cséplőszerkezet, a szalmarázók és a rostafelületek növelésével emelték. Majd megjelentek a hosszdobos (axiál flow) cséplőszerkezetek, a '80-as években pedig a szalmarázókat kétrotoros magleválasztó dobokkal kiváltó, hibrid cséplő és magleválasztó rendszerű kombájnok is. Az új cséplőrendszerek mérföldkövet jelentettek a kombájnok teljesítményében is. Napjaink kombájnkonstrukciói között egyaránt megtaláljuk a több dobból felépülő, keresztdobos cséplőszerkezetű, szalmarázós gépeket és a keresztdobos cséplőrendszerrel, valamint egy- vagy kétrotoros magleválasztóval rendelkező hibrid, illetve az egy- vagy kétrotoros axiáldobos cséplő-magleválasztású gépeket. Teljesítményüket a cséplő, magleválasztó és a tisztító berendezéseik geometriai méretei határozzák meg. A kombájnok maximális méretét a közúti közlekedés korlátozza be: 3,5 méteres szélesség, 4 méteres magasság és vontatott adapterrel együtt 18 méteres hosszúság.

A csúcsmodellek legfiatalabb tagja az idei betakarítási szezonban bemutatkozó, 790 lóerős maximális teljesítményű, MAN motorral szerelt Claas Lexion 8900 TT hibrid kombájn, amely 1700 mm szélességű, háromdobos APS Synflo Hibrid cséplőszerkezettel és kétrotoros RotoPlus magkiválasztással rendelkezik. Cséplődobjának átmérőjét a korábbi Lexion csúcsmodellhez képest 600 mm-ről 750 mm-re, a verőlécek számát 8-ról 10-re növelték, és dobkosarának átfogási szögét 132 fokosra bővítették. Ez jelenleg a legnagyobb motorteljesítményű kombájn az európai piacon. A megerősített hajtáslánc, a nagyobb magleválasztó és magtisztító felület, a 4D-s rotor takarólemez és a 3D-s rotorvezérlés, valamint a 18 m3-es magtartály és a 180 l/s sebességű magtartályürítés kiemelkedő cséplési teljesítményt ígér.

Vezetőfülkében található új C-Motion kezelőpult, CEBIS terminál és automata vezérlés egyszerűsíti a kezelő munkáját és optimalizálja a kombájn áteresztőképességét. A járószerkezete kerekes és különböző szélességű Terra-Trac (TT) párhuzamos ágú, gumihevederes változatban érhető el. A kombájnhoz az új fejlesztésű Convio és Convio Flex gabona-vágóasztalok 10,8 és 13,8 méteres munkaszélességben, valamint a Corio Cornspeed kukoricacsőtörő-adaptere 12-soros változatban áll rendelkezésre.

A New Holland CR 10.90 típus tartja jelenleg a búzabetakarítási világrekordot 135 t/h szemteljesítménnyel, amelyet Nagy-Britanniában állított fel. A CR 10.90 kombájnt a legújabb fejlesztésű EU Stage V normás, 15,9 literes, 700 lóerő teljesítményű FPT Cursor 16 motor hajtja meg. A kétrotoros, axial flow rendszerű, automatikus anyagáramlás-szabályzóval felszerelt cséplő-magleválasztó rendszer kosárfelülete 3,66 m2, amelynek teljesítményét akár 20%-ban is képes megnövelni a mellső adagoló dob és a Dynamic Flow Controll vezérlés. A rotorok mögött utóverő és oszlató dob biztosítja a 99%-os szemkiválasztást, illetve a szalma anyagáramlását a kétutas szalmaszecskázóra, majd a szalmaterítőre. A tisztító szerkezetet szenzorok és a szemtisztaságot, szemtörést ellenőrző kamera vezérli. A cséplőrendszer és a magtisztító berendezés automatikus szabályozásáról terhelésszabályzó gondoskodik. A kombájn magtartályának 14,5 m3 a befogadóképessége, amelyet 159 l/s teljesítményű ürítőcsiga szolgál ki.

Adapterei között megtalálhatók 10,7-13,5 m közötti munkaszélességű VariFeed és SuperFlex gabona-vágóasztalok, valamint a 12- és 16-soros kukoricacsőtörő-adapterek. A kombájn alaptartozéka az automatakormányzás és az automatikus sebességszabályozás is. A járószerkezete lehet gumikerekes, vagy Smart Trax Flex Triangle rugózott gumihevederes megoldású. Valamennyi kombájnon megtalálható a hozammérő és hozamtérképkészítő rendszer, a szemnedvességmérő és -regisztráló berendezés. Megrendelhető hozzájuk a távdiagnosztikai szervizkommunikáció és a telekommunikációs távkapcsolati rendszer, amely az irányítóval és az üzemeltetési központban biztosított állandó kapcsolatot és adatátvitelt. A kombájnokkal rendelhetők a kiszolgáló logisztikai járműparkot szinkronizáló rendszerek, illetve a munkavégzést dokumentáló rendszerek is. Az ilyen nagyteljesítményű gabonabetakarító gépek esetében a kapacitásuk szempontjából fontosak az előbbiekben felsorolt kiegészítő felszerelések.

