Pálinkapiac - a NETA után a pandémiás helyzettel jött az újabb visszaesés 2020-ban?

Pálinkapiac - a NETA után a pandémiás helyzettel jött az újabb visszaesés 2020-ban?

Takarék Agrár24
A minőségi pálinka már a karácsonyi ajándékozás esetében is előszeretettel kerül előtérbe. Az értékesítések tekintetében a november-decemberi időszak jelenti a pálinka "főszezonját". A hazai ágazat ugyanakkor a népegészségügyi termékadó (NETA) kiterjesztésével 2019-ben jelentős visszaesést szenvedett el. Mindemellett a minőségi pálinka fogyasztásra jelentős hatással van a HoReCa (hotels-restaurants-cafés) szektor - pandémiás helyzet miatti - visszaesése is. Mit hozott a 2020-as év a magyar pálinka készítők számára - vajon a koronavírussal újabb ütés érte az ágazatot?

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az Európai Bizottság által elindított kötelezettségszegési eljárás lezárása érdekében a népegészségügyi adó (NETA) 2019-től kiterjesztésre került a pálinkára vonatkozóan is, amely egy üveg 0,5 literes pálinka kereskedelmi árát 500-1000 forinttal is emelte. Az adóváltozás érdemi hatással volt a hazai pálinkák forgalmára: a kereskedők 2018 végén jelentős készleteket tároltak be a még NETA-mentes pálinkákból, így a 2018. évi értékesítés 1.376 ezer hektorliterfokra emelkedett, majd 2019-ben 560 ezer hektorliterfokra zuhant. A forgalom visszaesését erősítette az adóváltozás miatti áremelkedés is. A kisebb főzdéket érzékenyebben érintheti a forgalom visszaesése, hosszú távon az ágazatban is erősödhet a koncentráció.

Forrás: NAV, Takarékbank Agrárcentrum szerkesztés

A szeszesitalok között a pálinka részaránya 2019-től a korábbi 7-8% körüli részesedésről 5% környékére csökkent - az adóváltozás és áremelkedés vesztese az alsó minőségi szegmens lehetett, amelynél az árérzékeny fogyasztók esetében erősödhetett az olcsóbb alternatívát jelentő "házi pálinka" iránti kereslet. A hazai gyümölcsárak - a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt - idén jelentősen emelkedtek, amely pedig a pálinka esetében további áremelést vetít előre.

A minőségi pálinkára viszont továbbra is igény van, a tehetősebb fogyasztói rétegnek köszönhetően az áremelkedés hatása kisebb mértékben érinti a prémium pálinka fogyasztását. A hazai fogyasztók elsősorban a hagyományos gyümölcsökből készített, klasszikus ízvilágú termékeket kedvelik, de növekszik az igény a kisszériás, különleges gyümölcsökből készült pálinkák iránt.

A pálinkák megtalálhatóak a kisker láncok polcain is, de a minőségi pálinka fogyasztásban jelentős szerepe van a HoReCa szektornak: vendéglátóhelyek, fesztiválok, pálinka kóstolók fontos terei a fogyasztásnak, amelyeket viszont a pandémiás helyzet idén jelentősen korlátozott. Az év/év alapú összehasonlítást nehezíti - a NETA bevezetése miatt - a kereslet - 2018-2019 közötti - hektikus változása, de feltételezve, hogy a NETA miatti előrehozott kereslet elsősorban 2019 első félévének értékesítését befolyásolta, így a július-október közötti pálinka értékesítéseket vizsgáltuk. A 2020-ban a szabadforgalomba bocsátott pálinkák mennyisége - a HoReCa szektort érintő korlátozások ellenére - sem csökkent, sőt, nagyságrendileg 11%-os növekedést mutat. A teljes 2020-as év megítélését ugyanakkor még befolyásolja a kiemelt időszaknak tekinthető november-december hónapok forgalma.

A pálinka tradicionálisan magyar szeszesital, az ágazat értékesítésének döntő része hazánkban realizálódik. Külkereskedelmünk nem jelentős, az exportunk 2019-ben 470 ezer EUR volt, így az export az értékesítések 2%-át sem érhette el. Külföldön a pálinka kevésbé ismert és a külpiaci terjeszkedést nehezíti, hogy minden nemzetnek meg van a maga töményszeszes itala, de összefogással lehet további sikereket elérni a külpiacokon is.

Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?