Elképesztő: ilyen élelmiszerekkel lehetnek tele a magyar boltok 2030-ra

Szedlák Levente2025. május 21. 06:01

Világszinten és Magyarországon folyamatosan növekszik a mentes termékek piaca, de a szegmensen belül még rengeteg még a tévhit és félretájékoztatás - hangzott el a Portfolio Csoport AgroFood 2025 konferencián, Kecskeméten. A szakértők szerint a mentes termékek egyre inkább megkerülhetetlenek lesznek a boltokban, ezért fontos, hogy ne csak a vásárlók, de a kereskedők és a gyártók edukációja is nagyobb hangsúlyt kapjon. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői abban ugyanakkor egyetértettek, hogy a mentes termékek terjedésében a szakboltoknak, a nagyáruházaknak és az e-kereskedelemnek is nagy szerepe lesz a jövőben.

Kiss Attila, a Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának innovációs dékán-helyettese arról beszélt, hogy az elmúlt időszakban robbanásszerűen megnőtt az érdeklődés a mentes termékek iránt, részint a tudatos táplálkozás, részint az egyre növekvő allergiás megbetegedések, részint pedig ezen élelmiszerek divatossága miatt. A „mentes”, a „bio” és a „természetes” hívószavakká váltak, ugyanakkor nagyon sok tévhit és téves információ kering ezekkel kapcsolatban. A szakember elmondta, hogy hasonló a helyzet a E-számokkal és adalékanyagokkal kapcsolatban is, a legtöbben hajlamosak ezeket mind károsnak gondolni, pedig valójában rengeteg jótékony és hasznos vegyület is van közöttük, egyebek mellett vitaminok és antioxidánsok is.

Ezek egyébként olyan, az Európai Unióban engedélyezett élelmiszer-adalékanyagok, amelyeket az EFSA és a Nébih is folyamatosan vizsgál és ellenőriz, amelyek megengedhető napi beviteli mennyisége nagyon szigorúan van szabályozva és amelyek nélkül például az élelmiszerpazarlás is sokkal nagyobb lenne

- mutatott rá Kiss Attila.

A dékán-helyettes kiemelte, hogy bár az allergiás megbetegedések gyakorisága folyamatosan növekszik, sokan öndiagnózis alapján vagy csak divatból kezdik el kerülni az egyes élelmiszereket. Egy 2023-as felmérés szerint a mentes termékeket vásárlók 60-70%-ánál ez nem lenne orvosilag indokolt. Ezek a termékek ugyanis drágábbak, és rosszabb tápértékkel bírnak, így az egészséges embereknél kiegyensúlyozatlanná tehetik a táplálkozást. A szakember szerint, mielőtt valaki ilyen mentes étrendbe kezdene, mindenképp érdemes alapos tájékozódást folytatnia, hogy valóban szüksége van-e erre, és ha igen, milyen jellegű étrendet kell tartania.

Kiss AttilaKiss Attila

Mekkora ma Magyarországon a mentes piac?

Bori Tamás, a Nagykun 2000 Mezőgazdasági Zrt. elnök-igazgatója úgy látta, hogy a piac egyre inkább igényli a mentes termékeket, részben divatból, részben pedig orvosi okokból. Ezeknek a termékeknek a forgalomba kerülése attól függ, hogy a kereskedelemben hogyan tudnak megjelenni. Sipos Kitti, a Biokontroll Hungária tanúsítási részlegvezetője szerint is egyre nagyobb teret nyernek Magyarországon a mentes termékek, és a boltokban az ökotermékeket tartalmazó polcok is folyamatosan bővülnek. A szakember szerint ugyanakkor az európai uniós bio-előírások nem tesznek különbséget a mentes és nem mentes élelmiszerek között, vagyis a bio alapanyagokból ugyanúgy lehet mindkétféle élelmiszert készíteni.

Traier CsabaTraier Csaba

Traier Csaba, a Bennovum kereskedelmi igazgatója szerint is jelentős és fejlődő a mentes termékek piaca, ráadásul egyre többen érintettek benne. Szabolcs Péter, az Amurex Gm Hungária ügyvezető-tulajdonosa, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) mentes munkacsoportjának elnöke szerint a mentes termékek piacát illetően nehéz konkrét számokról beszélni, mivel ezek előállítására, forgalmazására nincs külön TEÁOR-szám, nincs külön vámtarifa-szám. A NAK mentes munkacsoportjánál azon dolgoznak, hogy valamilyen módon felmérhetővé tegyék ezt a piacot - közölte a szakember, hozzátéve, hogy világszinten már voltak ezzel kapcsolatban felmérések. 2025-ben egy 103 milliárd dolláros (USD) piacról beszélhetünk, ami 2030-ra meg fog duplázódni, vagyis évente 12-15%-os növekedéssel lehet számolni. 

Magyarországon egyelőre még kisebbek a számok, de nagyságrendileg már itt is 8,5 milliárd forintos piacról lehet beszélni a mentes termékek vonatkozásában. Egyre inkább megkerülhetetlenek lesznek ezek a termékek

- jelezte Szabolcs Péter.

Milyen feltételeknek kell megfelelni a minőségi mentes termék gyártásához?

