Letarolhatja Európát a spanyol dió: így áraszthatja el a boltokat

Letarolhatja Európát a spanyol dió: így áraszthatja el a boltokat

agrarszektor.hu
Jelentősen megnőtt a dióültetvények száma az utóbbi években Spanyolországban, a 2005-ös 7700 hektárhoz képest 2020-ban 14 ezer hektár termőterületet regisztráltak. Habár a kedvezőtlen időjárás, valamint a koronavírus-járvány miatt kialakult logisztikai nehézségek okoztak problémát, optimizmusra ad okot, hogy a spanyol dió nagy része organikus termékként kerül értékesítésre.

Májusban két új agráreseménnyel várjuk az agrárszakma képviselőit: jön az AgroFood és AgroFuture 2024!

Kistermelőknek, őstermekőknek és fiatal gazdáknak 50% kedvezményt biztosítunk!

NAK szaktanácsadók és kamarai tagok pedig 35% kedvezményben részesülhetnek!

Az utóbbi években jelentős növekedésnek indult a dióültetvények területe Spanyolországban: míg 2005-ben még csak 7700 hektáros, 2020-ban már 14000 hektár körüli termőterületet regisztráltak - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. És ez a trend tovább folytatódik Francisco Caballero, a Nueces de España elnöke szerint. Ez a 2017-ben alapított egyesület a spanyol dió termelésének és marketingjének erősítésével foglalkozik mind a belföldi, mind a nemzetközi piacokon. 

Az utóbbi években számottevően bővült a termőterület, az új ültetvények között néhány 500 hektárosnál nagyobbat is találunk. Ezek az ültetvények 4-5 éven belül termőre fordulnak, ezért a spanyol diótermesztés volumene jelentősen növekedni fog.

A Fepex dió és pekándió ágazati bizottsága az új ültetvények belépése miatt már az idei évre is 30%-os termésnövekedést prognosztizált, bár a 2020-as év kedvezőtlen időjárása miatt kifejezetten alacsony bázishoz képest. Egyelőre nagy a bizonytalanság az értékesítést illetően, mivel még a tavalyi termésből is bőven maradtak átmenő készletek a COVID-19 miatti logisztikai nehézségek következtében. Caballero további nehézséget lát a nemzetközi piacokon amiatt, hogy a spanyol dió árban biztosan nem fog tudni versenyre kelni a hagyományos nagy termelő országokkal szemben USA és Chile), viszont reményt adhat, hogy a spanyol dió jelentős részét organikus termékként (biodió) sikerül értékesíteni. Pont a spanyol dió megkülönböztető tulajdonságainak hangsúlyozása és az egészséges termék fogyasztásának növelése a Nueces de España fő feladata, ezért a minőségi szabványok egységesítésével közös márka alapításán gondolkodnak a helyi termelőkkel. 

Szerencsénk, hogy a dió megfelelő körülmények között akár egy évig is eltárolható, így más termékekhez képest több időnk van értékesíteni és piaci réseket keresni. Reménykeltő továbbá, hogy a diófák termőidőszaka 40-50 év, és a fogyasztás világszerte növekvő trendet mutat.
Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Még a legjobb áron!
AgroFood 2024
Még a legjobb áron!
Agrárium 2024
50% kedvezmény kistermelőknek, őstermelőknek és fiatal gazdáknak!
EZT OLVASTAD MÁR?