Az Ideal 9T kétrotoros gabonakombájn az AGCO legújabb fejlesztései közé tartozik. Egy 15,2 literes, 642 lóerős max. teljesítményű MAN motor működteti. Cséplő-magleválasztó rendszere kétrotoros axiál flow rendszerű, Dual Helix rotorokkal és hatrészes dobkosarakkal. A hatékony csépléshez a leghosszabb (4,837 m) cséplő rotorokkal rendelkezik. A cséplési teljesítményt és hatékonyságot szenzorok vezérlik és optimalizálják. A magtisztító berendezés (rosták) munkáját is automata vezérli. A teljes cséplési munkát, valamint a szalmaszecskázók munkáját összesen 52 beépített szenzor felügyeli, és a fedélzeti számítógép hangolja össze, optimalizálva a kombájn áteresztőképességét. Az Ideal 9T kombájnok 17,1 m3-es magtartállyal készülnek, az ürítő csigájuk teljesítménye pedig 210 l/s, jelenleg a legnagyobb a piacon. A járószerkezetük lehet R38-as méretű gumiabroncsokkal, illetve Trac Ride, Tringular Hidraulic Suspension típusú, gumihevederes kivitelű. Adapterei között megtalálhatók a 10,7/12,2/13,5 m munkaszélességű gabona-vágóasztalok és a 12- és 16-soros kukoricacsőtörő-adapterek.

Az egyrotoros axiál flow kombájnok piacát vezető és ezt a konstrukciót legrégebben gyártó Case IH legnagyobb teljesítményű típusa az AF 250 kombájn, amelyet egy 625 lóerős maximális teljesítményű FPT Cursor 16 motor hajt meg. Cséplő-magleválasztó rendszere axial flow egyrotoros cséplődob, amelyet 180 fokban vesz körül a háromszegmenses dobkosár. A cséplő-magleválasztó dobban az anyagáramlás sebessége központi állítású vezetőszárnyakon keresztül állítható. A rotor cséplési hatékonyságát és áteresztőképességét automatika szabályozza. A magtisztító (rosta) munkáját szenzorok ellenőrzik, és automatika állítja be. Magtartálya 14,4 m3-es, az ürítőcsiga teljesítménye 159 l/s. A kombájn készül kerekes és talajkímélő Triangle típusú (háromszög alakú) gumihevederes járószerkezettel is. Gabona-vágóasztalai 12,5 vagy 14,4 m munkaszélességűek, és 12- vagy 16-soros kukoricacsőtörő választható hozzájuk.

A világ vezető gabonakombájn-gyártója a John Deere, a tangenciális elrendezésű többdobos öt és hat szalmarázós kombájnok széles választékát (W és T szériák) gyártja. A legnagyobb teljesítményű modellcsaládja az egyrotoros, axiál flow rendszerű cséplőszerkezettel szerelt "S" széria, amelynek a legnagyobb teljesítményű tagja a JD S790i típus. Erőforrása egy John Deere gyártmányú, 13,5 literes, 625 lóerő maximális teljesítményű DPS PowerTech motor. A kúpos, többlépcsős, változtatható anyagáramú, rotoros cséplődob átmérője 559 mm, és 2640 mm a hossza. A hosszdobos cséplőrendszert elől egy tangenciális töltődob, hátul pedig egy tangenciális oszlató dob egészíti ki. A kicsépelt mag tisztításáról a megnövelt teljesítményű aktív lejtőkompenzálással és automatikus anyagáram-szabályozással dolgozó magtisztító berendezés (rostaszerkezet) gondoskodik.

A kombájnhoz hatékony szalmaszecskázó és terítő berendezés tartozik. Magtartályának befogadóképessége 14,1 m3, az ürítő csiga teljesítménye pedig 135 l/s. Az S790i típusú kombájn áteresztőképességének optimalizálásáról és a betakarított szem garantált minőségéről a Combine Advisor, ICA 2 és Active Yield Calibration fedélzeti hardverek, QGC kamera és a Harvest Smart szoftver gondoskodnak. A kombájn készül kerekes és Triangle gumihevederes járószerkezettel is. Adapterei között megtalálhatók a 12,5 és 13,7 méteres gabona-vágóasztalok és a 12-, illetve 16-soros kukoricacsőtörő-adapterek.

Valószínűleg nem sokáig lesz a John Deere csúcskombájnja az S790i modell, mivel tavaly ősszel Hannoverben az Agritechnica kiállításon a cég már bemutatta a legújabb fejlesztésű JD X9-es kétrotoros cséplőszerkezettel készülő axiál flow kombájnját, amely 13,7 méteres, összecsukható, flexibilis vágóasztallal rendelkezik. Egyenlőre a kombájn műszaki paramétereiről és a teljesítményéről nincsenek elérhető adatok. Valószínűleg a két konkurens, az AGCO és a New Holland kétrotoros csúcskombájnjával kívánja felvenni a versenyt. Ehhez túl kell szárnyalnia a konkurenseket a cséplő rotorok paramétereiben és motorteljesítményben is.

Dr. Hajdú József

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?