Megtakarítás John Deere önjáró szecskázóval? - 2. rész (x)

agrarszektor.hu
A jó szemroppantással akár 10 millió forintot takaríthat meg egy közepes szarvasmarhatelep évente.

A kukoricaszilázs a hazánkban legnagyobb mennyiségben előállított tömegtakarmány, így az őszi betakarítási időszakban fontos áttekinteni a silózást az önjáró szecskázók felől is megközelítve. A KITE Komárom melletti rendezvényén azt mutatták be a gépeken keresztül, hogy korszerű agrotechnikával hogyan tehető hatékonyabbá a gazdálkodás.

Az előző részben a szecskahossz, a nedvességtartalom, az emészthetőség és a gazdaságosság összefüggéseit vettük számba. Most következzen a szemroppantás, a Harvest Lab és a Prodrive hatása a gazdálkodásra.

A kukoricaszilázs nettó energiatartalmát alapvetően két tényező határozza meg. Az egyik tényező a táplálóanyag-tartalom, amely adott a növényben, a másik pedig az emészthetőség. Utóbbit a szecskázó beállításával, illetve a szemroppantási minőséggel lehet befolyásolni. A John Deere fejlesztése a Kernel Star szemroppantó. Hagyományos esetben ma már minden silózó fel van szerelve szemroppantóval, de ezek alapesetben egy hengerpárból állnak; az ezen áthaladó szemet roppantjuk meg. A Kernel Star esetében V-alakú tárcsák vannak egy tengelyre felfűzve. Ha ezt a V-alakú tárcsasort kiterítenénk, akkor azt láthatnánk, hogy a hengerhez képest 2,7-szeres az áteresztő felülete. Sok esetben az önjáró szecskázóknál maga az áteresztő képesség korlátozódik a szemroppantó miatt, ezzel a John Deere által fejlesztett megoldással azonban jelentősen növelhető ez a tulajdonság, amellett, hogy optimálisabb szemroppantási értéket lehet elérni.

Amerikai kutatások igazolták, hogy ha 40 százalékos szemroppantottsági értékről 70 százalékra megyünk fel, akkor a tejtermelés szignifikánsan növekszik. A kutatás eredménye szerint, a jó roppantottság miatt, 40-ről 70 százalékra emelve, naponta a tehenenkénti tejtermelés 1,2-1,3 kg-mal növekedett. Egy 500 egyedet számláló tehenészetben ez kb. 10 millió forint tejár többletbevételt jelenthet évente, vagy ugyanennyi mínuszt, ha nem így csináljuk. A bevétel-növekedés mellett azt sem szabad elfelejteni, hogy az emésztetlen keményítő, amely a kukoricaszemekkel távozik a szarvasmarhából, az gyakorlatilag a trágyadombra kerül, nem hasznosul. Sőt, ezt valamilyen módon pótolni is kell abraktakarmánnyal, takarmány-kiegészítőkkel, amelyek mind-mind többletkiadást jelentenek, és étrendi hatásuk is rosszabb.

Az emészthetőség kapcsán érdemes szót ejteni a tarlómagasságról is, hiszen nem mindegy, hogy a vágóasztal milyen magasságra van szerelve. A kukoricaszár alsó része ugyanis nem, vagy nem teljesen emészthető a szarvasmarha számára. A magasságot emiatt fontos jól beprogramozni.

A John Deere önjáró szecskázókra szerelt Harvest Lab szenzor - amelyről előző cikkünkben már szóltunk - a nedvességtartalom mellett keményítőtartalmat, nyersrost-tartalmat, illetve fehérjetartalmat tud mérni. A szenzor működése rendkívül precíz, másodpercenként 17-szer vesz mintát.

A Harvest Lab segítségével hozam és szemnedvesség, illetve beltartalmi térképet készíthetünk. Így az adott fajtákhoz lehet az adott beltartalmi értékeket rendelni, ami segíthet a következő évi fajtaválasztásnál, így azt objektív alapokra helyezhetjük.
Érdemes megemlíteni a JDLinket is. Bár ennek közvetlen hatása a tömegtakarmány minőségére már nincs. Ez nem egyszerűen egy távfelügyeleti rendszer, hiszen nagyon sok értéket szolgáltat a gazdálkodó számára. Pl. azt, hogy adott táblán, adott körülmények között milyen volt az üzemanyag-felhasználás, illetve információt kaphatunk a logisztikai kiszolgálásról, arról, hogy mennyit állt a gép, mennyit dolgozott fél terheléssel, így optimalizálni lehet a szállítást. Másrészt évek távlatában is visszakereshető az, hogy milyen beállítási értékeket használt a gazda az adott táblákon, pl. az elméleti szecskahossz és a szemroppantó beállítását.

Ha az optimális időben történő betakarításról beszélünk, akkor fontos szempont lehet a szecskázó járóképessége is, különösen az olyan őszökön, amikor felázott talajon kell dolgozni. Ilyen esetekben segít a John Deere Prodrive hajtásrendszere. Normál esetben egy silózóban hidrosztatikus hajtás van kombinálva mechanikus hajtással. Ha 2-es fokozatban dolgozunk a szántóföldön és sáros körülmények vannak, akkor vissza kell kapcsolni, mert a hidromotor nem tud kellő nyomatékot szolgáltatni a kerekeknek. A Prodrive hajtás az egy terhelés alatt kapcsolható mechanikus váltó és egy hidrosztatikus váltó ötvözete. A fenti körülmények a között a silózó megállás nélkül visszakapcsol egyes fokozatba, és elegendő nyomaték áll rendelkezésre minden körülmény között. Ahhoz, hogy a többletnyomatékot a gép át tudja vinni a kerekekre, a Prodrive differenciálzárat is tartalmaz, illetve összkerékhajtással is kombinálható.

Forrás: KITE Zrt. - Kiss Sándor


Tekintse meg képgalériánkat!

(x)

NEKED AJÁNLJUK
ARASZ Gazdálkodási Napló és Farm menedzsment! (x)
Támogatott tartalom

ARASZ Gazdálkodási Napló és Farm menedzsment! (x)

Az elmúlt évek tapasztalatait felhasználva az Arasz komoly segítség volt a Gazdálkodási napló és az EGN beadás követelményeinek való megfelelésben a gazdálkodások adminisztrációs terheinek csökkentésében.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

ARASZ Gazdálkodási Napló és Farm menedzsment! (x)

Az elmúlt évek tapasztalatait felhasználva az Arasz komoly segítség volt a Gazdálkodási napló és az EGN beadás követelményeinek való megfelelésben a gazdálkodások adminisztrációs terheinek csökkentésében.

EZT OLVASTAD MÁR?