Megőrülnek a magyar bárányért külföldön: ők veszik a legtöbbet a hazai áruból

Megőrülnek a magyar bárányért külföldön: ők veszik a legtöbbet a hazai áruból

MTI
Jól értékesíthető a magyar bárány az idén, köszönhetően a keresleti piac kialakulásának - közölte a Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet az MTI kérdésére szerdán.

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

A szervezet szerint több okkal magyarázható, hogy minden jó minőségű bárányt el lehet adni külföldön. Az uniós piacra kevesebb hús érkezik Új-Zélandból és az Egyesült Királyságból, míg a magyar kivitel mennyiségét növeli az is, hogy az elmúlt években nőtt a kereslet a nagyobb súlyú bárányok iránt, így ma ezek adják az export 60%-át.

A Juh Terméktanács hozzátette, hogy a kiviteli árak tavaly óta magasak, és ezen a következő két hónap aligha fog változtatni, ugyanis a muszlim országokban a ramadán ünnepe májusig magasan tartja a keresletet. Magyarországról 14 államba kerülnek bárányok. A vágóállatok mennyisége tavaly meghaladta a 7 ezer tonnát, a húskivitel az 500 tonnát.

Továbbra is az olasz piac a legnagyobb, de a részaránya 94%-ról 70% alá csökkent. Évek óta folyamatosan nő viszont a közel-keleti piacok jelentősége, Európában pedig elsősorban Németország, Ausztria, Svájc a magyar bárány legfontosabb vásárlója.

A magyarországi báránynak mindössze 10-15%-a talál vevőre belföldön, a fejenkénti fogyasztás évi 0,33-0,38 kilogramm. Az EU-átlag a Brexit előtti 1,9 kilogrammról 1,3 kilogrammra csökkent, de az elmúlt 3 évben uniós támogatású, spanyol-magyar bárányhús-promóciós kampánnyal ösztönözték a fogyasztást. A kezdeményezés olyan jól sikerült, hogy az EU is mintaértékű programként ismerte el. Folytatásaként januárban újabb, 2023-ig tartó fogyasztási kampány kezdődött, jelentős EU-s hozzájárulással - közölte a Juh Terméktanács. A szervezet szerint főképp a városiak, és a fiatalok nem ismerik eléggé a bárányhúst, ami értékes ételek alapanyaga, és kiváló fehérjeforrás.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?