Lehullt a lepel a magyar csokimikulásokról: ezeket biztosan sokan nem tudták

Lehullt a lepel a magyar csokimikulásokról: ezeket biztosan sokan nem tudták

agrarszektor.hu
Tavaly a koronavírus-járvány negyedik negyedévi hulláma ellenére sem csökkent a hazai csokoládéfigura-vásárlás. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) körképe szerint idén is azonos, vagy növekvő kereslet várható. Évente több millió, hivatalos nevén "üreges formacsokoládé figurát" értékesítenek Magyarországon.

Extra Early Bird jegyek az Agrárszektor 2025 konferenciára!

Szerezze meg jegyét most még Extra Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.

A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint közel 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással, az üreges formacsokoládét gyártók közül pedig a legnagyobb a Nestlé. A multinacionális vállalat diósgyőri gyárában előállított csokifigurákat 20 országba exportálják, évi 4000 tonna mennyiségben, amely mintegy 120 millió figurát jelent. A Nestlé a hazai piac közel 80%-át látja el, a többi termék kisebb üzemek kibocsátásának eredménye. Tapasztalatok szerint mind a multinacionális, mind pedig a hazai gyártók egyaránt megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, még a kisebb gyártók is jelentős tételeket tudnak értékesíteni ilyenkor.

Mint szinte minden területen, itt is jelentős a gyártáshoz felhasznált alapanyagoknál tapasztalható áremelkedés, amely a klimatikus viszonyokra visszavezethető terméskiesés és a megnövekedett kereslet együttes hatása. Az átlagot meghaladó mértékben növekedtek a papír alapú csomagolóanyagok árai is az utóbbi hat hónapban.

Megfigyelhető a vásárlói szokások változása is, amely egyrészt a magasabb minőségű termékek, valamint a funkcionális élelmiszerek iránti kereslet élénkülésében fejeződik ki. Az édesipari termékeknél is teret nyert a cukormentes termékek iránti fokozott igény. Az adventi időszakhoz köthető üreges Mikulás-figura fogyasztói népszerűsége azonban töretlen, ebből a termékből a gyártók közel 8 millió darabot értékesítenek a hazai piacon.

A mikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást követi. Kisebb mennyiségben készülnek például az üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű mikulások. A mikulások esetében azonban nincs olyan gazdag ízkínálat, mint a szaloncukroknál, de ez a termékek jellegéből és elkészítési módjából is adódik. Az elmúlt év híres terméke volt a nemzetközi sajtóban is megjelent "maszkos mikulás", a lajosmizsei Rimóczi László cukrászmester innovációja, amely elnyerte a Magyar Édességgyártók Szövetségének innovációs díját is.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?