2020. november 24. kedd Emma

Hírek - Gépek

Rengeteg veszély fenyegeti a gazdákat aratáskor: így lehet megelőzni a baleseteket

Június vége hagyományosan a szántóföldi növények betakarítási időszakának kezdete. Évente azonban több olyan baleset is történik, amikor mezőgazdasági gépek villamos kábelt vágnak át, szakítanak el, esetleg vezetéktartó oszloppal ütköznek, ezzel üzemzavart és gyakran veszélyhelyzetet okozva. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az E.ON regionális áramhálózati társaságai ezért fokozott figyelmet kérnek a mezőgazdasági munkát végzőktől!
 
 

Az E.ON vállalatcsoport kiemelt hangsúlyt fektet a biztonságra, baleset-megelőzésre és külön figyelmet fordít a mezőgazdaságban dolgozók biztonságára. Korábban számos olyan káresemény történt, amelyek figyelmetlenségből kialakuló veszélyhelyzeteket, esetenként személyi sérüléssel járó baleseteket eredményeztek. A veszélyhelyzetek elkerülése érdekében a vállalatcsoport és a NAK rendszeresen tart balesetmegelőzési programokat. A korábbi időszakokhoz képest kismértékben csökkent a villamoshálózattal kapcsolatos balesetek száma, amiben jelentős szerepe volt a közös munkának, a munkagépkezelők baleset-megelőző munkavédelmi oktatásának is, olvasható a NAK oldalán.

A biztonságos munkavégzés érdekében bármilyen szántóföldi mezőgazdasági tevékenység megkezdése előtt, érdemes feltérképezni, hogy a munkaterület közelében hol találhatóak a közművezetékek, különösen villamos föld- és légkábelek, illetve elektromos berendezések. A mezőgazdasági munkák során a villamos tartószerkezetek, oszlopok és vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást, ezért ezeket mindig kellő óvatossággal kell megközelíteni, még a GPS-alapú, automata kormányzású gépekkel is. Mivel ez utóbbi járművek csak 1-2 méteres pontossággal tudnak navigálni, ezért tartószerkezetek közelében érdemes kikapcsolni az automata kormányzást.

A betakarítógépek szélessége akár a 8-10 métert is elérheti, így a rosszul megválasztott fordulási sugár, a figyelmetlen tolatás, a nyitva hagyott ürítőcső miatt előfordulhat, hogy a holttérbe kerülő tartószerkezetek megrongálódnak. Ha a villamos vezetékek tartószerkezetei között történik a munkavégzés, az ürítőcsövet minden ürítés után ajánlott becsukni.

Betakarítás után sok bála is képződik. A bálák közúton, telephelyen belül vagy tarlón, kaszálón történő szállításakor, deponálásakor problémát okozhat a rakomány magassága, mert a villamos vezetékek összelenghetnek, elszakadhatnak, illetve a tartószerkezetek eltörhetnek. Ilyenkor zárlat keletkezhet, emiatt a rakomány, súlyosabb esetben a szállítójármű is leéghet. Bálaszállításkor tehát különösen fontos betartani a közlekedési hatóság magassági korlátozásait!

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai közösen kérik a gazdálkodókat, hogy a fentiek figyelembe vételével a legnagyobb körültekintéssel végezzék aktuális mezőgazdasági munkáikat. További, a balesetmentes munkavégzéshez hasznos tanácsok ezen az oldalon olvashatóak.

Címlapkép: Getty Images

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.

    Agrárszektor Konferencia 2020 online

    10 órányi szakmai programmal és több mint 50 előadóval

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu