Hiába drága, egyre több magyar vásárol itt élelmiszert: tudnak valamit?

Hiába drága, egyre több magyar vásárol itt élelmiszert: tudnak valamit?

agrarszektor.hu
Többet járnak a magyarok termelői piacra, mint az olaszok vagy a britek. Akik viszont távol maradnak, azok szerint a termelői piacok messze vannak, drágák és kényelmetlenek - derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem vezetésével készült európai kutatásból.

Extra Early Bird jegyek az Agrárszektor 2025 konferenciára!

Szerezze meg jegyét most még Extra Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.

A Magyarországon, Olaszországban és az Egyesült Királyságban végzett reprezentatív online felmérés szerint a megkérdezettek közel kétharmada (átlagosan 64,5%) vásárolt a megelőző hat hónapban termelői piacon - olvasható az egyetem közleményében. A legmagasabb arányt, 75%-ot Magyarországon mérték, a legalacsonyabbat az Egyesült Királyságban (51%). A vizsgálatban összesen 1814 fő vett részt 2023 végén, az eredményekről a Budapesti Corvinus Egyetem, a Newcastle-i Egyetem és a Debreceni Egyetem kutatói közös tanulmányt tettek közzé a közelmúltban az Agribusiness szaklapban.

Bár a vásárlási hajlandóság magas, sokakat visszatart a fizikai távolság: a válaszadók 52%-ának okoz ez gondot, leggyakrabban a briteknél, legkevésbé a magyaroknál. A távolmaradás második leggyakoribb oka a magasabb ár (35%) a szupermarketekhez képest, amit a magyarok emeltek ki leginkább. A nyitvatartási idő korlátozottságát - például, hogy csak hétvégi reggeleken, délelőttökön működnek - szintén sokan kifogásolták, főleg a magyar válaszadók.

Török Áron, a Corvinus egyetemi tanára, a tanulmány első szerzője szerint van igény és nyitottság ezekre a piacokra, ám ehhez az üzemeltetőknek és döntéshozóknak is alkalmazkodniuk kell a modern városi életmódhoz. Bár a magasabb árakon vagy a szűk választékon nehéz változtatni, de például a piacok nyitvatartását érdemes jobban a városi fogyasztók ritmusához igazítani: például péntek délutánonként (is) nyitva tartani, hogy a vásárlók friss alapanyagokkal készülhessenek a hétvégére.

A könnyen megközelíthető, központi, akár irodaházak közvetlen közelében elhelyezkedő piacok szintén előnyben lehetnek. A Corvinus évente többször is tart termelői piacot: a vásárlóink értékelik a kényelmes helyszínt és a kedvező nyitvatartást, és nem utolsósorban a barátságos hangulatot

- tette hozzá Török Áron.

A termelői piac egyben közösségi élmény is

A kutatás szerint a termelői piacon vásárlók leggyakrabban középkorú, városban élő, felsőfokú végzettséggel rendelkező szellemi dolgozók, akiknek van gyermekük. A kisgyermekes családok körében különösen magas az érdeklődés: a gyermeknevelés 11%-kal növeli a vásárlási valószínűséget. Ezzel szemben az idősebbek kevésbé járnak termelői piacra. A piacra járók számára a termelői piac nem csupán beszerzési helyszín, hanem közösségi élmény is: sokan értékelik a személyes kapcsolatokat és az átlátható eredetű, szezonális termékeket. Tehát a termelői piacok szerepe nem csupán a helyi termékek forgalmazásában fontos, hanem hozzájárulhat a közösségi kapcsolatok erősítéséhez és a fenntartható fogyasztáshoz is.

A tanulmány szerzői arra is rámutattak, hogy a termelői piacok jelenlegi kommunikációja sok esetben nem hatékony. Célszerű lenne a közösségi médiában, célzott hirdetésekkel és információkkal jobban elérni azokat, akik nyitottak lennének a piacokra, de nem tudnak róluk eleget. A családosokat tematikus programokkal lehetne megszólítani, az atipikus vásárlókat (például diákokat, nyugdíjasokat) pedig célzott kedvezményekkel lehetne motiválni.

A Corvinus vezetésével készült kutatás világosan mutatja: nem elég, ha egy termék jó minőségű és helyi: elérhetőnek, megfizethetőnek és a mindennapi életbe illeszthetőnek is kell lennie. Ha ezt sikerül megoldani, a termelői piacok szerepe tovább erősödhet az európai élelmiszergazdaságban. A Corvinus rendszeresen rendez egyetemi termelői piacot, ahol az ott tanuló vagy ott végzett termelők hozzák helybe áruikat. Az esemény bárki számára nyitott, a következő alkalmat október 14-én, kedden 9.30-15.30 között tartják a IX. kerületi C épületük előtt.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
EZT OLVASTAD MÁR?