Tájékoztató a vis maior események bejelentésének menetéről

Vis maior eseménynek tekinthető az igazoltan bekövetkezett rendkívüli körülmény, cselekmény vagy esemény, amely előre nem látható, és amelynek következményeit az adott helyzetben általában elvárható gondosság tanúsítása esetén sem, vagy csak aránytalan mértékű beavatkozással lehetett volna elhárítani.

A vis maior esemény bejelentését abban az esetben lehet kezdeményezni, ha a vis maior esemény megfelel a 94/2015. (XII. 23.) FM rendeletben meghatározott - a vis maior eseményre vonatkozó - alapvető fogalmi kritériumoknak. Fontos, hogy csak abban az esetben lehet kezdeményezni a vis maior esemény bejelentését, ha az már megtörtént, illetve bekövetkezett, és a vis maior esemény következtében az ügyfél nem tudja teljesíteni az adott támogatás igénybevételéhez, vagy az intézkedésben való részvételhez szükséges valamely/valamennyi feltételt, előírást, illetve kötelezettségvállalást (együttesen: kötelezettségvállalás). Előfordulhat, hogy a vis maior esemény bekövetkezett és a hatásai az ügyfélnél kárként jelentkeznek (pl. az aszály miatt kiszáradt a növényállomány), azonban az érintett intézkedésre - a kapcsolódó támogatás kifizetésének teljesítésére - nincs hatással, mert nincs olyan előírt vagy vállalt kötelezettségvállalás, amelynek teljesítését a vis maior esemény akadályozna.

A vis maior esemény bekövetkezésére vonatkozó bejelentést, valamint az esemény bekövetkezését igazoló dokumentumokat kizárólag elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül lehet bejelenteni - a Kincstár honlapjáról közvetlenül elérhető - Elektronikus ügyintézés alkalmazás, vis maior esemény bejelentésére szolgáló elektronikus felületeken, illetve - a Google Play vagy az App Store online áruházból letölthető - „mobilGAZDA” alkalmazás egységes kérelemhez tartozó vis maior bejelentés felületén.

Az Elektronikus ügyintézés (E-ügyintézés) alkalmazás elérésének útvonala, ahol a vis maior esemény bejelentéséhez szükséges - az Egységes kérelemhez és az általános vis maior kérelemhez kapcsolódó - felhasználói kézikönyvek is megtalálhatóak: https://www.mvh.allamkincstar.gov.hu/e-ugyintezes

A vis maior bejelentést az alábbi felületeken és esetekben kell benyújtani:

  • Azon intézkedések esetén, amelyek nem kapcsolódnak az Egységes Kérelemhez az „E-ügyintézés” alkalmazás „Általános ügyintézés” menüpontján belül az „Általános Vis Maior kérelem” almenüpontja alatt kell a bejelentést megtenni.
  • Az Egységes Kérelemhez kapcsolódó azon intézkedések esetén, amelyeknél a vis maior esemény csak az adott évre vonatkozó kérelmére van hatással, az „E- ügyintézés” alkalmazás „Elektronikus kérelemkezelés” menüpontján belül az „Egységes Kérelem” „EK - adott év - kiválasztás” almenüpontja alatt kell a bejelentést megtenni.
  • Az Egységes Kérelemhez kapcsolódó azon intézkedések esetén, amelyeknél a vis maior esemény a több évre vonatkozó kérelmére/kötelezettségvállalására van hatással, valamint a vis maior esemény egyéb, az Egységes Kérelemhez nem kapcsolódó intézkedéseket (is) érint, akkor az „E-ügyintézés” alkalmazás „Általános ügyintézés” menüpontján belül az „Általános Vis Maior kérelem” almenüpontja alatt kell a bejelentést megtenni.
  • Az Egységes Kérelemhez kapcsolódó azon intézkedések esetén, amelyeknél a táblához kapcsolódó vagy a teljes kérelem egészére vonatkozó vis maior esemény csak az adott évre vonatkozó kérelmére van hatással, a „mobilGAZDA” alkalmazás „Egységes kérelem” menüpontján belül a „Vis maior bejelentés” almenüpontja alatt lehet a bejelentést megtenni.

FONTOS! Kérjük a vis maior bejelentések benyújtása előtt szíveskedjenek alaposan felülvizsgálni, hogy a bejelenteni kívánt esemény érint-e bármilyen kötelezettségvállalást.

Részletes információk - a vis maior esemény elektronikus úton történő bejelentéséről szóló - az 57/2021. (VII. 19.) számú MÁK közleményben olvashatóak.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!