Extra Early Bird jegyek az Agrárszektor 2025 konferenciára!
Szerezze meg jegyét most még Extra Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.
A Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet, az Interovic (La Interprofesional del Ovino y Caprino de Carne) spanyol testvérszervezetével közösen, a 2025–2027 közötti időszakra elnyert Európai Uniós támogatás keretében indít kétéves kampányt az európai juhhús népszerűsítésére, amelynek nyitó eseménye szerdán volt Budapesten, a Casa Pomo D'oro étteremben, ahol a tulajdonos-séf Gianni Annoni látványfőzéssel is igyekezett bemutatni a bárányhús értékeit.
Van igény a magyar bárányra
Az elmúlt időszakban sokat fejlődött a kiskérődző tenyésztés, a juhtartás helyzete jelenleg stabil, a tevékenység jövedelmező, a szereplők pedig jelentős mértékben exportálnak. Az exportpartnerek közül ráadásul nem csak Olaszország van már jelen, hanem az utóbbi években Franciaországba, Hollandiába és Belgiumba is szállítanak a magyar szereplők bárányt
- mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára, aki megjegyezte: a juhtartás az állattenyésztés egyik legfenntarthatóbb ága. Jó hír az ágazat szereplőinek az is, hogy a szektor kivitelének értéke több mint 30 százalékkal nőtt, miközben világszerte csökken a bárányexport, vagyis a magyar szereplők nagyobb szerephez jutnak a világpiacon.
Az utóbbi években az árak is javultak, a könnyűbárány ára 9, a nehézbárány ára pedig 12 százalékkal emelkedett. Utóbbi kategóriára egyre nagyobb az igény Európán belül is, ami nem csupán piacbővülést, hanem egyúttal diverzifikációt is jelent a magyar ágazatnak – ez pedig csökkenti a kockázatokat is. Hozzátette:
Fontos lenne ugyanakkor, hogy Magyarországon is több bárányhúst fogyasszunk, amely jelenleg nagyon kis mennyiséget, évente, fejenként mindössze 20 dekát tesz ki.
Ennek érdekében indult el az a spanyol-magyar közös kampány, amelynek fő célja a nagyközönség, azon belül is elsősorban a fiatalok megszólítása.
Komoly exporttöbbletet mutat fel az ágazat
A magyar juhtartás életképes, válságálló ágazat, amely egyben a magyar tájkép része is. Az állattenyésztés nagy állatlétszámú területe, az agrárgazdaság exporttöbbletéhez nagyban hozzájárul, hiszen a hazai anyajuhok szaporulata szinte kivétel nélkül exportra kerül
- mondta el az eseményen Giczi Gergely Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Emlékeztetett: a hazai agrárgazdaság egésze mintegy 4 milliárd euró az exporttöbbletet ad, a teljes magyar kiviteli aktívum 35 százalékát a magyar agrárgazdaság adja. Ebben kulcsszerepe van a magyar bárányexportnak is.
Mindemellett a bárányhúsnak komoly gasztronómiai értéke van, egészséges, jó beltartalmi értékkel rendelkező húsfajtáról van szó.
A belső piacon még lehetne javítani
Antal Gábor, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet elnöke megköszönte a spanyol testvérszervezetnek, hogy közösen pályázhattak, majd a promóció fontosságáról beszélt. Amellett, hogy a juhtartás a magyarságunkhoz hozzátartozik, a magyar bárány keresett Európában, talán felára is van. Hozzátette:
Fontos lenne viszont a belső piac, növelni kellene a hazai fogyasztást, ez újabb lábat adhatna az értékesítésnek.
Mint elmondta: a hazai juhtartásban a gazdálkodási feltételek adottak, jó fajtákkal dolgozik az ágazat, megfelelő a technológia, de a klímaváltozás nehezíti a legeltetést. Érdemes ugyanakkor dolgozni a további piacokért, hiszen van kereslet Európában a magyar bárányra, és a Közel-Keleten is szívesen veszik a hazai állatokat.
Thomas Rodriguez Serrano a spanyol testvérszervezet, az Interovic képviseletében videóüzenetetet küldött, amelyben a báránytartás fenntartható, hagyományos, és változatosságot elősegítő jellegét emelte ki. A fenntarthatóság kapcsán hangsúlyozta:
A juhtartással összefüggő legeltetés csökkenti a tüzek kialakulásának kockázatát is.
A fiatalokat is megszólítanák
Mezőszentgyörgyi Dávid a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója a kampány részleteiről beszélt. Mint elmondta: a kezdeményezés célja, a juhhús fogyasztásának és ismertségének növelése, különös hangsúlyt kap a fiatalok megszólítása. Kiemelte:
erősíteni kell a bárányhús jelenlétét a kereskedelmi forgalomban és a Horeca-szektorban is.
A kampány során a 25-35 éves korosztályban 1,33 millió, 35-50 évesek esetében pedig 1,11 millió fő elérése a cél. A fiatalok esetében a pozitív imázs megteremtése, újrapozicionálása a fő feladat, a középkorúaknál inkább a már meglévő fogyasztás gyakoriságának növelése.
Az eseményen felszólalt Asztalos István, az Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesülete elnöke is, aki kiemelte: az éttermek szerepe kulcsfontosságú, fontos, hogy a séfek foglalkozzanak a bárányhússal, legyenek új receptek is, amelyek vonzóvá teszik ezt a húsfajtát a nagyközönségnek is. Az eseményt látványfőzés zárta, amelyet Gianni Annoni, az ismert séf tartott.