Egyre népszerűbbek a magyar borok külföldön, de ez még nem elég a sikerhez

Egyre népszerűbbek a magyar borok külföldön, de ez még nem elég a sikerhez

agrarszektor.hu
Egyre ismertebbek és népszerűbbek a magyar borok a nemzetközi piacon. Ahhoz azonban, hogy ez a fejlődés folyamatos legyen, a gazdák kitartó és áldozatos munkája mellett összehangolt marketingmunkára is szükség van. A bor sokkal több egy exportcikknél, hiszen a helyi hagyományokból táplálkozva a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, szagolni, sőt még nézni is.

HOLNAP JÖN AZ AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA 

Fenntarthatóság és innováció az agráriumban

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is! Még nem késő regisztrálni!

Az Agrármarketing Centrum 2020 januárja óta felel a közösségi állami bormarketingért, vagyis hírét viszik a történeteknek, és népszerűsítik a magyar borokat a világ minden táján. Mert ma már szerencsére a történet éppoly fontos a nemzetközi piac számára, mint a hazai borturistáknak. A kezdet persze nem volt egyszerű, hiszen a pandémia lerombolta a terveket, újakat kellett készíteni, eddig sosem használt megoldásokkal - írja a Világgazdaság. Olyan biztos pontokat kerestek, amelyek a pandémia közepette, a járványügyi korlátozások mellett is tudnak működni. Felmerülhet a  kérdés, hogy hogyan lehet a személyes élményt a távolságtartás mellett személyessé tenni? Például hibrid módon valósították meg a borkóstolást, a szemináriumi szakmai előadásba online kapcsolódtak be a sommelie-k, disztribútorok, szakújságírók, akik előzetesen mintát kaptak a borokból, így otthonukban is megkóstolhatták. 

EZ IS ÉRDEKELHET

A hagyományok tisztelete és a fejlődés mellett azonban egy borásznak nem elég igazán jó bort készítenie az eladhatósághoz. A jó csomagolás a címkétől a palackig elengedhetetlen, ahogy egy saját honlap is karaktert ad a pincészetnek, a boroknak egyaránt. A borexporthoz pedig nélkülözhetetlen az összefogás is. A nemzetközi eredményességhez a fókuszban az exportszerkezet átalakítása áll. Egy átlagos évben hárommillió hektoliter szőlőbor előállítására képesek a magyar borászatok, ebből kétmillió elfogy itthon, és egymillió megy exportra. A kivitel nagyjából kétharmada lédig, egyharmada pedig palackos borként kerül a külpiacokra. Fontos, hogy úgy alakítsák át az exportszerkezetet, hogy a palackos borok aránya nőjön, magasabb hozzáadott értékű borok eladásából ugyanis több bevétele származik a magyar borászatoknak, ez pedig a növekedés kulcsa. Ehhez persze szorgalmas imázsépítésre van szükség. Ma már szinte sehol sem számít nagyon újnak a magyar bor. Viszont az látszik, hogy a balti térségben, a skandináv piacon még korántsem aknáztunk ki minden lehetőséget.

Mindenkivel versenyben vagyunk, mert a magyar bornak ezer arca van, a könnyű, reduktív fehérbortól a különleges édes borokon át a hordós, nagytestű vörösig. Fontos, hogy megtalálják az egyedi magyar karaktert a nemzetközi piacokon. A jellegzetes magyar szőlőfajtákra épített marketing például lehet ilyen. Fontos a furmint, amit magyar fajtaként azonosítanak a világpiacon, és egyre ismertebb is. De ott a kékfrankos, az olaszrizling, a kadarka, az egri bikavér vagy épp a villányi franc. A kulturális örökségünk is színes, hiszen az édes borokon kívül a pezsgőben is nagyhatalom voltunk. Emellett fontos a piacok differenciálása is, hiszen a világ más-más területein eltérő szőlőfajtákkal tudunk sikeresek lenni. A kiváló minőségű magyar borok minden cseppjében benne vannak ugyanis modern, letisztult formában a természet csodái, a gazdák áldozatos munkája és törődése mellett a jelen öröme, a pillanat megélése és a sikeres jövő lehetősége is.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?