Fontos dolgot árult el az árrésstopról a magyarországi Tesco vezére

Fontos dolgot árult el az árrésstopról a magyarországi Tesco vezére

agrarszektor.hu
A Tesco Magyarország vezérigazgatója, Pálinkás Zsolt szerint az árrésstop torzítja a piacot és veszélyezteti a promóciós lehetőségeket. A vállalat havonta egymilliárd forintos veszteséget szenved el a szabályozás miatt, miközben a gazdasági növekedés elmaradása és a bérfeszültség is nehezíti a szektor helyzetét - olvasható a Pénzcentrum oldalán.

A kiskereskedelmi szektor továbbra is komoly kihívásokkal néz szembe Magyarországon - derült ki a portál Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával készült interjújából. Bár a hipermarketekbe kezdenek visszatérni a vásárlók, a fogyasztói bizalom még mindig alacsony szinten áll.

Ha így megy tovább, eltűnnek az akciók

- figyelmeztetett a vezérigazgató az árrésstoppal kapcsolatban, amely havonta egymilliárd forintos veszteséget okoz a vállalatnak. A szabályozás következtében fokozatosan csökken a promóciós lehetőségek száma, ami különösen az árérzékeny, alsóbb jövedelmi kategóriákba tartozó vásárlókat érinti hátrányosan. Pálinkás Zsolt szerint az árrésstop ugyan valamivel jobb megoldás, mint a korábbi árstop, de továbbra is egyenlőtlenül terheli a kereskedelmi szektort. Mint mondta

az látható, hogy például az árrésstop bevezetése után a piacról folyamatosan tűnnek el az akciók bizonyos termékeknél. A vásárlók ugyan az alapárak csökkenését tapasztalhatták, de közben megszűnt az az árverseny, ami sokak számára nagyon fontos.

A gazdasági környezet továbbra sem kedvező. Bár 2024 jobb volt, mint 2023, a szektor még mindig nem érte el a 2019-es szintet. A reálbérek emelkedése egyelőre csak részben jelenik meg fogyasztásban - a felsőbb jövedelmi kategóriákban és a középosztályban van némi mozgástér, de sokan inkább kivárnak a bizonytalan gazdasági helyzet miatt. A háztartások mintegy 40%-a továbbra is hónapról hónapra él, megtakarítások nélkül.

A béremelések kapcsán a vezérigazgató kiemelte, hogy a minimálbér-emelés jelentős nyomást helyez a szektorra, miközben nincs mögötte valódi volumennövekedés. Egyszerűen nem lehet kitermelni ekkora növekedést, ha nincs mellette volumennövekedés - fogalmazott. A Tesco idén körülbelül 9%-os béremelést hajtott végre az áruházi dolgozóknál, és június 1-jétől 25%-kal növeli a cafeteria keretet.

A sajátmárkás termékek előretörését illetően Pálinkás Zsolt elmondta, hogy bár elértek egy magas bázist, az árrésstop rövid távon a márkatermékeknek kedvez, mivel alapáruk kedvezőbb lett. Ugyanakkor a márkatermékek iránti keresletet mozgató akciók eltűnése miatt közép- és hosszútávon várhatóan újra a sajátmárkás termékek kerülnek előtérbe.

A jövőt illetően Pálinkás Zsolt leginkább a kiszámíthatóságban reménykedik. Mint mondta,

én jobban örülnék egy olyan gazdasági környezetnek, ami kiszámítható. Mert végső soron ez az, amire igazán lehetne építkezni: a kiszámíthatóság. Ez az, ami most talán a legnagyobb hiánycikk.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

A napraforgó helyzet (x)

A hűvös tavasz miatt a napraforgó fejlettsége nem az ideális viszont a gyomok már olyan nagyok lehetnek, hogy nem lehet várni a gyomirtással.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
EZT OLVASTAD MÁR?