Erre senki sem számított: nagyot fordult a világ a magyar borászatokkal

Erre senki sem számított: nagyot fordult a világ a magyar borászatokkal

A koronavírus-járvány, amellett, hogy egyre nehezebb helyzetbe hozza a magyar szőlészeteket-borászatokat, a fogyasztói szokásokra is hatással van. Miközben a fogyasztás a HoReCa-szektorban jóformán nullára csökkent, maga a hazai borfogyasztás éppenséggel növekvő tendenciát és megváltozó trendeket mutat. Az Agrárszektor utánajárt, mi lehet ennek az oka.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A Magyarországon és a világban tomboló koronavírus-járvány egyre nehezebb helyzetbe hozza a magyar szőlészeteket-borászatokat. Azzal együtt, hogy a termékeik fő felvevőpiaca, a HoReCa-szektor (az angol Hotels, Restaurants, Cafés, vagyis szállodák, éttermek, kávéházak gyűjtőfogalom rövidítése) forgalma gyakorlatilag lenullázódott, a kieső bevételek és az elmaradó kifizetések is egyre jobban megviselik az ágazatot.

EZ IS ÉRDEKELHET

Emellett a hazai borfogyasztás mennyiségében nem csökkent, sőt, növekvő tendenciát mutat. A vendéglátóipari egységek bezárásával, a borkóstolások, birtoklátogatások és egyéb borral kapcsolatos rendezvények elmaradásával, valamint a helyben történő fogyasztás lehetőségének átmeneti megszűnésével a borvásárlások az élelmiszerboltokban, a borboltokban és a borászatok webshopjain történnek. Ez utóbbi szegmens különösen jelentős, hiszen ahogy többen is megjegyezték, a járvány előtt a borvásárlások körülbelül 80%-a történt személyesen, az online értékesítésből pedig csak a forgalom fennmaradó 20%-a származott. A Bortársaság elmondta, hogy mostanra ez az arány 50-50%-ra egyenlítődött ki. A társaság beszélt arról is, hogy az elmúlt egy hónapban a hat és tizenkét palackos borválogatásait helyezték fókuszba. A jelen helyzetre való tekintettel az egyébként megszokottnál is többféle válogatást kínálnak, hogy a vásárlóknak egyszerűbb legyen választaniuk, hogy könnyebb legyen megrendelniük vagy éppen csak felkapniuk őket a borboltban.

A Bortársaság egyik kereskedelmi partnere, a Kreinbacher Birtok is jelezte, hogy az elmúlt hetekben érezhetően felértékelődött az online közösség szerepe a borászat mindennapjaiban. A Kreinbacher Birtok követői nemrég ötezren lettek az Instagrammon, a Facebookon pedig a tízezerhez közelít a kedvelőik száma. A borászat forgalma a húsvéti időszak előtt a Bortársaság egyre rugalmasabb házhozszállítási módszereinek köszönhetően jelentősen megugrott. A borászat arra számít, hogy az általuk összeállított csomagok és ajánlatok némileg kompenzálni fogják majd a vendéglátásban kieső hónapokat és a nagykereskedelmi vásárlások visszaesését.

Soltész Gergő, az Ostoros Pincészet elnök-igazgatója az Agrárszektor kérdésére elmondta, hogy bár eddig nem rendelkeztek webshoppal, az elmúlt hetek eseményei kapcsán már vizsgálja annak lehetőségét, hogy elindítsák a saját hasonló szolgáltatásukat, mert sokan a magas bolti lefedettség ellenére kényelmi, de még inkább biztonsági megfontolásokból inkább kerülik a fizikai árusító helyeket. Soltész Gergő elmondta, hogy a pincészet a fogyasztás összetétele kapcsán nem tapasztalt érdemi változást, az emberek ugyanazokat a típusú és árkategóriájú borokat preferálják, mint a járvány előtt.

Varga Máté, a Varga Pincészet Kft. tulajdonos-ügyvezetője elmondta, hogy a húsvéti ünnepekig egységesen visszaesést tapasztaltak a forgalmukban, de ez a tendencia most megfordulni látszik. Varga Máté szerint a prémium borok forgalma visszaesett, ugyanis a jelen helyzetben az emberek tudatosabban vásárolnak, az eddiginél jóval fontosabb számukra az ár-érték arány, mint eddig, és összességében kevésbé kísérletező kedvűek a fogyasztásban. Varga Máté beszélt arról is, hogy szerencsére nincs beragadó termékük, termékcsaládjuk, ha vissza is esett némileg a fogyasztás mértéke, annak eloszlása változatlan maradt.

Herczeg Ágnes borszakértő is hasonló tapasztalatokról számolt be. Elmondása szerint az emberek, még ha eddig tartózkodtak is az online borvásárlásoktól, most meg fogják tanulni, hogyan kell ezt csinálni. A szakértő elmondta, hogy a bolti borvásárlási szokások szerinte sem változtak, de az online vásárlások során mintha kísérletező kedvűbbek lennének az emberek. Herczeg Ágnes kiemelte azt is, hogy az emberek a kijárási korlátozás és a karantén ellenére sem nélkülözik a boros közösségi eseményeket, online borkóstolásokon, borozásokon vesznek részt, akár a családjukkal és barátaikkal, akár más, hasonló érdeklődésű emberekkel.

EZ IS ÉRDEKELHET

A borászatok és borkereskedők egyaránt arról számoltak be, hogy mindent megtesznek a munkavállalóik és a vevőik egészségének védelme érdekében. A vállalkozások váltott műszakok bevezetésével, a termelésben és a kiszállításban résztvevők fizikai különválasztásával, valamint fokozott higiéniai és egészségvédelmi óvintézkedésekkel próbálják minimalizálni a megbetegedések kockázatát.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?