Drága lesz a lecsó: már nyugati árszinteken vannak a hozzávalók itthon

Drága lesz a lecsó: már nyugati árszinteken vannak a hozzávalók itthon

Az biztos, hogy a nyár egyik elengedhetetlen étele a magyar háztartásoknál a lecsó, ahogy azonban minden élelmiszer, úgy ennek az alapanyagai is jelentősen megdrágultak az elmúlt időszakban. Az utóbbi körülbelül öt évben folyamatos a paradicsom és a paprika éves átlagárának emelkedése, és ma már elmondható, hogy nincsenek jelentős különbségek éves szinten egy holland és egy magyar paradicsom ára között - tájékoztatta az Agrárszektort a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Közölték, áprilistól-novemberig önellátóak vagyunk a két zöldségből, a köztes időszakban jellemzően Hollandiából és Spanyolországból, esetleg Marokkóból, Törökországból vagy Egyiptomból érkező áru is kapható itthon.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A lecsó szinte elengedhetetlen a nyári étkezési asztalokról, hiszen amellett, hogy friss és finom, kevés alapanyagból, egyszerűen és gyorsan elkészíthető. Nem szabad elmennünk azonban amellett, hogy, ahogyan minden élelmiszer, úgy ennek a remek fogásnak is drágultak az alapanyagai, így a paradicsom és a paprika is. Természetesen, ha valaki otthon meg tudja termelni mindazt, ami egy lecsó elkészítéséhez szükséges, az a legjobb szenárió, ha viszont boltban kell megvásárolni őket, akkor zsebbenyúlós vásárlásra készülhetünk. Az Agrárszektor a FruitVeB segítségével járt utána többek között annak, hogy alakulnak a termőterületek és termésmennyiségek a két zöldségnél, mennyire van szükség importra, mi a helyzet az árakkal, illetve, mely fajtákat szeretik a legjobban a magyarok.

Hogy állunk paradicsom- és paprikafronton?

Magyarországon több mint 3000 hektáron folyik hajtatott termesztés, ebből 240-250 hektár üvegház, és 700 hektár fűtött blokkfólia - tudta meg az Agrárszektor a FruitVeb-től. Paprikaféléket 1100 hektáron termesztünk hajtatásban, étkezési paradicsomot pedig körülbelül 320 hektáron. A teljes magyar szabadföldi paradicsomtermelő terület mérete mindent összevéve 2023-ban 1465 hektár, de ebben már az évi 80-110 ezer tonna termést adó ipari paradicsom 1350 hektáros területe is benne van. A szabadföldi paprika területe 1000 hektár alatti, de ebből kevesebb, mint 200 hektár a fehér, 300 hektár a paradicsom alakú, és körülbelül ugyanennyi a kápia fajtakörhöz tartozó terület.

A terméktanács közlése szerint a frisspiac minőségi elvárásainak, tehát a kiskereskedelmi láncok feltételeinek igazából csak a hajtatott paprika képes megfelelni. Ennek termőterülete az utóbbi években kis mértékben csökkent ugyan, de a termésátlagok jelentősen nőttek, így az előállított mennyiség stagnálást mutat. Ugyanakkor paradicsomból jelentős növekedés figyelhető meg, itt csaknem egyharmadával nőtt az utóbbi öt évben a termelési érték, ráadásul az exportunk is folyamatosan növekszik. Legfőbb célországaink Szlovákia és Csehország, de Romániába és Németországba is jelentős mennyiségeket szállítunk.

Kell az import is

Az Európai Unióba hajtatott zöldségfélék elsősorban Marokkóból, Törökországból, Egyiptomból, Albániából és Észak-Macedóniából érkeznek, de az utóbbi években jelentős szereplő lett Tunézia is - tájékoztatta lapunkat a szervezet. Kiemelték, a belső uniós piacon Hollandia és Spanyolország a legnagyobb exportőr, jellemzően itteni eredetű árut vásárolnak a hazánkban működő üzletláncok is. Áprilistól-novemberig önellátóak vagyunk, a hagyományos importidőszakban a Magyarországon működő üzletláncoknak is fenti országok a legfőbb beszerzési forrásaik.

Mindenhol drágul a paradicsom és a paprika

Az utóbbi körülbelül öt évben folyamatos a paradicsom és a paprika éves átlagárának emelkedése, és ez nem magyar, még csak nem is európai, hanem globális jelenség

- tájékoztatott a FruitVeB. Ez azt is jelenti, hogy jelentős különbségek ma már éves szinten nincsenek egy holland és  egy magyar paradicsom ára között, legfeljebb a szezon egy-egy pontján tapasztalható pár százalékos eltérés.

