2020. február 17. hétfő Donát

Hírek - Piac

Jól kitoltak a saját gazdáikkal a francia tüntetők

Megakadt a búzaexport és bent ragadt a szója a kikötőkben az országban zajló sztrájkok miatt. Hat takarmánygyártó időszakosan felfüggesztette a termelését. A kiesést azóta feszített túlórázással jobbára ledolgozták. Dráguló termékek jelzik, hogy a gazdaság megérezte a sztrájkhullámot. Az ország árelőnye fokozatosan apad a nemzetközi gabonapiacon.
 
 

Még mindig sem sikerült megállapodnia a francia kormánynak és a szakszervezeteknek a tervezett nyugdíjreformmal kapcsolatban. A kormány tervei miatt már több mint 30 napja tüntetnek országszerte, akadozik a szállítmányozás és a tömegközlekedés. Újabban a kikötőkben is sztrájkolnak, a vasútforgalmat pedig már hetek óta sakkban tartja a tüntetéshullám.

Az utca embere sokáig megadóan tűrte a káoszt - egyrészt hozzá vannak szokva a vehemes megmozdulásokhoz Franciaországban, másrészt a célokkal is sokan szimpatizáltak -, de ami sok, az sok. Most már komolyan veszélyezteti az ország gazdaságát a sorozatos munkabeszüntetés. A gabonaárak ilyentájt egyébként is lassú erősödésen szoktak átmenni - ahogy a tárolási költségek rájuk rakódnak, illetve a felhasználók készletei kifogyanak a tél vége felé -, ám a mostani bakugrások nem tartoznak a szokásos ármozgás kategóriájába. Annak ellenére, hogy Franciaország dúskál a búzában, árpában, a legnagyobb árkilengéseket éppen ezek a gabonák produkálták az utóbbi hetekben, és a kukoricáé is szépen emelkedik felfelé - írja a német piacelemző, az AMI.

 

A legnagyobb bajban a takarmánygyártók voltak a múlt héten, amikor leállt a szója transzportja. Így már nem csak a hazai piacról volt nehéz beszerezniük az alapanyagot, már a kikötőkből sem fértek hozzá ehhez a fontos takarmányösszetevőhöz. Kénytelenek voltak újratervezni az adagok összetétetelét, csökkenteni vagy teljesen másra cserélni a bennük szereplő szóját. Az áraik egyelőre változatlanok a gazdák felé, pedig hat takarmánygyártónak időszakosan teljesen le kellett állítania a termelést a kikötőkben zajló sztrájkok miatt. Azóta extra műszakokkal és hétvégi munkával sikerült csaknem teljesen ledolgozniuk a termelési lemaradást.

Idegesek a gabonaexportőrök is: a nemzetközi piacon lassan minden versenyelőnyüket elolvasztják az erősödő belföldi árak és az akadozó vasúti szállítás. A malmok viszont nyugodtan háradőlhetnek: jellemzően saját járműflottával oldják meg az alapanyagellátásukat.

Címlapfotó: MTI/EPA/Sebastien Nogier

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.

    A szakértő szemével

    Támogató:

    Agrárium 2020 Konferencia

    Az agrárium jelen és jövője

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu