Early Bird jegyek az Agrárszektor 2025 konferenciára!
Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.
Az amerikai szójatermelők, szakmai szervezeteik és a Trump-adminisztráció a világ távoli sarkait is felkeresik, hogy új piacokat találjanak termékeiknek. Kereskedelmi küldöttség utazott Nigériába, együttműködési megállapodást kötöttek Vietnammal, és megnövekedett vásárlásokat tapasztaltak Bangladesből, ám ezek az erőfeszítések messze nem elegendőek a kínai piac kiesésének ellensúlyozására.
Több mint 20 év után először fordul elő, hogy a kínai importőrök nem vásároltak az őszi amerikai szójatermésből. Ez arra kényszeríti a gazdákat, hogy terményeiket raktározzák, abban bízva, hogy az árak végül emelkedni fognak a jelenlegi, közel ötéves mélypontról. Ez késlelteti bevételeiket egy olyan időszakban, amikor a termelési költségek folyamatosan emelkednek.
A Washington és Peking között kialakult vámháború miatt az amerikai szója túl drágává vált a kínai vásárlók számára, akik inkább Dél-Amerikából szerzik be a terményt. Az alternatív piacok azonban eltörpülnek Kína mellett, amely messze a világ legnagyobb importőre.
Illinois államban, Chicago környékén különösen súlyos a helyzet. Ryan Frieders, egy 49 éves helyi gazda elmondta, hogy termése nagy részét raktároznia kell, miután korábban már eladott valamennyi várható terméséből, ám a termelési költségek alatti áron.
Az Illinois-i Egyetem becslései szerint az állam gazdái idén akár hektáronként 64 dolláros veszteséggel is szembesülhetnek, részben az alacsony terményárak és a gyenge export miatt.
Kína tavaly az amerikai szójaexport mintegy 45%-át vásárolta fel, és általában október elejéig biztosítja éves amerikai szójaszükségletének körülbelül 40%-át. Az amerikai szójaexport Kínába januártól júliusig 39%-kal, 5,9 millió tonnára csökkent, értékben pedig 51%-kal, 2,5 milliárd dollárra zuhant.
Bár az USA jelentősen növelte exportját Bangladesbe, ez mindössze 400 000 tonna körüli mennyiséget jelent, ami töredéke a kínai keresletnek. A Vietnamba, Egyiptomba, Thaiföldre és Malajziába irányuló növekvő szállítások ellenére az amerikai szójaexport összességében 8%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
Az iparági csoportok is próbálják fellendíteni az amerikai exportot. Júniusban egy kereskedelmi misszió során Vietnam mezőgazdasági minisztere több mint 1,4 milliárd dollár értékű amerikai mezőgazdasági termék, köztük szója vásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot. Illinois állam augusztusban mezőgazdasági vásárlókat látott vendégül Peruból, Kolumbiából, Nicaraguából, El Salvadorból, Mexikóból és a Dominikai Köztársaságból.
A gazdák remélik, hogy ezek az erőfeszítések hosszabb távon meghozzák gyümölcsüket, de jelenleg súlyos nehézségekkel küzdenek. Kína több mint 1,4 milliárd lakosával és a világ legnagyobb sertésállományával nehezen helyettesíthető szójavásárlóként.
Az elmúlt öt évben átlagosan a világkereskedelemben forgó szója 61%-át importálta, többet, mint a világ többi része együttvéve.
A kínai üzlet most Dél-Amerikába vándorol, ahogy Trump előző kereskedelmi háborúja idején is történt. Szeptemberben vagy októberben az amerikai szója 80-90 centtel olcsóbb volt bushelnként, mint a brazil szója, de a Kína által kivetett 23%-os vám további 2 dollárral növelte az importőrök költségeit bushelenként.
A mezőgazdasági jövedelmek csökkenése más területekre is átgyűrűzött. A CNH mezőgazdasági gépgyártó vállalat közölte, hogy mezőgazdasági üzletágának nettó értékesítése 20%-kal csökkent az idei év első hat hónapjában az előző évhez képest. "A jó hírek csak akkor jönnek, amikor Kína ténylegesen elkezd rendelni" - nyilatkozta Gerrit Marx, a CNH vezérigazgatója augusztusban.