Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A konferenciára idén először 0. nappal is készülünk!
Regisztráljon most még EARLY BIRD áron!
Az Auchan után a Tesco Global Áruházak Zrt.-t is felvette tagjai közé a tejágazati szereplőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A Tesco "komoly erőfeszítéseket tesz" annak érdekében, hogy a magyar friss tejek részarányát növelje az ultra magas hőmérsékleten kezelt (UHT) tejekkel szemben, amelyek jelentős része - főként az olcsó árkategóriában - köztudottan importból származik. A Tesco és a terméktanács szerint együttműködésük a vásárlók érdekeit szolgálja, de kérdéses, hogy az UHT tejek visszaszorításához mit szólnak majd az árérzékeny fogyasztók.
A Tesco Global Áruházak Zrt. a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tagja lett, és ezzel egy időben Mélykuti Tibor, a terméktanács elnöke, és Nigel Jones, az áruházlánc vezérigazgatója megállapodást írt alá. Az együttműködésben olyan közös célokat határoztak meg, amelyek a hazai piaci szereplők, egyúttal pedig a vásárlók közös érdekeit képviselik - derül ki a terméktanács közleményéből.
A Tej Terméktanács alapvető célja, hogy a piac szereplői között szabályozott viszonyrendszer alakuljon ki, valamint, hogy a tejágazat piaci szereplői rendelkezzenek azokkal az ismeretekkel (különösen információkkal, adatokkal és előrejelzésekkel), amelyek szükségesek a gazdasági tevékenység tervezhetőbbé tételéhez, valamint az eredményes működéshez.
Nigel Jones (MTI-fotó: Kovács Attila)
A terméktanács célja továbbá, hogy a tej és tejtermékek hazai fogyasztása növekedjen és a magyar tejágazat társadalmi megítélése javuljon. A hazai beszállítók kiemelt partnereként a Tesco számára is fontos, hogy a tejágazat szereplői egységes rendszerben, azonos elvek alapján működjenek, ezzel is biztosítva a fogyasztók minőségi kiszolgálását.
Az áruházlánc tapasztalatai azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, és sokkal inkább a minőségi termékek irányába nyitnak. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a magyar termékek népszerűsége is, az általuk generált forgalom is stabil emelkedést mutat.
A Tesco polcain a friss tej kategóriában 100 százalékig magyar beszállítók, 100 százalékosan magyar tejét értékesíti, és az üzletlánc komoly erőfeszítéseket tesz a friss tej részarányának növelése érdekében az UHT tejjel szemben. Ennek eredménye pedig már a piacon is érezhető, hiszen az UHT tej aránya a friss tejjel szemben 72-28 százalékról a 68-32 százalék felé mozdult el az elmúlt hónapokban - áll a közleményben.
"Büszke vagyok rá, hogy a Tesco mostantól a Tej Terméktanács tagja lett, s tapasztalatainkkal, szakértelmünkkel támogatni tudjuk a közös munkát. Bízom benne, hogy piaci ismereteinkkel hozzá tudunk járulni a szervezet és ezen keresztül a hazai beszállítók fejlődéséhez. Biztos vagyok benne, hogy a közös munka eredményéből a piac minden szereplője, illetve a fogyasztók is csak profitálnak majd" - fogalmazott Nigel Jones.
"Reményeink szerint a Tesco-Global Áruházak Zrt. tagsági felvétele, illetve a megkötött megállapodásunk példaértékű lehet más kiskereskedelmi szereplők, illetve az egész élelmiszergazdaság számára" - jelentette ki Mélykuti Tibor. Hozzátette: a megállapodásban közös célokat fogalmaztak meg, együttműködést határoztak el olyan témakörökben, amelyekben egyértelmű a piaci szereplők érdekközössége. Ezen túlmenően néhány pontban konkrét vállalásokat is tett a két szervezet.
Mélykuti Tibor szerint a terméktanács azt várja, hogy a piaci szervezettség további jelentős javulásával, a konzultációs és együttműködési lehetőségek kiszélesítésével - a hazai fogyasztók érdekeit szem előtt tartva - jelentősen tudják javítani a tejágazatban dolgozó valamennyi vállalkozás helyzetét, a termékpályán felmerülő problémákat könnyebben, gyorsabban és hatékonyabban tudják közös erővel megoldani.
Mint ismert, januárban - a kiskereskedelmi láncok közül elsőként - az Auchan Magyarország Kft.-ét vette fel tagjai közé a terméktanács. A szervezet már akkor úgy nyilatkozott, hogy a tagfelvételt első lépésnek tekinti, mivel más kereskedelmi vállalatok is érdeklődnek a terméktanácsi tagság iránt.Korábban jellemzően csak a termelők és a feldolgozók voltak tagjai a szervezetnek.
Az agrarszektor.hu már akkor beszámolt arról, hogy a kiskereskedelmi láncok taggá válásának első érzékelhető piaci hatása az olcsó importtejek háttérbe szorítása lehet, bár a tagfelvételek és együttműködési megállapodások nem kifejezetten e célból jöttek létre. Az árletörő hatású import csökkentése egyértelműen kedvezhet a hazai tejágazat szereplőinek, de az árérzékeny fogyasztók ezzel nem feltétlenül járnának jobban. Tény azonban, hogy például az Auchan - amely korábban élen járt az importtejek forgalmazásában - a taggá válás óta sem tüntette el polcairól az olcsó külföldi UHT-tejeket, sőt más üzletláncokhoz hasonlóan ezekkel is akciózott, amikor tavasszal a tejfelvásárlási árak uniós szinten is csökkenésnek indultak.