Állatjólét: válaszolt az Államkincstár, ezt ellenőrzik és így büntetnek

agrarszektor.hu
Legutóbbi állatjóléti támogatásokkal és szankciókkal foglalkozó írásunk kapcsán megkerestük az Államkincstárat is, hogy megtudjuk, az európai gyakorlattól mennyire tér el a hazai. Vajon a támogatásra jogosultak hány százalékát és kik ellenőrizik, és volt-e már példa támogatáskurtításra az állatjóléti előírások be nem tartása miatt? Most a Kincstár válaszait adjuk közre.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A Magyar Államkincstár, mint kifizető ügynökség több - állatjóléti típusú - támogatási intézkedést kezel, amelyek végrehajtására más-más szabályok vonatkoznak.

1. Kölcsönös megfeleltetés

Ellenőrzés: Az állatjóléttel kapcsolatos ellenőrzések a kölcsönös megfeleltetés jogszabályba foglalt gazdálkodási követelményei (JFGK-k) kapcsán a mezőgazdasági haszonállatok, a sertések és a borjak élettani szükségleteinek megfelelő életfeltételek biztosításának ellenőrzésére terjednek ki. Az ellenőrzési arány a támogatási évben igénylést benyújtó ügyfelek 1%-a. Az ellenőrzésre kijelölt hatóság az állategészségügyi és élelmiszerbiztonsági hatáskörében eljáró járási hivatal.

Szankcionálás gyakorlata: Az állatjóléti követelmények megsértése esetén a kiszabott szankció 1%-tól a támogatási rendszerből két évre történő kizárásig terjedhet. A kiszabott szankció függ a megállapított meg nem felelés gondatlanságától vagy szándékosságától, súlyosságától, mértékétől, tartósságától, valamint ismétlődő jellegétől. Gondatlanság és első előfordulás esetén a kölcsönös megfeleltetésben kiszabott szankció az európai uniós előírások szerint főszabályként 3%, ezt a tagállam csökkentheti 1%-ra, és nem lehet magasabb 5%-nál.A gyakorlatban csak minimális meg nem felelést tapasztalnak az ellenőrök, azonban ezek nem az állatjóléti előírások be nem tartására irányulnak.

EZ IS ÉRDEKELHET

2. Tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás

Ellenőrzés: A Vidékfejlesztélsi Program keretében benyújtott támogatási kérelmek kötelező mellékletét képezi az állatorvos igazolása, amely tanúsítja, hogy a tenyészet megfelel a mezőgazdasági haszonállatok tartásának állatvédelmi szabályairól szóló 32/1999. (III.31) FM-rendeletben foglaltaknak. Mivek az igazolás a támogatási kérelem része, az adminisztratív ellenőrzés 100%-os, helyszíni ellenőrzésre pedig az ügyfelek minimum 5%-a, illetve a kérelmezett állatok szintén 5% kerül.

Szankcionálás gyakorlata: Az alaptámogatáshoz kapcsolódó kötelezettségeket minden esetben kötelező betartani. A kiegészítő támogatások kötelezettségei a támogatási kérelem benyújtásakor választhatóak, a kötelezettségvállalási időszak teljes ideje alatt kötelező ezeket betartani. Az ellenőrzés során vizsgálatra kerülnek a kedvezményezett tenyészetében/tenyészeteiben tapasztalható körülmények, dokumentumok, amik a támogatás követelményeinek betartását alátámasztják. Továbbá ellenőrzésre kerül a kérelmezett, valamint a tenyészetben megtalálható szarvasmarhák ENAR megfelelősége is. Az eddig benyújtott kérelmek vonatkozásában nem történt megállapítás állatjólét előírásokkal kapcsolatban, így csökkentésre sem került sor.

A nyár egyik legfontosabb és legszínvonalasabb eseménye a Kelet-magyarországi Agrárfórum, amelyet augusztus 9-én rendez meg Hajdúböszörményben a Portfolio gazdasági portál. A rendezvényen szó lesz a magyar agrárgazdaság agrárpolitikai célkitűzéseiről, a nagy horderejű földszabályozási változásokról, a nyereséges növénytermelés alapvető feltételeiről és az állattenyésztés előtt álló fejlesztési-piaci lehetőségekről. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztráljon most!

 








3. Sertés és baromfi nemzeti állatjóléti támogatások

Kizárólag nemzeti forrásból jelenleg az alábbi négy végrehajtási rendelet alapján igényelhetnek állatjóléti támogatást a sertés- és baromfitartók:

  • a tenyészkoca állatjóléti támogatása (7/2015. (III. 11.) FM-rendelet)
  • az étkezési tojást termelő tyúkállományok, valamint tenyészbaromfifajok állatjóléti támogatása (38/2016. (VI. 6.) FM-rendelet)
  • a sertéságazat részére nyújtott állatjóléti támogatás (39/2018. (XII. 13.) AM-rendelet)
  • a baromfiágazatban igénybe vehető állatjóléti támogatás (11/2019. (IV. 1.) AM-rendelet)

Az intézkedések célja az állattartás során az előírásokon túlmutató állatjóléti kötelezettségvállalások ellentételezése. A teljesség igénye nélkül a többletvállalásra néhány példa: nagyobb férőhely biztosítása az állatok részére, bizonyos anyagokból kisebb mennyiséget tartalmazó táp használata, ellenőrzött ivóvíz használata az itatáshoz, a megengedettnél is alacsonyabb gázkoncentráció biztosítása az ólakban, az állatok fizikai sérülésének megakadályozása.

Fotó: MTI/Mészáros János

Ellenőrzés: A sertéságazatban a Magyarországi Sertéstenyésztők és Sertéstartók Szövetsége, a baromfiágazatban pedig a Baromfi Termék Tanács vesz részt az intézkedéshez kapcsolódó ellenőrzésekben az állatorvosok és vágóhidak mellett. Az intézkedések utófinanszírozottak, ami azt jelenti, hogy az állattartó negyedéven keresztül biztosítja a többletvállalásokat az állatok részére, majd ezt követően (intézkedés függvényében) az állatorvos, a sertéságazati területi felelős, vagy maga a vágóhíd igazolást állít ki a többletvállaláshoz kapcsolódó feltételek teljesüléséről. Az adminisztratív ellenőrzés így 100%-os, helyszíni ellenőrzés nincs, mivel a támogatás akkor érkezik, amikor az érintett állomány már esetleg nincs is az állattartó birtokában.

Saznkcionálás gyakorlata: A leggyakoribb oka a támpogatás elutasításának az, hogy az ügyfél a kérelemhez nem csatolja az igazolást és annak hiánypótlását határidőn túl teljesíti, amit a hatóság az eljárás során nem vehet figyelembe.

Az Államkincstár hozzáteszi: mind az adminisztratív, mind a helyszíni ellenőrzést végző kollégák tekintetében szigorú - különböző törvények által meghatározott - összeférhetetlenségi követelmények érvényesülnek.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 25. 11:13