Odavág a Tesco az olcsó külföldi UHT tejeknek?

agrarszektor.hu
Újabb nagy multit gyűrt maga alá a hazai tejlobbi.

Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!

A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A konferenciára idén először 0. nappal is készülünk!

Regisztráljon most még EARLY BIRD áron! 

Az Auchan után a Tesco Global Áruházak Zrt.-t is felvette tagjai közé a tejágazati szereplőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A Tesco "komoly erőfeszítéseket tesz" annak érdekében, hogy a magyar friss tejek részarányát növelje az ultra magas hőmérsékleten kezelt (UHT) tejekkel szemben, amelyek jelentős része - főként az olcsó árkategóriában - köztudottan importból származik. A Tesco és a terméktanács szerint együttműködésük a vásárlók érdekeit szolgálja, de kérdéses, hogy az UHT tejek visszaszorításához mit szólnak majd az árérzékeny fogyasztók.

A Tesco Global Áruházak Zrt. a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tagja lett, és ezzel egy időben Mélykuti Tibor, a terméktanács elnöke, és Nigel Jones, az áruházlánc vezérigazgatója megállapodást írt alá. Az együttműködésben olyan közös célokat határoztak meg, amelyek a hazai piaci szereplők, egyúttal pedig a vásárlók közös érdekeit képviselik - derül ki a terméktanács közleményéből.

A Tej Terméktanács alapvető célja, hogy a piac szereplői között szabályozott viszonyrendszer alakuljon ki, valamint, hogy a tejágazat piaci szereplői rendelkezzenek azokkal az ismeretekkel (különösen információkkal, adatokkal és előrejelzésekkel), amelyek szükségesek a gazdasági tevékenység tervezhetőbbé tételéhez, valamint az eredményes működéshez.


Nigel Jones (MTI-fotó: Kovács Attila)

A terméktanács célja továbbá, hogy a tej és tejtermékek hazai fogyasztása növekedjen és a magyar tejágazat társadalmi megítélése javuljon. A hazai beszállítók kiemelt partnereként a Tesco számára is fontos, hogy a tejágazat szereplői egységes rendszerben, azonos elvek alapján működjenek, ezzel is biztosítva a fogyasztók minőségi kiszolgálását.

Az áruházlánc tapasztalatai azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, és sokkal inkább a minőségi termékek irányába nyitnak. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a magyar termékek népszerűsége is, az általuk generált forgalom is stabil emelkedést mutat.

A Tesco polcain a friss tej kategóriában 100 százalékig magyar beszállítók, 100 százalékosan magyar tejét értékesíti, és az üzletlánc komoly erőfeszítéseket tesz a friss tej részarányának növelése érdekében az UHT tejjel szemben. Ennek eredménye pedig már a piacon is érezhető, hiszen az UHT tej aránya a friss tejjel szemben 72-28 százalékról a 68-32 százalék felé mozdult el az elmúlt hónapokban - áll a közleményben.

"Büszke vagyok rá, hogy a Tesco mostantól a Tej Terméktanács tagja lett, s tapasztalatainkkal, szakértelmünkkel támogatni tudjuk a közös munkát. Bízom benne, hogy piaci ismereteinkkel hozzá tudunk járulni a szervezet és ezen keresztül a hazai beszállítók fejlődéséhez. Biztos vagyok benne, hogy a közös munka eredményéből a piac minden szereplője, illetve a fogyasztók is csak profitálnak majd" - fogalmazott Nigel Jones.

"Reményeink szerint a Tesco-Global Áruházak Zrt. tagsági felvétele, illetve a megkötött megállapodásunk példaértékű lehet más kiskereskedelmi szereplők, illetve az egész élelmiszergazdaság számára" - jelentette ki Mélykuti Tibor. Hozzátette: a megállapodásban közös célokat fogalmaztak meg, együttműködést határoztak el olyan témakörökben, amelyekben egyértelmű a piaci szereplők érdekközössége. Ezen túlmenően néhány pontban konkrét vállalásokat is tett a két szervezet.

Mélykuti Tibor szerint a terméktanács azt várja, hogy a piaci szervezettség további jelentős javulásával, a konzultációs és együttműködési lehetőségek kiszélesítésével - a hazai fogyasztók érdekeit szem előtt tartva - jelentősen tudják javítani a tejágazatban dolgozó valamennyi vállalkozás helyzetét, a termékpályán felmerülő problémákat könnyebben, gyorsabban és hatékonyabban tudják közös erővel megoldani.

Mint ismert, januárban - a kiskereskedelmi láncok közül elsőként - az Auchan Magyarország Kft.-ét vette fel tagjai közé a terméktanács. A szervezet már akkor úgy nyilatkozott, hogy a tagfelvételt első lépésnek tekinti, mivel más kereskedelmi vállalatok is érdeklődnek a terméktanácsi tagság iránt.Korábban jellemzően csak a termelők és a feldolgozók voltak tagjai a szervezetnek.

Az agrarszektor.hu már akkor beszámolt arról, hogy a kiskereskedelmi láncok taggá válásának első érzékelhető piaci hatása az olcsó importtejek háttérbe szorítása lehet, bár a tagfelvételek és együttműködési megállapodások nem kifejezetten e célból jöttek létre. Az árletörő hatású import csökkentése egyértelműen kedvezhet a hazai tejágazat szereplőinek, de az árérzékeny fogyasztók ezzel nem feltétlenül járnának jobban. Tény azonban, hogy például az Auchan - amely korábban élen járt az importtejek forgalmazásában - a taggá válás óta sem tüntette el polcairól az olcsó külföldi UHT-tejeket, sőt más üzletláncokhoz hasonlóan ezekkel is akciózott, amikor tavasszal a tejfelvásárlási árak uniós szinten is csökkenésnek indultak.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Budapest Economic Forum 2024
Egész napos makrogazdasági konferencia
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
Ingyenes gazdasági fórum
EZT OLVASTAD MÁR?