Európai Bíróság: a bor nem reklámozható azzal, hogy "könnyen emészthető"

agrarszektor.hu
A bor nem reklámozható azzal, hogy "könnyen emészthető", mert az ilyen megjelölés - amely a csökkentett savasságot jelzi - egészségre vonatkozó állításnak minősül, ami az alkoholtartalmú italok esetében tiltott, szögezte le csütörtökön közzétett ítéletében az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A kérdés annak nyomán került az EU legfőbb bírói fóruma elé, hogy a Deutsches Weintor nevű, Rajna-vidéki borszövetkezet "lágy változat" megjelöléssel és "enyhén savas" kiegészítő felirattal ellátott borokat forgalmaz, és a borosüvegek gyűrűjén található címkén a "Könnyen emészthető lágy változat" felirat szerepel, írta az MTI a bíróság közleményére hivatkozva.

Az illetékes német hatóság kifogásolta a "könnyen emészthető" megjelölés alkalmazását. Arra hivatkozott, hogy az uniós jog a több mint 1,2 térfogatszázalék alkoholt tartalmazó italok csomagolása és reklámozása tekintetében mindenfajta egészségre vonatkozó állítást tilt. Az alkoholtartalmú italok fogyasztásához kapcsolódó veszélyek miatt ugyanis az uniós jogalkotó védeni kívánta a fogyasztók egészségét, akiknek a fogyasztási szokásait az ilyen állítások közvetlenül befolyásolhatják.

A Deutsches Weintor viszont azzal érvel, hogy a "könnyen emészthető" megjelölés semmilyen módon nem kapcsolódik az egészséghez, és csupán az általános jó közérzetre vonatkozik. E kifejezések értelmezési vitája került végül Luxembourgba.

Ítéletében a bíróságnak az lett az álláspontja, hogy az egészségre vonatkozó állítások használatára vonatkozó tilalom érvényes a "könnyen emészthető" megjelölésre is, hiszen ahhoz "valamely általánosan károsnak vélt anyag csökkentett mennyiségére vonatkozó hivatkozás kapcsolódik".

"A jelen ügyben a vitatott megjelölés, mivel azt sugallja, hogy a bor könnyen felszívódik és könnyen emészthető, arra utal, hogy az az emésztőrendszer számára nem okoz kárt, vagy csak kis mértékű kárt okoz, és e rendszer állapota viszonylag ép és érintetlen marad még az ismétlődő fogyasztás esetén is, mivel a bort csökkentett savasság jellemzi.

A kérdéses állítás ezzel alkalmas arra, hogy tartós kedvező élettani hatást sugalljon, amely az emésztőrendszer jó állapotának a megőrzésében áll, ellentétben más borokkal, amelyek tekintetében feltételezett, hogy kumulált fogyasztásuk tartós negatív hatásokat gyakorol az emésztőrendszerre, és következésképpen az egészségre" - indokolta a reklámtilalmat a bíróság.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?