Így lehet sikeres a generációváltás: sok múlik az idősödő magyar gazdákon

agrarszektor.hu
A megfelelő kommunikáció elengedhetetlen a sikeres generációváltás lebonyolításához, egy családi vállalkozásban azonban a túl sok érzelmi szál jelentősen megnehezítheti ezt - derült ki a Portfolio Nyugat-magyarországi Agrárfórumán Pápán. Gyakran okoz problémát a gazdaságátadás során, hogy a szülők nehezen engedik el a felelősséget, és nagyon kevés olyan gazda van, aki 100 százalékban képes maga mögött hagyni a családi vállalkozást. A mostani fiatal generáció már digitálisan gondolkozik, ami nem csak a gazdálkodás optimalizálásához elengedhetetlen, de a szinte minden ágazatban tomboló munkaerőhiány miatt is óriási előnyt jelent.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A fiatal gazdálkodók alatt a 40 év alatti gazdálkodókat értjük, Magyarország pedig ebben a tekintetben ilyen az Európai Unió tagállamainak az átlagán van, 13 százalék körül van ugyanis nálunk a 40 év alattiak aránya - tájékoztatott Weisz Miklós, az AGRYA-Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetségének társelnöke. Az átlagéletkor a gazdálkodók körében jóval 50 év felett van az unióban, Magyarországban azonban 54-55 év körül, így ebben a megvilágításban az uniós átlag alatt vagyunk. A társelnök szerint a generációváltás előrelendítésének segítése érdekében érdemes megvizsgálni a fiatal és az idősebb generáció közötti különbségeket is. A 40 év alatti gazdálkodók például jellemzően nagyobb üzemmérettel rendelkeznek, mint az idősebbek, emellett a fiatal gazdálkodók üzemeiben sokkal nagyobb mértékben jelennek meg a beruházások és a fejlesztések.

Weisz Miklós

A generációváltás témáját nem csak a fiatalok oldaláról lenne fontos tanulmányozni, hanem a szülői oldalt is figyelembe kellenne venni - mondta Dobosi Győző, a Dobosi Pincészet tulajdonosa, aki szerint nagyon fontos a megfelelő családi kommunikáció, a szülők azonban nehezen engedik el a felelősséget, és ez a borászati ágazatban is tapasztalható. A családi vállalkozás egyik előnye és egyben hátránya is, hogy sok, a vállalkozással kapcsolatos témát a családi ebédeken vitatunk meg, és habár ez nem minden esetben kifizetődő, az mindenképp fontos, hogy le tudjunk ülni megbeszélni mindent, és azelőtt vitassuk meg az esetleges problémákat, mielőtt azok felmerülnének - hangsúlyozta a tulajdonos.

Galambos-Tóth Annamária, az Agrárminisztérium főosztályvezetője tájékoztatott arról, hogy az Agrárminisztérium egy olyan szakpolitikai program elkészítésén dolgozik, amelynek célja, hogy segítse az agrárgenerációváltást, és a tervek szerint a program 2019 őszére el is készül majd. A főosztályvezető elmondta hogy fontos, hogy ne csak az átvevőket és a fiatalokat találják meg, hanem az átadó kört is, amely jellemzően egy idősödő nemzedék. A generációváltással kapcsolatban az okozza az egyik legnagyobb problémát, hogy sok családi gazdaságnál érzelmi kötődések vannak a háttérben, amelyeket nehéz elvágni, így a témát nagyon érzékenyen kell kezelni - tette hozzá. 

A bankok számára is komoly kihívást jelent a generációváltás, a rendszerváltás óta pedig most értünk el arra a pontra, amikor nagyon sok gazdaságban aktuálissá vált a kérdés - emelte ki Mezei Dávid, a Takarék Csoport uniós agrártámogatási igazgatója. Nyugat-Europában több nagy bank külön terméket dolgozott ki a fiatal gazdák számára, ezért a magyar bankoknak is foglalkoznia kell azzal, hogy egyedi terméket dolgozzanak ki a generációváltás segítésére. 

Balról jobbra: Weisz Miklós, Dobosi Győző, Galambos-Tóth Annamária, Mezei Dávid, Némethné Bujdosó Barbara, Simon Attila

A családi vállalkozásoknál jellemzően sok az emberi tényező, ami azzal jár, hogy mindenkinek más a véleménye, a tiszta kommunikáció azonban mindig előrébb lendítheti a generációváltás folyamatát - közölte Némethné Bujdosó Barbara, az EuroChem Agro Hungary Kft. marketing és termékmenedzsere. Egy családi vállalkozásban talán az a legérdekesebb helyzet, amikor három generáció van és nem kettő, ilyenkor ugyanis nem egyértelmű, hogy hol válik el a felelősség, mi számít családon belüli felelősségnek, és mi cégen belülinek. Ilyen helyzet lehet például, ha az idősebb generáció balesetveszélyesen vezet, vagy a korából kifolyólag már nem tudja megfelelően kezelni a munkagépeket, családi környezetben azonban nehéz ezt megmondani, míg egy cégvezető biztosan szólna az érintettnek az adott helyzetben. Családi vállalkozásoknál gyakran előfordul, hogy nem beszélünk a problémákról, a generációváltás sikerességéhez azonban elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció.

Nagyon sok olyan gazdálkodás van, ahol nincs kinek átadni a vállalkozást, de szerencsére nem ez a jellemző, azt azonban ki lehet jelenteni, hogy nagyon kevés olyan gazda van, aki képes 100 százalékban elengedni a családi vállalkozást a generációváltást követően - mondta Simon Attila, MKB Bank főosztályvezetője. A mostani fiatal gazdák már digitálisan gondolkoznak, ami a jelenlegi helyzetben, ahol szinte minden ágazat küszködik a munkaerőhiánnyal, nagy előny, a különböző digitális megoldásokkal és a robotokkal ugyanis optimalizálni lehet a gazdálkodást. Mindenki tudja, hogy kevesen választják az agrárszakmát, hiszen itt nem feltétlenül 8 órás a munkaidő, és nem biztos, hogy egész nap egy irodában kell ülni, emiatt azonban nagyon fontos, hogy vonzóvá tegyük az ágazatot.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?