Jól bírták a tavalyi évet a tejfeldolgozók, 2,7 milliárdos eredmény a Sole-Mizónál

Jól bírták a tavalyi évet a tejfeldolgozók, 2,7 milliárdos eredmény a Sole-Mizónál

Ellentmondásos és váratlan fordulatokban gazdag évet zárt tavaly a teljes magyar tejágazat, a nehézségek pedig a termelés és értékesítés közé szorult tejfeldolgozásban csúcsosodtak ki. A cégek többsége azonban így is jól vette az akadályokat a napokban közölt tavalyi beszámolók szerint. Az Agrárszektor az Alföldi Tej Kft., a Friesland Campina Zrt., a Naszálytej Zrt., az Óvártej Zrt. és a Sole-Mizo Zrt. számai segítségével mutatja be a hazai tejipar tavalyi évének helyzetét.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A tejágazat egészet számára sem volt eseménytelen 2022, a termékpálya termelési oldala, vagyis a tehenészet is meglehetősen nagy utat járt be tavaly. Az emelkedő gabona-, input- és energiaárak folyamatosan épültek be a költségszintekbe, amelyet a jelentős aszály és a forintgyengülés is kedvezőtlenül érintett.

Két tűz között a feldolgozók

Tejfeldolgozó oldalon 2022-ben az ágazatot extrém kihívások érték: a nyerstej áremelkedési üteme kirívóan gyors volt, az elszálló energiaárak emelték a működési költségeket és a forint árfolyamgyengülése is kedvezőtlen hatással volt az import alapanyagokra, így például a csomagolóanyagok beszerzésére nézve. Az ágazat folyamatos átárazási kényszerben volt, hogy a működési költségek emelkedését output oldalon lekövessék – ennek megfelelően a tejtermékek árai az általános élelmiszer inflációt meghaladóan, hozzávetőleg 70 százalékkal emelkedtek.

Ugrottak a költségek, de az árbevétel is

A növekedés ugyanakkor nem egyenletes, minden esetben nagyobb arányban nőttek az anyagköltségek, mint a bérek. Utóbbiakat a tavalyi év egészében 10-15 százalékkal emelték a legnagyobb szereplők, míg az anyagköltség ennél lényegesen nagyobb mértékben nőtt. Minden cégnél magasabb volt az aránya annak, hogy mennyit költöttek el anyagjellegű ráfordításra.

Ennek oka, hogy gyorsabban emelkedett a nyerstej ára, mint ahogy ezek a cégek árat tudtak emelni a kiskereskedelmi láncokkal történő egyeztetések során, miközben drágultak a csomagolóanyagok és egyéb tételek is.

Eredmény oldalon viszont vannak azért nagyobb bővülések, tehát összességében a költség-jövedelem viszony az előző évhez képest még így is tudott jobb lenni. Ennek több oka is van, de nagyrészt az lehet a jelenség hátterében, hogy volumen bővült – például azért, mert a 2,8 százalékos zsírtartalmú tejből különösen az árstop miatt sokkal, mintegy 80 százalékkal több fogyott.

Export és márkatermékek – tavaly nem fizetődött ki

Fontos megjegyezni, hogy tavaly az exportra többet termelő tejfeldolgozó cégek rosszabb évet zártak. Azon cégek esetében, ahol az összértékesítésben magasabb az exporthányad, jellemzően kisebb mértékű eredménynövekedést látunk az inkább a belső piacra koncentráló társaikhoz képest.

Jellemző az is, hogy 2022-ben a tejnél a magasabb feldolgozottsági szintű terméket gyártók jártak rosszabbul. Ezt elsősorban a FrieslandCampina számai tükrözik. Itt a drágább csomagolást igénylő, desszertjellegű termékek esetében nem tudtak úgy árazni, mint a lényegesen alacsonyabb feldolgozottsági szintű folyadéktejnél. A számokat vizsgálva elmondható, hogy a jövedelmezőségi ráta ennek megfelelően az Óvártejnél illetve a FrieslandCampina esetében csökkent.

Összességében tehát elmondható, hogy számszerűen ugyan a legtöbb cégnél nőtt az eredmény - kivéve a FrieslandCampina és az Óvártej esetét, de – hasonlóan a húsipari cégekhez - inkább elinflálódott minden szám, vagyis a tejágazat lényegében a számokat tekintve magasabb nominális szinten folytatja tevékenységét.

Jöjjön a végeredmény

A FrieslandCampina ebben jobban járt: 2021-es 3,163 milliárdos adózott eredménye tavaly már csaknem 4 milliárdra nőtt. Nagyot ugrott ezen a téren a Naszálytej Zrt., amely korábbi 172 milliós eredményét tavaly magabiztosan, 1,1 milliárdra növelte. Az Óvártej Zrt. ennél, és a korábbiaknál is szerényebb, de továbbra is pozitív adózott eredménnyel zárt, a 2021-es 329 millió után tavaly 139 millióval.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?