Csoda: bolgár kukorica érkezik a párizsi tőzsdére

agrarszektor.hu
A hazai terménypiac jegyzéseit a párizsi tőzsde, a MATIF jegyzéseihez szoktuk mérni, de az is rendszeresen elhangzik, hogy ennek csak elméleti jelentősége van, hiszen oda ténylegesen szállítani nem tudunk. Most megváltozni látszik a helyzet.

Rangos Agrárdíjak az Agrárszektor 2025 konferencián!

Jelentkezzen vagy jelölje kollégáját, barátját, ismerősét a Portfolio Agrárdíjaira!

A decemberi Agrárszektor konferencián immár 11. alkalommal adjuk át 10 kategóriában rangos agrárdíjainkat, amelyekre az ágazat bármely kiemelkedő szakmai munkát végző szereplője pályázhat, illetve nevezhető.

Nevezzen Ön is szeptember 15-ig!

A hétvégén egy hír arról számolt be, hogy nem kizárt, hogy bolgár kukorica érkezik Franciaországba. Ha hinni lehet az információknak, akkor az egyik olyan, atlanti-óceáni kikötőbe érkezne az áru, ahonnan inkább kifelé szokott menni. A MATIF is, mint minden tőzsde, megnevez olyan tárolókat, amelyekbe az eladó leszállíthatja az árut, amikor elérkezik a szállítási határidő. (Itthon is így volt ez évtizedeken keresztül, a Csepel-Szabadkikötő volt a központ.) A francia tőzsde esetében több ilyen nagy átvételi pont is létezik, jellemzően tengerparti, jelentős kapacitással bíró kikötőkben, ahonnan az áru később exportálásra kerülhet. A bolgár kukorica is egy ilyen pontra érkezhet. Ha utánaszámolunk, a mai árak mellett ez nem is annyira meglepő.


A legfontosabb, hogy mindjárt itt van a novemberi szállítási határidő, amikor át lehet adni a tőzsdei raktárban az árut annak, aki ott a vételi oldalon áll. A második: novemberi kukorica szállítására tegnap reggel még 8401 kontraktusnyi, azaz 420 ezer tonnányi nyitott pozíció volt Párizsban, vagyis elvben ennyi árut lehet oda beszállítani. Ez persze a töredékére szokott esni a végére - jellemzően néhány ezer tonna csak a tényleges szállítás… Ez változhat meg most, hiszen a legfontosabb, hogy kijön a matek!

A bolgár kukoricát már hetek óta 150 EUR/t körül jegyzik FOB bolgár kikötő paritáson. A hajó tonnánként 18-20 eurós költéggel szállítja el a terményt, és akkor már csak a kirakodás költségét kell hozzászámolni. A pénteki párizsi jegyzés 174 euró volt tonnánként - tehát nagyon úgy néz ki, hogy tényleg megéri most elhajózni Franciaországig.

Lehet, hogy új időszámítás kezdődik a párizsi tőzsdén, és a kelet-európai termelők tényleges beszállítókká válnak? Nekünk, magyaroknak persze nehezebb eljutni odáig. Míg a bolgárok hajója egy tonna terményt elvisz 20 euróért, nekünk - akármerre is indulunk - legalább 35-45 euróba kerül egyetlen tonna célba juttatása.  De ahogy az árak alakulását elnézzük, akár még ez is megeshet! November után a következő szállítási hónap a január. Megpróbáljuk?

Bidló Gábor, terménypiaci elemző
Prudens Ceres Kft.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Majd a mázsa megmondja! (x)

KWS repcehibridek: piacvezető stabilitás, modern genetika és kiemelkedő terméseredmények 2025-ben is.

EZT OLVASTAD MÁR?