Új őrület hódit: sokan már csak ilyen élelmiszereket vesznek Magyarországon is

Új őrület hódit: sokan már csak ilyen élelmiszereket vesznek Magyarországon is

Szászi Zoltán
Mára a vegán életmód körül többmilliárdos iparág alakult ki az agráriumban. Mit tudnak a vegán termékek, és van rájuk kereslet?

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az állati termékek növényi helyettesítői ma nagyon elterjedtek. A magyar boltok polcain is évek óta ott vannak a szójaalapú helyettesítők, vegán sajtok, főzési alapanyagok, mint a tejszínt kiváltó kókusztej, de a sarki közértek is egy sor növényi opciót kínálnak a tej helyett, a kesudiótól a vaníliás mandulaitalig. A vegán termékekre a mezőgazdaságnak egy teljes iparága szakosodott. A Vegconomist magazin egy új piaci jelentésre alapozva arról számolt be, hogy a világon a növényi alapú fehérje-alapanyagok előállítására specializált szektor 2033-ra tizenegy milliárd dolláros üzletággá nőhet.

A vegán iparág, ami leggyakrabban a szójára alapozza a növényi eredetű alapanyagok és fehérjék előállítását. Azonban a gyorsan növekvő iparág a Vegconomist beszámolója szerint túlnőtt a szóján és egy sor más gabona, sőt, zöldségek is a vegán proteingyártás fókuszába kerültek, mint a borsó, búza, rizs, vagy éppen különböző olajos magvak, mogyoró, lencse, csicseriborsó, illetve a burgonya és repce. Egy 2021-es Bloomberg előrejelzés pedig azt jósolta, hogy az évtizedben a vegán húshelyettesítők ipara a világon 4,2 milliárd dollárról 74 milliárdos üzletté nőhet, a növényi alapú alternatív termékek teljes piaca pedig elérheti a 162 milliárd dolláros összértéket.

A vegán trend növekedésének megvannak a kritikusai is. A Guardian idén májusban számolt be róla, hogy az Egyesült Királyság piacán a vegán termékek növekedése lassulni látszik. A svéd Oatley vállalat májusban döntött úgy, hogy kivonja a brit piacról a vegán fagylaltjait, a Coca-Cola csoportba tartozó Innocent Drinks pedig beszünteti a tejtermék-mentes kókusz-, és mogyoróalapú italait és a Nestlé is bejelentette növényi alternatív termékek gyártásának leállítását. A vegán műhúsok egyik legismertebb úttörő startupja, az Beyond Meat pedig a Bloomberg jelentése szerint bukásba fordult. A céget, amit 2009-ben alapítottak, 2018-ban 1,3 milliárd dollárra értékelték, de 2019-es tőzsdei nyitását követően folyamatosan esett az értéke, és a részvényeinek árfolyama a 2022. januári hatvan és hetven dollár közötti értékről 2023. januárjára 14,5 dollárra esett.

A vegán tojáspótló, ami csökkenti a pékségek karbonlábnyomát

Ami gyakran felmerül a vegán helyettesítő termékek hasznossága körül, az az ökológiai hatásuk az élelmiszertermelésben. Májusban a Bakery&Snacks magazin számolt be arról, hogy egy brit cég növényi tojáshelyettesítője drasztikusan, több, mint 70%-al csökkentheti a cukrászipar környezeti lábnyomát. A kutatást a klímaváltozás kapcsán az ipari széndioxid-kibocsátás mérésére és csökkentésére specializált Zevero végezte el. A tojás növényi alapú helyettesítése azért kérdés a fenntarthatóság szempontjából, mert a cukrászatban a tojás az egyik legnagyobb kibocsátással rendelkező alapanyag. A jelentés szerint egy átlagos piskótatorta tömegének 20 százalékát teszi ki, de a torta teljes széndioxid-kibocsátásának 60%-át adja ki. Egy kilogramm tojás megtermelése ugyanis 4.67 kg ekvivalens széndioxid termeléséhez vezet. A Zevero ezt összevetette egy brit cég, az OGGS növényi alapú tojáshelyettesítőjével, az OGGS Aquafabával. Az OGGS kifejezetten növényi alapú tojásalternatívákra specializált cég. Az Aquafaba nevű termékük, ami csicseriborsó alapú, kifejezetten a tojás kiváltására készült süteményekben, szószokban, vagy akár koktélokban. A Zevero elemzése arra jutott, hogy a növényi Aquafaba tojáspótló csak 0.91 kg ekvivalens széndioxid kibocsátással rendelkezik, így a használatával 72%-kal csökkenthető a cukrásztermékek karbonlábnyoma.

A tojáspótlók gyártója egyébként bár korábban csak lakossági használatra forgalmazta a termékeit, már tárgyal brit cukrászipari cégekkel, hogy a termelésben teljesen csicseriborsó pótlóra cseréljék a tojást. Az OGGS szerint ez a fogyasztóknak is egészséges, mert kevesebb telített zsírt tartalmaz, és száz gramm csicseriborsó tojáspótlóban 85%-al kevesebb kalória is van, mint egy tyúktojásban. Ezen kívül pedig a tojás globális ára az, ami változásra ösztönözheti a cukrászipart, hiszen tojásból az utóbbi időszakban globális szinten jelentkeztek hiányok és drasztikus áremelkedések, ahogy a baromfiágazat az eddig legsúlyosabb madárinfluenza-járvánnyal küzd.

EZ IS ÉRDEKELHET

Ízlés kérdése is

Természetesen az állati termékek növényi alapú helyettesítése nem csak fenntarthatósági vagy üzleti kérdés. Az is felmerül, hogy a fogyasztóknak mennyire áll fogára a vegán alternatíva a tojás, a tejtermékek vagy épp a hús helyett. A Food Navigator nemrég számolt be egy nagyszabású felmérésről, ami a fogyasztók növényi alapú fehérje-ízlését vizsgálta. A felmérés 7590 válaszadót vont be tíz európai országból, az eredményeket pedig az International Journal of Gastronomy and Food Science tudományos lapban publikálták, és arra jutottak, hogy a fogyasztók szerint nem ízlenének nekik a növényi helyettesítők. Miközben Európában a növényi alapú húshelyettesítők termelése elérte a kétmilliárd eurós értéket 2022-ben, a hústermékek piacának csak 6%-át teszik ki ezek a termékek. A tanulmány adatai azt sugallják, hogy az európaiak nem zárkóznak el a növényi alapú termékektől elvi alapon, viszont főleg az ízük tartja vissza őket attól, hogy hús helyett vegán opciót válasszanak.

A magyar fogyasztók egyébként a fentiek alapján talán meglepően nyitottak a vegán húshelyettesítőkre. A Pápai Hús Kft. 2022-ben végzett reprezentatív, kérdőíves kutatása alapján a hazai fogyasztók közel 30 százaléka próbált már ki növényi alapú húshelyettesítő terméket, és 5 százalékuk rendszeresen fogyasztja is őket. A lakosságban minden ötödik ember diétázik valamilyen formában. A diétázóknak pedig 16 százaléka vegetáriánus, 4 százalékuk pedig vegánnak vallja magát. A vegán húshelyettesítők kifejlesztésében egyébként a magyarok is jeleskednek. 2021-ben például a magyar Plantcraft vegán pástétomja New Yorkban a Plant Based World Expo-n nyerte el a legjobb húshelyettesítőnek járó díjat.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?