Új lehetőség a magyar takarmányiparban: itt az ideje erre is gondolni

agrarszektor.hu2024. március 22. 10:56

Az állattenyésztők számára a legnagyobb problémát jelenleg az okozza, hogy a brutális élelmiszerinfláció miatt 15-20 százalékkal csökkent a fogyasztás - mondta el Kulik Zoltán, a Vitafort Zrt. vezérigazgatója a Portfolio Agrárium 2024 Konferencián. Hozzátette, az elmúlt négy hónapban az ágazatban nem voltak kiugró hullámvölgyek itthon, ám nem mondható el ugyanez a növénytermesztésről, ahol nagyon negatív most a helyzet. A szakember előadásában többek között arról is beszélt, hogy a cégeknek Európán kívülre is gondolniuk kell, az itteni piac ugyanis kezd beszűkülni, ezért érdemes a távolabbi exportpiacokra is megpróbálni eljuttatni a termékeket.

A költségszerkezetet tekintve az elmúlt négy hónapban semmilyen kiemelkedő változás nem történt az állattenyésztésben Magyarországon, ám nem mondható el ugyanez a növénytermesztésről, ahol jelenleg áll a piac, és elképesztően negatív a helyzet - hangsúlyozta Kulik Zoltán. Ugyan a makrogazdaság is borús, de az élelmiszerinfláció csökkenése mindenképp pozitívumnak tekinthető - emelte ki. Öröm az ürömben, hogy mindezzel párosult egy zuhanó kereslet, valamint vásárlóerő, a fogyasztás 15-20 százalékkal csökkent. 

Az biztos, hogy az állattenyésztők költségei most abszolút kalkulálhatók, az elmúlt 10-15 évben nem volt ilyen. Az elmúlt négy hónapban sem a takarmány szintjén, sem pedig az önköltségben nem voltak változások, vagy hullámvölgyek, ez pedig mindenképp örvendetes. A felvásárlási árakban voltak kilengések, de jelenleg a tej az, amiért szorítani kell, mert most nagyon az önköltség környékén mozognak az árak.

Kulik Zoltán szerint abból a szempontból egy nyugodtabb évvel számolhatunk, hogy az inflációról, a toxinokról, a hitelkamatokról és az energiaárakról már nem kell beszélnünk. Ugyanakkor nagy veszélyt jelenleg a fogyasztás csökkenése, valamint a logisztikai növekedés.

Európa versenyképessége beszűkül, a takarmányipara 5-6 százalékkal csökken, így mindenképp el kell kezdenie a cégeknek Európán kívül is gondolkodni. Nem egy termékben kell tervezni, hanem csomagban, illetve tudástranszferben. Nincs olyan termék a palettán, amit ne tudnánk becsomagolni és közösen eljuttatni az exportpiacokra. Arra sarkallok mindenkit, hogy próbáljunk meg a komfortzónánkból kicsit kitektinteni, és Európán kívül is gondolkozni

- hangsúlyozta a szakember.

A Portfolio Agrárium 2024 Konferenciáról eddig megjelent cikkeink:

Címlapkép forrása: Agrárszektor

Címkék:
állattenyésztés, export, infláció, agrárium, agrárszektor, portfolio-csoport, agrárszektor.hu, exportpiac, takarmányipar, agrárium-2024,