Visszafordíthatatlan változást hozott a koronavírus-járvány a magyar agráriumban

Visszafordíthatatlan változást hozott a koronavírus-járvány a magyar agráriumban

agrarszektor.hu
Nem térnek vissza a fogyasztók a járvány előtti időkhöz a koronavírus legyőzése után sem: a pandémia alapvetően átalakította az emberek hozzáállását az élelmiszerekhez. A szállítási nehézségek, a globális kereskedelem hibái és a fertőzéstől való félelem immár visszafordíthatatlanul a hazai és helyi termékek előnyben részesítését okozta, amelyet az online kereskedelem robbanásszerű térhódítása is segít.

Májusban két új agráreseménnyel várjuk az agrárszakma képviselőit: jön az AgroFood és AgroFuture 2024!

Kistermelőknek, őstermekőknek és fiatal gazdáknak 50% kedvezményt biztosítunk!

NAK szaktanácsadók és kamarai tagok pedig 35% kedvezményben részesülhetnek!

Visszafordíthatatlan változást hozott a koronavírus-járvány a hazai agráriumban - írja a Magyar Nemzet. Egyfelől bebizonyosodott, hogy a szállítási nehézségek és a járvány elején előforduló pánikvásárlások ellenére sem volt hiány az élelmiszerellátásban, sőt a jelentős importcsökkenés mellett a mezőgazdasági termékek kivitele is erősödött. Sok külföldi áru legalábbis átmenetileg nem volt elérhető a különböző országok egyéni nehézségei, például a vendégmunkások hiánya miatt, de az árak is nőttek.

Másfelől a kijárási korlátozások is a hazai árukat segítették. A mindennapi élet átalakulása a kisebb távolság vagy az ismertség miatt a helyi piacokra irányított sok olyan vevőt is, akiknél ez korábban nem volt gyakorlat. Nagy István agrárminiszter a közelmúltban arról beszélt, ma már minden tizedik fogyasztó a termelői és a helyi piacokat választja.

Hatással volt a változásra az ­online kereskedelem súlyának ugrásszerű növekedése és az ételkiszállítás új időszámítása. Szakértők szerint a fogyasztói tudatosság is nagyon megnőtt, és egyre többeknek fontos a hazai termelők támogatása, emellett a bizalom is megnőtt a helyben előállított élelmiszerek iránt. A Covid-19-járvány tehát alapjaiban változtatta meg az emberek elvárásait a hazai mezőgazdaság iránt.

Élelmiszeripari szakmai körökben ezért ismét egyre hangsúlyosabban kerülnek elő a magyar élelmiszeripar nem túl rózsás helyzetével kapcsolatos vélemények és annak igénye, hogy jelentős lökést kapjon az ágazat. Azt azonban már nem igazán tudják a szakértők sem, hogyan lehetne viszonylag rövid idő alatt a rendelkezésre álló eszközökkel versenyképesebbé, az európai piacon jóval nagyobb súlyúvá tenni a magyar élelmiszer-gyártást. Egyesek szerint a kiváló minőségű, itthon termelt tojás és gabona kivitele vagy a külföldi tulajdonú szereplőnek nyomott áron való értékesítése helyett jóval több hazai szereplőnek kellene itthon magasabb feldolgozottságú élelmiszert, például tésztát előállítani, és azt értékesíteni külföldön. Sőt az innovatív ötletekkel, egészségesebb, környezetkímélőbb gyártással, akár a további feldolgozással az európai élmezőnyben versenyeznének a szereplők.

Noha az élelmiszeripar újjáépítése időigényes folyamat, a legkisebb termelők, a családi gazdaságok életében alapvető megújulást lehetővé tévő, jövőre életbe lépő szabályozási környezet már ösztönzi a feldolgozást. Ez azt jelenti, hogy az őstermelő akkor sem ütközik akadályba, ha a megtermelt gyümölcsből főzött lekvárt árulja. Ráadásul a kistermelők már nemcsak a helyi piacokon árulhatnak, de a tervek szerint rövid időn belül az online térben is. A növekvő kereslet pedig szerencsés esetben tovább ösztönzi a fejlődésüket.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Még a legjobb áron!
AgroFood 2024
Még a legjobb áron!
Agrárium 2024
50% kedvezmény kistermelőknek, őstermelőknek és fiatal gazdáknak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. március 29. 06:03