Letarolhatja Európát a spanyol dió: így áraszthatja el a boltokat

agrarszektor.hu
Jelentősen megnőtt a dióültetvények száma az utóbbi években Spanyolországban, a 2005-ös 7700 hektárhoz képest 2020-ban 14 ezer hektár termőterületet regisztráltak. Habár a kedvezőtlen időjárás, valamint a koronavírus-járvány miatt kialakult logisztikai nehézségek okoztak problémát, optimizmusra ad okot, hogy a spanyol dió nagy része organikus termékként kerül értékesítésre.

Agrárium 2023 konferencia

Az évkezdet egyik legfontosabb rendezvénye Kecskeméten: a konferencia célja, hogy bemutassa azokat a legjelentősebb támogatási, jogszabályi, finanszírozási, piaci, innovációs és gépesítési változásokat, amelyek alapvetően meghatározhatják az ágazati vállalkozások 2023-as tevékenységét. Minden hazai agrárszereplőnek elengedhetetlen információs forrás!

Az utóbbi években jelentős növekedésnek indult a dióültetvények területe Spanyolországban: míg 2005-ben még csak 7700 hektáros, 2020-ban már 14000 hektár körüli termőterületet regisztráltak - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. És ez a trend tovább folytatódik Francisco Caballero, a Nueces de España elnöke szerint. Ez a 2017-ben alapított egyesület a spanyol dió termelésének és marketingjének erősítésével foglalkozik mind a belföldi, mind a nemzetközi piacokon. 

Az utóbbi években számottevően bővült a termőterület, az új ültetvények között néhány 500 hektárosnál nagyobbat is találunk. Ezek az ültetvények 4-5 éven belül termőre fordulnak, ezért a spanyol diótermesztés volumene jelentősen növekedni fog.

A Fepex dió és pekándió ágazati bizottsága az új ültetvények belépése miatt már az idei évre is 30%-os termésnövekedést prognosztizált, bár a 2020-as év kedvezőtlen időjárása miatt kifejezetten alacsony bázishoz képest. Egyelőre nagy a bizonytalanság az értékesítést illetően, mivel még a tavalyi termésből is bőven maradtak átmenő készletek a COVID-19 miatti logisztikai nehézségek következtében. Caballero további nehézséget lát a nemzetközi piacokon amiatt, hogy a spanyol dió árban biztosan nem fog tudni versenyre kelni a hagyományos nagy termelő országokkal szemben USA és Chile), viszont reményt adhat, hogy a spanyol dió jelentős részét organikus termékként (biodió) sikerül értékesíteni. Pont a spanyol dió megkülönböztető tulajdonságainak hangsúlyozása és az egészséges termék fogyasztásának növelése a Nueces de España fő feladata, ezért a minőségi szabványok egységesítésével közös márka alapításán gondolkodnak a helyi termelőkkel. 

Szerencsénk, hogy a dió megfelelő körülmények között akár egy évig is eltárolható, így más termékekhez képest több időnk van értékesíteni és piaci réseket keresni. Reménykeltő továbbá, hogy a diófák termőidőszaka 40-50 év, és a fogyasztás világszerte növekvő trendet mutat.
Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Támogatott tartalom

Elsősorban felelős partnerekre van szükség (x)

A TRM Pro Kft. a Zensteel® építőipari lemeztermékeivel az egyik meghatározó magyar gyártó. Célja, hogy területén a mezőgazdasági vállalkozók egyik legstabilabb partnere legyen.

KONFERENCIA
Agrárium 2023
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye március 21-én Kecskeméten.
EZT OLVASTAD MÁR?