Bori Tamás szerint a gyártóknak ezzel kapcsolatban egy stratégiai döntést kell meghozniuk. Ők például a rizst külön vonalon kezelik a termesztés-betakarítás-szárítás-feldolgozás folyamata során. A piacon egyre inkább a jó minőségű, megbízható és gluténmentes termékekre van igény, úgyhogy ilyeneket állítanak elő, a saját alapanyagaikból. A szakember rámutatott, hogy

a mentes élelmiszer bizalmi termék. Hiába van mögötte egy certifikáció, ha nem azt nyújtja, amit ígér, akkor az adott céget is bedöntheti vele.

Sipos Kitti arról beszélt, hogy a vetéstől a feldolgozásig nyomon kell követni a termesztőket és gyártókat. A szakember elmondta, hogy sok az előírás, a növénytermesztők csak korlátozott mennyiségű és típusú növényvédő szert használhatnak fel, de a gyártóknál is meg van szabva a segédanyagok és adalékanyagok mennyisége a feldolgozás során. Mivel a bio is bizalmi termék, ezeknél is rendszeres ellenőrzésekre van szükség minden érintett gazdaságnál.

Sipos KittiSipos Kitti

Szabolcs Péter kiemelte, hogy a gluténmentes termékek előállításánál nagyon oda kell figyelni, hogy ne legyen keresztszennyeződés a gyártás során. Ezeknél az élelmiszereknél az ízélményre és textúrára is nagy hangsúlyt kell fektetni. Mint mondta, a gluténmentes élelmiszereket gyakran érik azok a vádak, hogy szárazok és fűrészpor ízűek vagy éppen nyúlósak és gumiszerűek. A gyártóknak ezekre a problémákra választ kell találniuk. Emellett egyre inkább fontos felmerülő igény az is, hogy egészségesek legyenek. A szakember ugyanakkor pozitívumként mondta, hogy évről évre fejlődik az ipar. Ami a gluténmentes termékek magasabb árait illeti, Szabolcs Péter rámutatott, hogy ilyenkor mindig az előállítási árakat kell megnézni.

Hogyan alakulnak a mentes termékek vásárlásai? Mit keresnek a vásárlók?

Traier Csaba szerint ezeket a termékeket sokáig csak szakboltokban lehetett megvásárolni, de az elmúlt 6-7 évben a nagy élelmiszerláncok és drogériák is felfedezték őket, így most már rengeteg termék elérhető ezekben az üzletekben is. Mostanra pedig kezd egy minőségi szegmense is kialakulni a piacnak. Ezek a nem olcsó, de megfizethető árkategóriájú termékek. A szakember szerint

összességében azt lehet mondani, hogy egy fejlődő piacnak vagyunk a tanúi, de ez nem kihívásoktól mentes.

Szabolcs PéterSzabolcs Péter

Szabolcs Péter szerint a mentes termékek forgalmának 60%-át a hiper- és szupermarketek bonyolítják le, az e-kereskedelemben pedig évről évre mintegy 16-20%-nyi növekedés figyelhető meg. A szakboltok kínálata is nagyon jelentős, ezek növekedni fognak. Traier Csaba ugyanakkor úgy látta, hogy az a verseny, amit a piacon látunk, magával hozza az árháborút, és az nem kedvez a szakboltoknak. A piacra belépő új szereplőnek el kell döntenie, milyen alacsonyra tudnak menni. Bori Tamás arról beszélt, hogy fontos, hogy a fogyasztónak legyen döntési lehetősége, hogy inkább árérzékeny, vagy jobb minőségű, garantáltan mentes terméket vásárol-e. Sipos Kitti szerint a mentes termékek forgalmában nagy szerepe van a multiknak és a hipermarketeknek.

Az ugyanis valahol divat kérdése, hogy az emberek miért vásárolnak bio/mentes termékeket, és ezek a nagy áruházak remek platformok ahhoz, hogy ilyen élelmiszerekkel találkozhassanak

- tette hozzá.

Szükség van az edukációra, és nem csak a fogyasztókat illetően

Bori Tamás szerint szükség lenne egy ágazati összefogásra, mert amíg a mentes piac szereplői külön-külön próbálják meg edukálni a vásárlókat, addig nem lesz nagy változás a fogyasztóknál. Sipos Kitti is azon az állásponton volt, hogy meg kell szólítani a fogyasztókat és a partnereket, és minél több fronton kell nekik tudást és ismereteket átadni. Szabolcs Péter megismételte, hogy még mindig nagyon sok a tévhit, ráadásul ezeket gyakran influenszerek terjesztik. A szakember szerint nemcsak a fogyasztókat, a gyártókat is edukálni kell. Traier Csaba szerint pedig a gyártóknak a saját kollégáikat is folyamatosan tovább kell képezniük.

Bori TamásBori Tamás

A Portfolio AgroFood 2025 Konferenciáról eddig megjelent cikkeink:

Címlapkép forrása: Berecz Valter
Címkék:
élelmiszeripar, konferencia, agrárszektor, gluténmentes, portfolio, laktózmentes, portfolio-csoport, agrárszektor.hu, élelmiszeripari-trend, cukormentes, húsmentes, fogyasztói-szokások, agrofood-2025,