Itt a fenntartható húsféle? Kétéves kampány indul a fogyasztók meggyőzésére

Itt a fenntartható húsféle? Kétéves kampány indul a fogyasztók meggyőzésére

Kétéves, a bárányhúst népszerűsítő kampányba kezdett a hazai ágazat szakmai szervezete a spanyol testvérszervezettel közösen, amelynek fő célja a bárányhús fogyasztásának növelése és különösen a fiatalok megszólítása lenne. A nyitóeseményen elhangzott: a bárány nem csupán hagyományos és finom húsféle, hanem egyben az egyik leginkább fenntartható fehérjeforrás is egyben.

Extra Early Bird jegyek az Agrárszektor 2025 konferenciára!

Szerezze meg jegyét most még Extra Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.

A Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet, az Interovic (La Interprofesional del Ovino y Caprino de Carne) spanyol testvérszervezetével közösen, a 2025–2027 közötti időszakra elnyert Európai Uniós támogatás keretében indít kétéves kampányt az európai juhhús népszerűsítésére, amelynek nyitó eseménye szerdán volt Budapesten, a Casa Pomo D'oro étteremben, ahol a tulajdonos-séf Gianni Annoni látványfőzéssel is igyekezett bemutatni a bárányhús értékeit.

Van igény a magyar bárányra

Az elmúlt időszakban sokat fejlődött a kiskérődző tenyésztés, a juhtartás helyzete jelenleg stabil, a tevékenység jövedelmező, a szereplők pedig jelentős mértékben exportálnak. Az exportpartnerek közül ráadásul nem csak Olaszország van már jelen, hanem az utóbbi években Franciaországba, Hollandiába és Belgiumba is szállítanak a magyar szereplők bárányt

- mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára, aki megjegyezte: a juhtartás az állattenyésztés egyik legfenntarthatóbb ága. Jó hír az ágazat szereplőinek az is, hogy a szektor kivitelének értéke több mint 30 százalékkal nőtt, miközben világszerte csökken a bárányexport, vagyis a magyar szereplők nagyobb szerephez jutnak a világpiacon.

EZ IS ÉRDEKELHET

Az utóbbi években az árak is javultak, a könnyűbárány ára 9, a nehézbárány ára pedig 12 százalékkal emelkedett. Utóbbi kategóriára egyre nagyobb az igény Európán belül is, ami nem csupán piacbővülést, hanem egyúttal diverzifikációt is jelent a magyar ágazatnak – ez pedig csökkenti a kockázatokat is. Hozzátette:

Fontos lenne ugyanakkor, hogy Magyarországon is több bárányhúst fogyasszunk, amely jelenleg nagyon kis mennyiséget, évente, fejenként mindössze 20 dekát tesz ki.

Ennek érdekében indult el az a spanyol-magyar közös kampány, amelynek fő célja a nagyközönség, azon belül is elsősorban a fiatalok megszólítása.

Komoly exporttöbbletet mutat fel az ágazat

A magyar juhtartás életképes, válságálló ágazat, amely egyben a magyar tájkép része is. Az állattenyésztés nagy állatlétszámú területe, az agrárgazdaság exporttöbbletéhez nagyban hozzájárul, hiszen a hazai anyajuhok szaporulata szinte kivétel nélkül exportra kerül

- mondta el az eseményen Giczi Gergely Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Emlékeztetett: a hazai agrárgazdaság egésze mintegy 4 milliárd euró az exporttöbbletet ad, a teljes magyar kiviteli aktívum 35 százalékát a magyar agrárgazdaság adja. Ebben kulcsszerepe van a magyar bárányexportnak is.

A belső piacon még lehetne javítani

Antal Gábor, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet elnöke megköszönte a spanyol testvérszervezetnek, hogy közösen pályázhattak, majd a promóció fontosságáról beszélt. Amellett, hogy a juhtartás a magyarságunkhoz hozzátartozik, a magyar bárány keresett Európában, talán felára is van. Hozzátette:

Mint elmondta: a hazai juhtartásban a gazdálkodási feltételek adottak, jó fajtákkal dolgozik az ágazat, megfelelő a technológia, de a klímaváltozás nehezíti a legeltetést. Érdemes ugyanakkor dolgozni a további piacokért, hiszen van kereslet Európában a magyar bárányra, és a Közel-Keleten is szívesen veszik a hazai állatokat.

EZ IS ÉRDEKELHET

Thomas Rodriguez Serrano a spanyol testvérszervezet, az Interovic képviseletében videóüzenetetet küldött, amelyben a báránytartás fenntartható, hagyományos, és változatosságot elősegítő jellegét emelte ki. A fenntarthatóság kapcsán hangsúlyozta:

A fiatalokat is megszólítanák

Mezőszentgyörgyi Dávid a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója a kampány részleteiről beszélt. Mint elmondta: a kezdeményezés célja, a juhhús fogyasztásának és ismertségének növelése, különös hangsúlyt kap a fiatalok megszólítása. Kiemelte:

erősíteni kell a bárányhús jelenlétét a kereskedelmi forgalomban és a Horeca-szektorban is.

A kampány során a 25-35 éves korosztályban 1,33 millió, 35-50 évesek esetében pedig 1,11 millió fő elérése a cél. A fiatalok esetében a pozitív imázs megteremtése, újrapozicionálása a fő feladat, a középkorúaknál inkább a már meglévő fogyasztás gyakoriságának növelése.

Az eseményen felszólalt Asztalos István, az Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesülete elnöke is, aki kiemelte: az éttermek szerepe kulcsfontosságú, fontos, hogy a séfek foglalkozzanak a bárányhússal, legyenek új receptek is, amelyek vonzóvá teszik ezt a húsfajtát a nagyközönségnek is. Az eseményt látványfőzés zárta, amelyet Gianni Annoni, az ismert séf tartott.

Címlapkép forrása: Agrárszektor
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. szeptember 3. 13:31