Az AKI Piaci Árinformációs Rendszere (PÁIR) szerint a 30-70 mm-es tölteni való, belföldi paprika a 2023. augusztus 7-13. közötti időszakban 375 forint volt kilogrammonként a Nagybani Piacon, míg egy évvel korábban 385 forintba került. Idén a legmagasabb ára a 2023. március 20-április 2. közötti időszakban volt, akkor 1300 forintba került a nagybanin egy kilogramm tölteni való magyar paprika.

A belföldi fürtös paradicsom a 2023. augusztus 7-13. közötti időszakban 392,5 forint volt kilogrammonként a Nagybani Piacon, míg egy évvel ezelőtt 470 forintot kértek érte. Idén a február 27-máricus 5. közötti időszakban volt a legdrágább, akkor 2000 forintba került a nagybanin egy kiló belföldi fürtös paradicsom. A belföldi gömb paradicsom 2023. augusztus 7. és 13. között 310 forintba került kilónként a nagybanin, egy évvel korábban azonban 360 forintot kértek érte. Idén akárcsak a fürtösnél, 2000 forint volt a legmagasabb ár, amit kértek érte, szintén március első hetében.

A KSH adatai szerint júliusban a paradicsom fogyasztói átlagára kilogrammonként 798 forint volt, tavaly ugyanekkor 748 forintba került egy kiló. Érdekesség, hogy 2021-ben ugyanekkor 584 forint volt egy kilogramm paradicsom itthon, 2020-ban pedig 459 forintot kértek érte. A zöldpaprika (szántóföldi és primőr együtt) 2020 júliusában 639 forintba került kilónként, 2021-ben 697 forintot kértek érte, 2022-ben már 910 forint volt egy kilogramm zöldpaprika fogyasztói átlagára, most júliusban pedig 1040 forintért lehet átlagosan megvásárolni.

Nem problémáktól mentes a magyar termelők élete

A hajtatott kertészek szempontjából az előző évek legnagyobb problémája egyértelműen a villamos energia árának megugrása volt - körülbelül háromszorosára emelkedtek az árak az előző években - tudta meg lapunk a terméktanácstól. Emellett az inputanyagárak emelkedése is komoly gondot okozott, az infláció pedig elsősorban a munkaerő extrémen megnövekedett költségében csapódik le az ágazatban. Ha ma egyetlen problémát kellene kiemelni, az a FruitVeB szerint a munkaerő lenne: egyrészt a rendelkezésre állás is kérdéses, másrészt drága, harmadrészt pedig tervezhetetlen, hogyan alakulnak az éven belüli költségei. Emellett két jelentős gond is nehezíti a hazai kertészek életét: az egyik a klímaváltozás, ami enyhe teleket, így a kártevők nagyobb nyomását eredményezi, másrészt a nyári hőhullámok ellen csak igen korlátozottan lehet védekezni (leginkább sehogy), ami terméskieséshez vezet. A másik gond, hogy évről-évre új vírusok jelennek meg, így paprikában, paradicsomban és uborkában is.

Ugyanakkor az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően már nagy különbség nincs a külföldi és a hazai termesztés technológiai színvonala között. Minőségben eddig is jól álltunk, de az elmúlt pár évben mennyiségben, árualapban is felzárkóztunk a versenytársakhoz, komoly lemaradásunk semmiképp sincs

- hangsúlyozta a szervezet.

EZ IS ÉRDEKELHET

Ezeket a paprika- és paradicsomfajtákat veszik a magyarok

Hazánkban a hajtatott paprikafajták 65-70 százaléka TV paprika, 12-16 százaléka a kápia fajtakörbe, 12-14 százaléka pedig a hegyes erős (zöldpaprika) fajtakörbe tartozik, az egyéb típusok aránya 5-7 százalék - közölte lapunkkal a FruitVeB. Paradicsomnál a bogyós és fürtös típusok dominálnak, arányuk 75-80 százalék, a cherry és koktélparadicsomok 20-25 százalékot képviselnek. Európai trend, hogy egyre újabb és újabb formájú, ízvilágú és színű paradicsomok jelennek meg a piacon, általában az újdonság erejével hatva, kísérletező jelleggel. Magyarországon is volt pár ilyen termék az utóbbi években, például 5-6 éve jelent meg a cherry és koktél paradicsomok iránti nagyobb igény.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?