Hová tűntek a megszokott, ízletes paradicsomok a magyar boltokból?

Hová tűntek a megszokott, ízletes paradicsomok a magyar boltokból?

agrarszektor.hu
A paradicsom íze a sav–cukor arányon múlik, a sav mindig ugyanolyan fontos a komplex ízélményhez, mint a cukor. Ha a savtartalom magasabb, akkor savanyúbb, ha a cukortartalom nagyobb, akkor édesebb a paradicsom, ha mindkettő alacsony, akkor pedig íztelen. Az ízváltozást, amit mind tapasztalhatunk, a tudomány is követi, és úgy tűnik, a zöldségek és gyümölcsök beltartalma nemcsak vitaminok és ásványi anyagok, de cukortartalom tekintetében is valóban változott az utóbbi negyven évben. Ennek a termőtalaj kimerülése, a szén-dioxid-szint emelkedése és a növénynemesítés is lehet az oka.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Sokan vannak azon a véleményen, hogy a bolti paradicsomnak nincs íze. Horváth Boldizsár agrármérnök (Farm2Fork) és Papp Orsolya kertészmérnök, kistermelő szerint azonban két dolog befolyásolja a paradicsom ízét: a fajta és a termesztés módja - olvasható a Telex oldalán. Horváth Boldizsár szerint a bolti zöldségek-gyümölcsök ízének változása olyan általános probléma, ami a paradicsomnál különösen érezhető. Ugyanez a gond a sárgarépánál kevésbé szembetűnő, mert azt ritkábban eszik nyersen az emberek.

A jelenség egyik oka a fajtaválasztás. A termelők szortimentjéből eltűntek azok a fajták, amik igazán jóízűek, de ennek leginkább gazdasági okai vannak, mert ezeket nehezebb és/vagy kevésbé jövedelmező termeszteni. A boltban megtalálható paradicsomokat mesterséges körülmények között termesztik, hiszen a szupermarketeknél erre a fajtára van igény, náluk nem az íz az elsődleges szempont, hanem az ár, a mennyiség, a szállíthatóság és a pulton tarthatóság. Ezért a boltoknak az a fontos, hogy a paradicsom vastag héjú és hosszan tárolható legyen.

Hogyan "készülnek" a boltokban kapható paradicsomok?

Papp Orsolya a következőképpen magyarázta el a szupermarketekben kapható paradicsomok termesztésének folyamatát, ami során a paradicsomok úgy nőnek, mintha az ember csak vitamintablettákkal táplálkozna. Mint fogalmazott,

az adott termelőnek minden héten ugyanannyi és ugyanolyan, szabályos méretű, homogén zöldséget kell előállítania ahhoz, hogy egy szupermarketbe kerüljön az áruja. Ehhez nagyon modern termesztőberendezést kell felépítenie, ami általában üvegház, csak ott lehet nagy területen nagy mennyiséget, egyenletes minőségben termeszteni. Létezik ugyan nagy volumenű paradicsomtermesztés szabad földön, gépi műveléssel, ami ipari feldolgozásra készül, ketchupnak vagy sűrítménynek, de ott sem lehet a bolt által elvárt körülményeknek megfelelően egyenletes paradicsomokat előállítani.

Egy ilyen üvegházban már nem talajon termesztenek, hanem kőzetgyapoton - ez egy hosszú párna, amire lyukak vannak vágva. Ez semleges közeg, amibe beleteszik a palántát, ami az öntözőrendszeren keresztül megkapja az összes szükséges mezo-, mikro- és makroelemet. Itt a palántákat fűtik és világítják, tehát akár egész évben, télen is működik a rendszer - magyarázta Papp Orsolya.

Ahhoz, hogy olyan fajtákat állítsanak elő, amik ilyen intenzív termesztéshez illenek, komoly nemesítői háttérre van szükség: nemcsak tartósnak kell lenniük és ellenállónak, az is fontos, hogy homogének legyenek, tehát minden szem ép és szabályos. Mindez Papp Orsolya szerint a termelőnek nagy befektetést, de stabil bevételt is jelent. Egy vagy akár több összeszövetkezett őstermelő sem fogja tudni sosem előállítani mindazt, amit egy szupermarket elvár januártól decemberig. Így viszont olyan emberekhez is eljut paradicsom, akiknek nincs lehetőségük termelői piacra járni.

A vásárló a szemével választ, nem szívesen vesz repedezett paradicsomot, márpedig a vékony héjú fajták, amik sokszor jobb ízűek, gyakran megrepednek, lehetetlen őket hosszan tárolni. Ezért nem lehet boltban soha ilyen paradicsomot kapni. Nagyon ritka, hogy egy fajtánál minden szuper, hogy sokat is terem, ellenálló is, és az íze is jó

- mondta Horváth Balázs.

A szakértő szerint az is baj, hogy sok esetben már nem is magyar paradicsom van a boltokban, hanem importok. A spanyol paradicsomot korábban szedik le, van ugyanis a biológiai és a gazdasági érettség, utóbbi esetben már 70-80%-os érettségnél leszedik, hogy ne romoljon meg, mire a boltok polcaira ér. És mivel lassú logisztikai folyamattal jut el a boltba, mire megvesszük, már akár öt napja le lehet szedve. Azért is finomabb a helyi, termelőtől vásárolt paradicsom, mert azt jó esetben előző nap szedték le, frissen, éretten.

Minden a fajtán múlik

Horváth Boldizsár szerint abból tudhatjuk, ki az igazi paradicsomtermesztő a piacon, hogy három-négy különböző fajta paradicsom is van nála. Ez jó jel, akkor nagyon valószínű, hogy igényesebb annál, mint akinél csak egyféle van. Papp Orsolya saját termesztői tapasztalata az, hogy a fólia alatt remek paradicsomok teremnek, jóízűek, de nagyon sokat számít a fajta: vannak szépek, sokat termők, de íztelenek és kevésbé szép, de csodás ízű fajták is. Mindegyik fajta sokkal jobban érzi magát fólia alatt, ami védi a hőingadozástól és a kártevőktől is. A kertészmérnök a kisebb kenyérközösségek felkeresését javasolja, ezeknél biztosan sokkal többféle és ízesebb paradicsomot lehet találhatunk.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?