Aggasztó hírek jöttek: veszélyben a globális kereskedelem egyik csomópontja?

Aggasztó hírek jöttek: veszélyben a globális kereskedelem egyik csomópontja?

agrarszektor.hu
A súlyos aszály következményeivel küzd a Panama-csatorna, amely a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala. A csökkenő vízszint ugyanis komoly hatással van a csatorna működésére és a kapacitására. Jó hír azonban, hogy a mérnökök már keresik a lehetséges megoldásokat.

Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!

A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A konferenciára idén először 0. nappal is készülünk!

Regisztráljon most még EARLY BIRD áron! 

A világkereskedelemben kulcsfontosságú Panama-csatorna olyan súlyos aszályos körülményekkel küzd, amely már az évente 270 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító útvonal biztonságát veszélyezteti. A válságot jól jelzi, hogy olyan fatuskók kerültek elő a víz alól, amelyeket több mint egy évszázada, a csatorna építésénél árasztottak el - írta meg a Portfolio a Bloomberg értesülései alapján.

A normálisnál közel két méterrel alacsonyabb vízszint miatt korlátozni kellett a csatornán naponta áthaladó hajók számát. Ez arra késztetett néhány szállítmányozó céget, hogy elkerüljék a kritikus szakaszt, ezzel jóval nagyobb költségekkel járó, és hosszabb útvonalakat válasszanak Afrika vagy Dél-Amerika felé.

A csatorna problémái rávilágítanak arra, hogy az éghajlatváltozás milyen hatással van a globális kereskedelmi forgalomra. Az aszályok alacsony vízállást okoznak a nagy folyókon, mint például az amerikai Mississippin és az európai Rajnán, míg a tengerszint emelkedése növeli az árvízveszélyt a brit Temze mentén. Normális körülmények között a globális tengeri kereskedelem mintegy 3%-a és az Északkelet-Ázsiából az USA keleti partvidékére szállított konténerek 46%-a halad át a Panama-csatornán. Ráadásul Panama legnagyobb bevételi forrását is a hajózási útvonal jelenti, 2022-ben mintegy 4,3 milliárd dollárral járult hozzá az államkasszához.

A szakemberek abban reménykednek, hogy az időjárás újra nedvesebbre fordul, és ideális mértékűre emeli a csatorna vízszintjét. Hosszú távon a krónikus vízhiány miatt azonban más megoldásokra is gondoltak: elsődleges megoldásaként az Indio folyó feltöltését és egy hegyeken átvezető alagút fúrását fontolgatják, hogy friss vizet vezessenek a Gatún-tóba, a csatorna fő víztározójába. Ez a projekt a további természetvédelmi intézkedésekkel együtt körülbelül 2 milliárd dollárba fog kerülni, és legalább hat évig fog tartani. Az amerikai hadsereg mérnöki testülete jelenleg készíti a megvalósíthatósági tanulmányokat a beruházáshoz.

Címlapkép forrása: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Budapest Economic Forum 2024
Egész napos makrogazdasági konferencia
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
Ingyenes gazdasági fórum
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. október 3. 13:04