Szigorúbb szabályokat akarnak a csehek: ezt sokan nem gondolták volna

Szigorúbb szabályokat akarnak a csehek: ezt sokan nem gondolták volna

agrarszektor.hu
Egy nemrég ismertetett felmérés alapján a lakosság közel kétharmada szigorúbb alkoholszabályozást szeretne Csehországban. A megkérdezettek többsége támogatná az alkoholos italok reklámjának betiltását fiataloknak szóló rendezvényeken és a benzinkutakon, valamint az automatákban történő árusítás korlátozását is. A megkérdezettek 63 százaléka szerint a jelenlegi szabályozás nem elegendő - írta meg az Infostart.

Rangos Agrárdíjak az Agrárszektor 2025 konferencián!

A Portfolio Csoport az idén 13. alkalommal rendezi meg siófoki Agrárszektor Konferenciáját, amely az ágazat egyik legnagyobb és legjelentősebb szakmai eseményének számít. A decemberi rendezvényen immár 11. alkalommal adjuk át tíz kategóriában rangos agrárdíjainkat, amelyekre az ágazat bármely kiemelkedő szakmai munkát végző szereplője pályázhat, illetve nevezhető.

Nevezzen Ön is szeptember 15-ig!

A felmérés eredményeit bemutató sajtótájékoztatón Kateřina Hellebrandová, a Behavio ügynökség munkatársa elmondta, hogy a közvélemény pozitívan reagált. Mint mondta, sokan érzik úgy, hogy az alkoholfogyasztás problémát jelent. Az olyan intézkedések, mint a reklámkorlátozás, az értékesítési idő szabályozása vagy az adórendszer átalakítása nagyon erős társadalmi támogatottságot élveznek. A szakember szerint a csehek nyitottak a szigorításokra.

A szakértők azt javasolják, hogy az alkohol esetében hasonló előírások lépjenek életbe, mint a dohánytermékeknél: tiltsák be a reklámokat az interneten, a médiában és a köztereken, különösen sport- és kulturális eseményeken, valamint a gyerekeknek, fiataloknak szóló versenyeken. Emellett javasolják a kötelező egészségügyi figyelmeztetéseket az italos üvegeken, továbbá a jövedéki adó rendszeres emelését, valamint az értékesítés korlátozását az iskolák közelében, éjszaka, illetve a benzinkutakon és az automatákban.

A lakosság is támogatná a korlátozásokat. A fiataloknak szóló rendezvényeken való reklámozás betiltását a válaszadók közel 80%-a tartja jó ötletnek, míg a tévé- és rádióreklámok éjszakai időszakra korlátozását közel 75%. Az internetes reklámok visszaszorítását 72%, a közterületi reklámokét 70% javasolja. Az alkoholos italok benzinkutakon és automatákban való árusítását 63% csökkentené.

A fogyasztással leggyakrabban pozitív élmények társulnak, mint például az ünneplés vagy a kikapcsolódás, esetleg a stresszoldás. A felmérés résztvevői a legnagyobb kockázatként az alkoholfogyasztás terhességre és gyermekfejlődésre gyakorolt hatásait látják, ezt követi a májkárosodás, a függőség, valamint a szív- és érrendszeri betegségek, rák és a mentális zavarok kialakulásának veszélye. A válaszadók 90%-a problémásnak tartja az alkoholos befolyásoltság alatti közlekedést, 80%-uk az erőszakos családi viszonyokat és gyermekekre gyakorolt negatív hatásokat, 70% pedig a bűnözést említette. Becslések szerint az alkohol éves szinten akár kétmilliárd eurónyi veszteséget is okozhat a cseh államnak.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?