Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!
Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!
Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén!
Az Európai Unió október 13-án hivatalosan is jóváhagyta az Ukrajnával kötött kereskedelmi megállapodás új változatát, amely a FreshMarket.info szakértői szerint a korábbiaknál is kedvezőtlenebb feltételeket teremt a lengyel agrárszektor számára, különösen a zöldség- és gyümölcstermesztők vonatkozásában. A Mercosur-országokkal kötött egyezményt követően ez újabb olyan döntés, amely komoly kihívást jelent a lengyel mezőgazdaságnak, miközben a lengyel hatóságok nem tettek érdemi lépéseket annak megakadályozására. Az új megállapodás megszünteti a korábban érvényben lévő vámmentességet, helyette importkorlátokat vezet be az ukrán mezőgazdasági termékekre.
Bár ezek a kvóták szigorításnak tűnnek, valójában magasabbak, mint a 2022 előtti időszakban érvényes korlátozások. Jó példa erre az almalésűrítmény, amelyre jelenleg 30 ezer tonnás behozatali plafon van érvényben, csakhogy ez Kelet-Európa egészére vonatkozik. Lengyelország földrajzi közelsége miatt azonban biztosra vehető, hogy az import jelentős része ide fog majd érkezni.
Fontos kiemelni, hogy ez a mennyiségi korlát 50%-kal haladja meg a 2022 előtti kvótarendszerben rögzített értéket. Az almalé-koncentrátum azonban csak egy a számos termék közül, amelyek Ukrajnából Lengyelországba áramolhatnak. A gabonafélék, húsfélék, tej és tejtermékek, burgonya, valamint egyéb zöldségek és gyümölcsök behozatala szintén komoly versenyt támaszt a belföldi termelők számára. Mindezt súlyosbítja, hogy az ukrán gazdálkodókra nem vonatkoznak az EU-ban érvényes szigorú termelési előírások, ráadásul lényegesen alacsonyabb költségszinten tudnak termelni.
A megállapodás ugyan tartalmaz olyan rendelkezéseket, amelyek szerint az EU ellenőrzi, hogy az ukrán termékek megfelelnek-e az uniós élelmiszerbiztonsági szabályoknak, ám a gyakorlatban ezek az előírások igencsak kevéssé hatékonyan tudnak érvényesülni. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az uniós ellenőrzési kapacitás messze nem elegendő a tömeges importtételek átvizsgálására. A Lengyel Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (IJHARS) rendszeresen beszámol arról, hogy egészségre veszélyes ukrán termékeket tartóztatnak fel, ám ezek az ellenőrzések csupán az import töredékére terjednek ki. Ez nem hatékony fellépés, hanem inkább a felelősség elhárításának eszköze. A megállapodás következményei hosszú távon komoly gazdasági és versenypolitikai feszültségeket generálhatnak, különösen a lengyel mezőgazdaság érzékeny ágazataiban.