Lehullt a lepel a magyar ásványvizekről: ezt sokan nem gondolták volna

Lehullt a lepel a magyar ásványvizekről: ezt sokan nem gondolták volna

agrarszektor.hu
A nyári hónapokban jelentősen megnövekszik az ásványvízfogyasztás mértéke, ezért a HelloVidék felkereste a Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetséget (MAGYÜSZ), valamint több ásványvízgyártót és forgalmazót, hogy megtudják, vannak-e különbségek a fővárosi és vidéki fogyasztási szokások között. Kiderült, hogy a vásárlási szokások és preferenciák jelentősen eltérhetnek Budapest és a vidéki régiók között, különösen a vásárlások értéke, gyakorisága és az egészségtudatosság terén. De vajon milyen típusú vizet részesítenek előnyben a vásárlók, és hol vásárolják meg a termékeket? A válaszok meglepőek lehetnek.

Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!

A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A rendezvényre idén először konferencia előesttel is készülünk!

Regisztráljon most még EARLY BIRD áron! 

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetséget (MAGYÜSZ) a HelloVidék-nek elmondta, hogy nem tartják nyilván a fogyasztói szokásokat sem a főváros-vidék viszonylatban, sem a különböző bolttípusok szerint. Csak az összesített forgalmi adatokat rögzítik. Természetesnek tartják, hogy az egyes régiókban a helyi vizet részesítik előnyben, mivel ezek fogyasztói árát nem növeli a nagy távolság miatti szállítási költség. Tapasztalataik szerint a különböző ásványvíz típusok fogyasztását nem befolyásolják a szezonális hatások; mindenki azt issza, amit kedvel. A különböző vízfajták közül a szénsavmentes vizek fogyasztása a legnépszerűbb, regionális különbségek nélkül. 

EZ IS ÉRDEKELHET

Kozák Krisztina, a Mizse ásványvíz gyártója, a Magyarvíz Kft. Marketing vezetője elmondta, hogy tapasztalataik szerint jelentős különbségek vannak a fővárosi és vidéki vásárlási szokások között. Elsősorban a vásárlások értéke és gyakorisága tér el. Budapesten a 15.000 Ft feletti kosarak aránya 18,6%, míg vidéken csupán 5,9%. A nagy kosarak értéke Budapesten 29.748 Ft, míg vidéken 13.351 Ft.

Mindkét csoportban jellemző a hűségkártyák és hűségpontok gyűjtése. Az utóbbi időben mindkét szegmensben csökkent a kosarak mérete, és az összetételük is változott, az olcsóbb áruk irányába tolódott el. A vidéki lakosok inkább a jobb ár-érték arányú termékeket részesítik előnyben. A rendelkezésre álló adatok szerint az egyes régiók természeti adottságai, például a helyi források elérhetősége, nem befolyásolják az ásványvízfogyasztás mértékét.  Az ásványvíz szektorban nem jellemző a márkahűség; a vásárlók elsősorban az árat nézik, fontos számukra, hogy a termék elérhető legyen helyben, hazai legyen és finom ízű. Ebben nincs különbség a főváros és a vidék között. A szénsavas és szénsavmentes ásványvizek tekintetében nem jellemző a szezonalitás. 

Dávid Dóra, a Szentkirályi Magyarország brand managere elmondta, hogy a fővárosban a nagy szupermarketek és hipermarketek dominálnak, amelyek széles választékkal és gyakori akciókkal várják a vásárlókat. Az online vásárlás a kényelmi szempontoknak köszönhetően egyre népszerűbb Budapesten, és ezek a lehetőségek akár egyszerre nagyobb mennyiségű ásványvíz vásárlására is ösztönözhetik a fogyasztókat. Ezzel szemben vidéken a helyi boltok és piacok fontos szerepet játszanak, szupermarketek csak kisebb mértékben elérhetőek, ahol a vásárlók általában ritkábban vásárolnak, de egyszerre nagyobb mennyiségben. 

EZ IS ÉRDEKELHET

Általánosságban elmondható, hogy Budapesten az emberek gyakran egészségtudatosabbak, ami befolyásolja az ásványvízfogyasztási szokásaikat: szívesebben választják a szénsavmentes, kalóriamentes vagy alacsony kalóriatartalmú ízesített ásványvizeket.  A vidéki lakosság számára vonzó lehet helyi forrásból származó termékeket választani, hagyományosan az itt élők pedig inkább a szénsavas ásványvizeket részesítik előnyben. Ráadásul nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fizetőképesség is jelentősen befolyásolhatja a regionális fogyasztási szokásokat.

Magyarország kiemelten gazdag ásványvízforrásokban, ezek elhelyezkedése azonban inkább kis mértékben lehet hatással a fogyasztási szokásokra. A piacot leginkább a kereskedelmi hálózatok elhelyezkedése befolyásolja. Megfigyelhető, hogy a nyári hónapokban megugrik a szénsavas ásványvizek iránti kereslet. A szénsavmentes ásványvizek egész évben népszerűek, hiszen ez sportoláshoz is kiváló, nem terheli az emésztőrendszert és kiváló a mindennapi folyadékpótlásra.

EZ IS ÉRDEKELHET

A szénsavas és a szénsavmentes ásványvizek népszerűsége fej-fej mellett halad Magyarországon, hiszen különféle alkalmakból eltérő variánsokat választanak a fogyasztók – főétkezéseknél gyakran inkább a szénsavas változat kerül előtérbe, sportolásnál pedig a szénsavmentes a kedveltebb. Az ízesített ásványvizek szintén egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb generációk körében.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Budapest Economic Forum 2024
Egész napos makrogazdasági konferencia
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
Ingyenes gazdasági fórum
EZT OLVASTAD MÁR?