Meglepő dolog derült ki a magyar zöldségekről: ezt jó, ha mindenki tudja

Meglepő dolog derült ki a magyar zöldségekről: ezt jó, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu
A hajtatott paprika és paradicsom ma már egész évben megtalálható a boltok polcain, április közepétől pedig az ágazat teljes egészében nemcsak a hazai, hanem az exportpiacokat is friss, egészséges áruval látja el. A fejlesztések ütemét ugyan megtörte a múlt évi kedvezőtlen gazdasági környezet, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) körképe szerint az új vidékfejlesztési pályázatok ismét lendületet adhatnak az ágazatban tervezett beruházások megvalósításának.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az elmúlt években dinamikus fejlesztések zajlottak a hazai növényházi zöldségtermesztésben, amelyek elsősorban a termelés hatékonyságát, a minőség növelését célozták meg. A NAK és a FruitVeB körképe szerint a fejlesztéseknek köszönhetően a hazai piac ellátása mellett az export is tovább bővült az egyes termékkategóriákban. A 2016-ban kezdődött fellendülést ugyan a 2022-2023-as évben a kedvezőtlen gazdasági környezet, a finanszírozás drágulása megtörte ugyan, az előttünk álló időszakban várható új vidékfejlesztési pályázatok azonban újabb lökést adhatnak az ágazatban tervezett beruházások megvalósításának. A tervek szerint 2024 májusában jelenik meg a „Kertészeti üvegházakhoz, hűtőházakhoz kapcsolódó, valamint post-harvest fejlesztések támogatása” elnevezésű pályázat, amely vélhetően nagy népszerűségnek örvend majd az ágazat szereplői körében.

A fejlesztések nyomán javult a termelés hatékonysága. A növényházi paradicsomtermesztés hozzávetőlegesen 110 hektárral nőtt, így ma már meghaladja a 310 hektárt. Az itt megtermelt 150-160 ezer tonna a paradicsom 75-80%-a bogyós és fürtös típus, a maradék cherry- és koktélparadicsom. A hazai termelők áprilistól októberig el tudják látni koktél- és cherryparadicsommal a hazai piacot, fürtös paradicsomból pedig április elejétől vagyunk önellátóak, ekkortól annyira megnövekszik a termelési volumen, hogy a belföldi piac már nem tudja felvenni, ezért egészen szeptemberig exportáljuk is a paradicsomot.

Az első negyedévben Romániába szállítottuk a legtöbb paradicsomot, de Csehországba, Szlovákiába, Németországba és Ausztriába is jelentős mennyiség került a hazai növényházakból. Jelenleg főleg fürtösparadicsom kerül az export piacokra, a jövőben várhatóan a koktél- és cseresznye cherry típusú paradicsomok kivitele is bővülni fog.

A paradicsom mellett a hajtatott paprika esetében is szép eredményekről tanúskodik az elmúlt időszak. A termőterület meghaladja az 1110 hektárt, a betakarított éves mennyiség pedig megközelíti a 140 ezer tonnát. Tavaly jelentősen megugrott a hazai TV (tölteni való, fehér édes) paprika forgalma, azonban érezhetően nő a kereslet nagy méretű, színes és édes - kaliforniai, vagy pritamin - paprikák iránt is. A hazai hajtató kertészetek közül még viszonylag kevesen foglalkoznak ezen típusok termesztésével, a fogyasztói igények alapján azonban lenne tér az ilyen irányú fajtaváltásnak. Paprikából hazánk szinte teljesen önellátó, sőt, exportra is jut a megtermelt mennyiségből. Mivel számos szomszédos, illetve közeli ország önellátottsági szintje kifejezetten alacsony, így Németországba, Szlovákiába, Ausztriába, Szlovéniába, illetve Csehországba kerül a legtöbb magyar paprika.

A hazai hajtatott zöldségek azon frisspiaci termékek közé tartozhatnak, ahol lehetséges és megoldott a minőségi kínálat és az egész éven át történő áruházlánci beszállítás. Ebből adódóan növényházi termelésünk biztonságos, jó minőségű és időzített termékeket biztosít a hazai és nemzetközi piacra. A hajtatott paradicsom és paprika a téli időszakban kisebb mennyiségben ugyan, de egész évben jelen van a boltok kínálatában. A tavasz közeledtével folyamatosan nő a hazai termésmennyiség, április közepétől pedig a hazai paprika, paradicsom és uborka teljesen átveszi az import helyét a kereskedelemben.

A hazai hajtatott zöldségfélék legnagyobb előnye, hogy minden nap frissen kerülnek a fogyasztók asztalára, hiszen a szedéstől számított egy napon belül már az áruházak polcain vannak a termékek, az import áruk 1 hetes szállítási idejével szemben. Ezen túlmenően a hazai növényházakban megtermelt paradicsom, paprika, uborka és salátafélék vitaminban gazdag, egészséges zöldségek, hiszen a hazai növényházak 80-90%-ában a károsítók természetes ellenségeit felhasználva biológiai növényvédelmet alkalmaznak a gazdálkodók. Nem beszélve arról, hogy emiatt a helyben termett termék ökológiai lábnyoma is lényegesen alacsonyabb, mint az import áruké.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?