Traktortörténelmi pillanatok: a jókor jó helyen levő traktor és a repülőgép esete

Traktortörténelmi pillanatok: a jókor jó helyen levő traktor és a repülőgép esete

1962. szeptember 19-én Jim Meads és gyerekei sétálni indultak az angliai Hatfield közelében. Útközben Mr. Meads elkészítette élete talán legikonikusabb fotóját. Ki ez az ember, aki nem akar belenézni a kamerába? Miért nem vállalja az arcát? Mit néz? Milyen gépet vezet épp? Milyen különös események vezettek e kép megszületéséhez?

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

Az alábbi képen egy Fordson Super Major traktor látható, amelyet a Ford Motor Company Ltd. gyártott 1960 és 1964 között. A jármű 51,8 lóerős teljesítménnyel rendelkezett, valamint az akkoriban újnak számító differenciálzárral és a kerekek közötti teherátviteli rendszerrel.

A kép az angliai Hatfieldben, a brit de Havilland repülőgépgyártó cég repterén készült. A traktort vezető fiatalember, Mick Sutterby nem azért fordult el, mert nem akarta, hogy lefényképezzék. Bár azt azért közölte a fotós Jim Meads-zel és gyerekeivel, hogy nem lenne szabad a reptér területén tartózkodniuk. Mick Sutterby elfordulásának okát akkor érthetjük meg, ha megnézzük a teljes képet.

Jim Meads a szomszédja volt a de Havilland egyik tesztpilótájának, Bob Sowray-nek, aki egyszer megemlítette neki, hogy aznap próbarepülést fog végrehajtani az English Electric Lightning F1 névre keresztelt vadászbombázóval. Jim Meads pedig úgy gondolta, hogy ez megér egy képet, így a gyerekeivel és a fényképezőgépével a reptér felé vették az irányt. Találtak egy jó helyet, ahol láthatták a felszálló repülőgépet, és Jim Meads arra készült, hogy készít egy képet a gyerekeiről, a háttérben a leszálló Lightning F1-gyel. Ekkor még nem tudta, hogy nem Bob Sowrayt fogja lefényképezni a nap során, hanem a de Havilland másik tesztpilótáját, George Airdet.

Amíg a gépre vártak, felbukkant Mick Sutterby, aki a reptér gyepének karbantartásának volt az egyik felelőse a reptér Fordson Super Majorján. Szólt Meads-éknek, hogy rossz helyen vannak, ám ekkor meghallották a közeledő repülőgép zaját, és azt is, hogy valami nem stimmel vele. Mick Sutterby elfordult, hogy megnézze, mi történik mögötte, Jim Meads meg előkapta a fényképezőgépét, és elkészítette később ikonikussá vált képét. A képen az látható, ahogy a meghibásodott English Electric Lightning F1 XG332 irányíthatatlanul zuhan a föld felé, ám a pilótának még volt annyi ideje, hogy katapultájon, noha nagyon közel volt a földhöz.

George Aird nem panaszkodhatott a szerencséjére. Nemcsak, hogy sikerült katapultálnia, de még a földet érést is túlélte. Egy közeli üvegház tetejébe csapódott, azt átszakítva és mindkét mindkét lábát eltörve közben. A megrázkódtatástól az eszméletét is elveszítette, később az üvegházi locsolóberendezés térítette magához.

Az XG332-es és a fotó teljes története eredeti nyelven ezen az oldalon olvasható.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

ARASZ Gazdálkodási Napló és Farm menedzsment! (x)

Az elmúlt évek tapasztalatait felhasználva az Arasz komoly segítség volt a Gazdálkodási napló és az EGN beadás követelményeinek való megfelelésben a gazdálkodások adminisztrációs terheinek csökkentésében.

EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. október 25. 19:03