Aggasztó hírek jöttek: veszélyben a globális kereskedelem egyik csomópontja?

Aggasztó hírek jöttek: veszélyben a globális kereskedelem egyik csomópontja?

agrarszektor.hu
A súlyos aszály következményeivel küzd a Panama-csatorna, amely a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala. A csökkenő vízszint ugyanis komoly hatással van a csatorna működésére és a kapacitására. Jó hír azonban, hogy a mérnökök már keresik a lehetséges megoldásokat.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A világkereskedelemben kulcsfontosságú Panama-csatorna olyan súlyos aszályos körülményekkel küzd, amely már az évente 270 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító útvonal biztonságát veszélyezteti. A válságot jól jelzi, hogy olyan fatuskók kerültek elő a víz alól, amelyeket több mint egy évszázada, a csatorna építésénél árasztottak el - írta meg a Portfolio a Bloomberg értesülései alapján.

A normálisnál közel két méterrel alacsonyabb vízszint miatt korlátozni kellett a csatornán naponta áthaladó hajók számát. Ez arra késztetett néhány szállítmányozó céget, hogy elkerüljék a kritikus szakaszt, ezzel jóval nagyobb költségekkel járó, és hosszabb útvonalakat válasszanak Afrika vagy Dél-Amerika felé.

A csatorna problémái rávilágítanak arra, hogy az éghajlatváltozás milyen hatással van a globális kereskedelmi forgalomra. Az aszályok alacsony vízállást okoznak a nagy folyókon, mint például az amerikai Mississippin és az európai Rajnán, míg a tengerszint emelkedése növeli az árvízveszélyt a brit Temze mentén. Normális körülmények között a globális tengeri kereskedelem mintegy 3%-a és az Északkelet-Ázsiából az USA keleti partvidékére szállított konténerek 46%-a halad át a Panama-csatornán. Ráadásul Panama legnagyobb bevételi forrását is a hajózási útvonal jelenti, 2022-ben mintegy 4,3 milliárd dollárral járult hozzá az államkasszához.

A szakemberek abban reménykednek, hogy az időjárás újra nedvesebbre fordul, és ideális mértékűre emeli a csatorna vízszintjét. Hosszú távon a krónikus vízhiány miatt azonban más megoldásokra is gondoltak: elsődleges megoldásaként az Indio folyó feltöltését és egy hegyeken átvezető alagút fúrását fontolgatják, hogy friss vizet vezessenek a Gatún-tóba, a csatorna fő víztározójába. Ez a projekt a további természetvédelmi intézkedésekkel együtt körülbelül 2 milliárd dollárba fog kerülni, és legalább hat évig fog tartani. Az amerikai hadsereg mérnöki testülete jelenleg készíti a megvalósíthatósági tanulmányokat a beruházáshoz.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?