Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A konferenciára idén először 0. nappal is készülünk!
Regisztráljon most még EARLY BIRD áron!
Komoly zavart teremtett a magyar mezőgazdaságban a hatósági üzemanyagárakkal kapcsolatos legutóbbi módosítás, amelyben a kormányzat jelentősen szűkítette a hatósági árra jogosultak körét - írja a G7. Az biztos, hogy a jogszabályba bekerült egy pont, amely még egyértelműbbé teszi, hogy hatósági áras üzemanyagot csak kúton lehet tankolni, és ott is csak magántulajdonú járművekbe, kiszállítás pedig nincs. A rendeletben ugyanakkor bennmaradt a kitétel, amely szerint ez a 7,5 tonna feletti mezőgazdasági gépekre nem vonatkozik. Úgy tűnik tehát, hogy 7,5 tonna feletti járműveikbe továbbra is vehetik hatósági áron az üzemanyagot az ágazat cégei, akár kiszállítva is, az ennél kisebbekbe azonban - ha azok a cég nevén vannak - akkor nem. Több ágazati szereplő szerint azonban a gyakorlat most az, hogy már azok sem szállítanak ki hatósági áron üzemanyagot, akik korábban megtették, a kutakon viszont engedik tankolni a mezőgazdasági gépeket.
Ezzel csak az a probléma, hogy nem minden gép tud elmenni a töltőállomásokra, illetve nem mind fér be oda. Márpedig a helyi mezőgazdasági szereplőket részben ellátó kis kutak és kúthálózatok, valamint a Mol és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) is úgy tudja, hogy csak töltőállomáson a jármű/gép tankjába töltve vásárolhatnak hatósági áron üzemanyagot a mezőgazdaság piaci szereplői. Nem segít a helyzeten az sem, hogy az érintettek állításuk szerint eddig semmilyen hivatalos állásfoglalást nem kaptak az ügyben a kormányzattól.
Jelenleg úgy tűnik, hogy az új jogszabály ellenére lényegében ki lett zárva a mezőgazdasági gépek a hatósági árra jogosultak köréből, a gépek nagy részével ugyanis nem lehet elmenni és beállni a kútra, így esetükben marad a kiszállítás, és így a piaci ár. A traktorokkal ugyan el lehet döcögni egy töltőállomásra, de ezeknél sem mindig életszerű ez. Különösen, hogy nagyon sok kúton korlátozzák az egyszerre kiadható üzemanyag mennyiségét.
Ha marad ez a gyakorlat, akkor vagy mindenki megveszi a drága üzemanyagot a mezőgazdaságban, vagy bedől a cégek egy része, vagy ilyen üzemanyagárak mellett már nem végzi el a munkák egy részét. Ez utóbbi továbbgördíti az üzemanyagpiacra jellemző áruhiányt más szektorokra is, elsősorban az élelmiszeriparra, áremelkedést eredményez, valamint hiányt is okozhat egyes termékekből. A lehetséges forgatókönyvek között szerepel még, hogy a piaci szereplők egy része megpróbálhatja kijátszani a helyzetet, és igyekezhet mégis olcsón vagy legalábbis a piaci árnál kevesebbért üzemanyaghoz jutni.
- nyilatkozta a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a G7-nek.